Deze pony nu al voor de kar of niet?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Deze pony nu al voor de kar of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 09:43

Ik heb een paar vraagjes. Mijn shetlander is nu 2 jaar(30-05-01). De meningen om mij heen zijn verdeeld of ik hem al voor de kar kan doen. Zelf heb ik zoiets van het lijkt me heel leuk maar het mag absoluut niet van hem tenkoste gaan. Maar dan hoor ik mensen zeggen dat het wel kan en dat Shetlanders sneller zijn uitgegroeid. Na mijn idee is dit niet zo maar ik kan het natuurlijk fout hebben. En anderen zeggen weer dat het niet kan. Daarom wil jullie meningen ook weten en graag met uitleg. Want als ik dan vraag waarom het wel kan krijg ik verder geen uitleg want dat weten ze niet . Sam heeft wel veel te veel energie en zou graag willen werken. Maar ik wil hem gewoon niet over belasten. Als ik hem voor de kar zou doen als het kan is het alleen in de zomer. En in de winter niet misschien een enkele keer. Zelf denk ik dat het te vroeg is maar ik weet het gewoon niet. Bedankt voor het lezen jullie reacties .
Syl

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:55

waarom zou je nou niet gewoon even dat jaartje wachten?

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:09

Ik zou het ook niet doen hoor..voor de kar is best zwaar voor hem en hij is waarschijnlijk nog niet helemaal uitgegroeid waardoor je dingen kunt overbelasten en scheef gaan groeien, ookal doe je het niet vaak..zou persoonlijk ook een jaartje wachten..

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 10:11

Ik wil best wel een jaartje wachten. Maar veel mensen om mij heen beweren dat de pony al voor de kar kan. Tuurlijk heb ik geduld om nog een jaar te wachten. Maar is dat dan om zijn botten verder hard te laten worden. of om een andere reden? Bedankt voor je reactie . Syl

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:23

Beleren voor de kar kan vanaf 2 jaar, onder zadel vanaf 3 jaar .... Let vooral op die VANAF ... Beleren wil nog niet zeggen echt werken. Er gaat een héél stuk voorbereiding aan vooral zoals eerst aan de lange lijnen lopen (ook in het verkeer), een band trekken (is licht), en dan een lege koets trekken terwijl de menner ernaast loopt .... Tegen dat je zover bent om er echt op te stappen aan een rustig tempo en grondig gedaan ben je al enkele maanden verder. Aangespannen werk is trouwens weinig belastend voor een paard/pony, als het rijtuig voor de pony afgestemd is is de druk op de pony minimaal ... en het trekken krijgen ze juist sterke en goede rugspieren van.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:24

shetlanders zijn juist laat uitgegroeid dacht ik
ik zou het niet doen

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:38

Ik ga met Sonjabelgium mee, ze was me weer voor Lachen
Trekken is een stuk minder belastend dan dragen. Maar natuurlijk zijn er paarden die er sneller aan toe zijn en paarden die het absoluut niet zijn.
Het beleren zelf gaat ook nog een tijdje overheen, beginnen aan de lange lijnen etc. En natuurlijk geldt voor een jong paard/pony alles met mate..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:08

Het kan toch geen kwaad om gewoon te wachten tot het beessie de drie gepasseerd is. Hij is misschien wel lichamelijk in staat om " werk" te verrichten maar geestelijk is het nog een pubertje..........

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:18

Tja, als je zo graag met hem wil laten werken, dan zou je alvast kunnen beginnen met hem beleren. Een beetje met de lange lijnen erachter lopen en zo. Ik zou hem op z'n vroegst met 2,5 voor de wagen zetten.

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 12:23

Bedankt voor jullie reacties. Hier zijn toch ook de meningen verschillend. Maar hte is dus zowiezo beter om te wachten. Ik vond het wel een goede opmerking van dat het eigenlijk nog een pubertje is dat klopt helemaal *LOL* . Maar hij verveelt zich ook zo ik kan wel met hem wandelen enzo maar hij kan zijn ei dan zeg maar niet kwijt. Ik denk dat ik gewoon nog lekker een jaartje wacht. Hij heeft wel eens een keer een band getrokken dat gaf totaal geen problemen Lachen . Het is niet zo dat ik heel graag met hem wil gaan werken maar als het al gekunt had was dat wel heel leuk geweest. Natuurlijk begrijp ik wel dat hij eerst alles moet leren maar dat wil ik laten doen. Omdat ik op het gebied mennen geen ervaring heb en het dan niet verantwoord vind omzoiets te doen. Als iemand nog tips heeft ofzo hoor ik het graag .
Syl

