wedstrijdpaard op de weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

wedstrijdpaard op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 21:43

de zomertoernooien zijn begonnen!
ook het weideseizoen is al aan de gang.

binnenkort wordt het zo heet dat (op de stal waar ik sta) alle paarden s'nachts op de weide ipv overdag gezet worden.

probleem:

wedstrijden.

ga eens op wedstrijd met een paard dat zich dik gegeten heeft in het gras?

wie weet een oplossing?

overdag op de weide zetten is geen goed idee, hij kan slecht tegen de vliegen, bovendien is het gras dan niet zo smakelijk in die hitte;

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:46

Als je Prix st. George zou starten zou ik met je meedenken,
maar voorlopig is het volgens mij nog neit zover dus ik zie het probleem niet zo Verward

Als ik eind van de dag moet starten haal ik gerust mijn paard slechts 2 uur van te voren uit de wei.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:49

waar ik vroeger reed gingen de paarden gewoon dag en nacht de wei in. ze konden binnen om te eten enzo maar ook de dag voor we op wedstrijd gingen. liever buiten op de wei als het droog is. mijn paardje lag nl snachts en op stal lag hij altijd in zn mest dus gevolg smorgens grote strontplek op zn bil of buik. en dan kon ik met mn schimmel incl. strontplek op wedstrijd. in de weide bleef hij behoorlijk wit. en ik heb eerlijk gezegd nooit last gehad van dik gegeten door het gras. dsu dat is geen zo een probleem denk ik

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:49

Dan zet je hem de nacht voor de wedstrijd op stal!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 21:50

dat kan bij ons niet. voormiddag achttallen en namiddag indiviudeel. Boos!

hij komt dan 'fris' maar goed rond van de weide en mag dan een hele dag op die trailer staan.

en een grasbuikig paard is echt geen zicht en loopt zelf minder goed. Vork

da's normaal: als jij net je buikje rond gegeten hebt ga je ook niet een marathon lopen bij wijze van spreken Haha!

ik kan heel slecht tegen de hitte Frusty en dat speelt ook een rol in je rijden dan natuurlijk.

iemand tips? gewoon enkele uren s'avonds op de weide laten dan ofzo? en voor de rest binnen?

hoe doen jullie het?
Laatst bijgewerkt door caro_vt op 01-06-03 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:52

Als ze dadelijk veel op het land staan word het gras wel minder.
Of hebben ze heel veel plaats om ze steeds in een andere wei te zetten?

Verder zie het probleem ook niet zo.
Paarden die ik (wedstrijd) gereden heb liepen ook altijd op het land, maar deden het daardoor niet slechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:54

kattebeest schreef:
dat kan bij ons niet. voormiddag achttallen en namiddag indiviudeel.

hij komt dan 'fris' maar goed rond van de weide en mag dan een hele dag op die trailer staan.

ik kan heel slecht tegen de hitte en dat speelt ook een rol in je rijden dan natuurlijk.

Die snap ik ff niet, met betrekking tot de weidegang
of ben ik blont Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 21:55

we hebben der namelijk weilanden in overvloed. ongelooflijke volle en vette weilanden. de hele zomer door.

de haflingers en fjorden die daar staan heb ik dikwijls - slik - last van hoefbevangenheid weten krijgen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 23:39

Waarom zet je hem dan niet gewoon 's nachts op stal? Ik zie het probleem niet zo. Van 1 nachtje binnen blijven gaat ie toch niet dood??

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 23:48

Gewoon lekker de wei opgooien, als het goed is krijgt ie gewoon regelmatig beweging en is zijn voer aangepast aan hoeveel hij op het land staat. Dan zal het met die grasbuik toch ook wel meevallen?
En idd, anders gewoon een nachtje op stal zetten als je de volgende dag wedstrijd hebt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:01

kan je geen stukje afzetten dan voor hem? Dat ie wel lekker buiten kan.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 09:27

hmm, beter op stal. kan ik hem s'avonds al vlechten en moet ik niet té vroeg uit m'n bed. gna gna.

thnx voor adviezen!

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:40

Kun je geen "muilkorfje" voor hem kopen. Wel lekker de hele nacht op de wei, maar hij kan maar de helft of zo van de normale hoeveelheid gras eten.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:48

Ik zie het probleem niet zo. Moet het paard alleen op stal staan die ene nacht? Want dat lijkt me niet bevorderlijk voor zijn humeur!
Overdag staat ie toch al op stal. Dus dan ga je vroeger naar het land om hem uit de stal te halen, dan kan je vlechten en kan het paard bijkomen voor de wedstrijd.

Dat gebla van dan hoef ik niet vroeg mijn bed uit vind ik onzin. Als je dat niet wil, dan moet je geen wedstrijden rijden!
Ik vind dat je niet zo moeilijk moet doen voor 1 dagje.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:54

ik zet mijn paard gewoon buiten hoor. Het hele jaar door. Die grasbuik valt ook wel mee als ze eenmaal gewend zijn aan buitenlopen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 16:21

kleintje: over dat opstaan. hij staat niet thuis. ik kan onmogelijk iedere zondag der om half 6 ofzo op de hof binnenvallen terwijl dan die honden beginnen blaffen en zo de baby wakker wordt en der ligt te krijsen.

k'moet ook rekening houden met de anderen een beetje, snap je?
als dat nu voor 1 keer is , ok, maar 3x in de week, vind ik dat al lastig hoor, voor die mensen. of ben ik weer eens te meevoelend nou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:53

Zet je toch een wat kleiner stukje af voor jouw paard? Kan hij zich niet klemvreten. Is trouwens nooit goed, dus vraag me af waarom dat bij jou wedstrijdgerelateerd is als je je daar druk over maakt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:02

Heb je 3 keer in de week wedstrijd dan?
Ik vind 3 keer in de