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 12:25

Wat kost dat eigenlijk je pony voor de kar laten te beleren. Kan ik alvast gaan sparen Haha! . Ik weet dat het ervanaf hangt hoe hij reageert maar ik ga ervan uit dat hij niet veel problemen gaat geven. Bedankt alvast . Groetjes Syl

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:26

grr foutje
Laatst bijgewerkt door Lieke op 03-06-03 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:26

Ik vind het heel goed dat je nog een jaartje wil wachten, want baat het niet, dan schaad het niet. En als je hem nu al gaat beleren heb je best wel een kans dat het niet goed gaat (ook al lijkt het perfect te gaan en hij alles goed op te pakken).
Heeft hij wel vriendjes van dezelfde leeftijd om mee te spelen en rennen?

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 12:32

Lieke hij stond tot voorkort bij een pony die 1,5 jaar ouder is. Deze heeft net een veulen gekregen maar binnenkort staat hij er weer bij. Ook gaat hij zeker 1x in de week bij een ander pony in de bak wat zijn vriendinnetje is. Mijn ventje is namelijk een echte macho *LOL* .
Syl

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:46

Ik doe het met mijn shetten meestal zo dat ik in het najaar als ze 2,5 zijn, ga beginnen met lange lijnen, sturen en bomproof maken Knipoog
Daarna laat ik ze weer lekker lopen tot het voorjaar en dan pak ik ze zo in april weer op en dan staan ze met een week of 2 voor de wagen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:57

Ik zou er ook nog even mee wachten (met het karretje dan) beleren kan je wel vast gaan doen, is alleen maar fijn!
Lekker aan alles laten wennen en langzaam opbouwen.
Dan is hij wel 2,5-3 jaar als het karretje er achter kan!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 16:56

Jong beleren heeft ook voordelen zoals Irene hierboven aanhaalt ... na een winterrust staan ze na twee weken voor de kar! Een baby is een "machine" die informatie opslorpt aan hoge snelheid, hoe ouder ze worden hoe trager het proces gaat van informatie opnemen en aanvaarden (en de hormonen zijn dan nog niet zo sterk in het spel). Bovendien is het zo dat dingen op jonge leeftijd aangeleerd ze nooit meer vergeten ... ik zie niet in waarom je daar geen gebruik zou mogen van maken vooral als je met zachte hand weet te doseren ... Voorbereiden wat vroeger, het "werk" opnemen na een rust- en uitgroeiperiode. Volgens mij ideaal, profiteren van beide walletjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 16:58

iets trekken is toch anders als er op gaan rijden. Trekken is voor een paard veel minder belastend. Je zou gerust er mee kunnen beginnen, maar hij is nog wel jong, en heeft erg weinig conditie. JE moet er ontzettend voor oppassen om hem te veel te laten doen. Op zich is het tuigen wel goed: hij leert vast staan, borstelen, het tuig verdragen. En dan kun je er achter gaan lopen en hem zo leiden, zodat hij leert wat mennen is. Als je dat een paar maanden doet, kun je eens hem iets laten trekken. HIj went aan het gevoel dat er strengen langs zijn benen hangen. Je doet hiermee echt geen beroep op zijn fysiek, dus het kan geen kwaad. Wel geduldig blijven he, de meeste dingen die hij verkeerd zal doen zullen voortkomen uit het feit dat hij nog niets begrijpt.

Lia1
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:43

sonjabelgium schreef:
Beleren voor de kar kan vanaf 2 jaar, onder zadel vanaf 3 jaar .... Let vooral op die VANAF ... Beleren wil nog niet zeggen echt werken. Er gaat een héél stuk voorbereiding aan vooral zoals eerst aan de lange lijnen lopen (ook in het verkeer), een band trekken (is licht), en dan een lege koets trekken terwijl de menner ernaast loopt .... Tegen dat je zover bent om er echt op te stappen aan een rustig tempo en grondig gedaan ben je al enkele maanden verder. Aangespannen werk is trouwens weinig belastend voor een paard/pony, als het rijtuig voor de pony afgestemd is is de druk op de pony minimaal ... en het trekken krijgen ze juist sterke en goede rugspieren van.



Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik heb diverse pony's afgericht voor de wagen, allemaal vanaf 2 of 2,5 jaar. Kan best, maar je moet er natuurlijk nog geen dagtochten mee gaan maken. Het duurt nog wel even voor het echt op werken gaat lijken. Daarbij is het inderdaad goed voor de spieren! Ik zou er zo zachtjes aan maar mee beginnen, succes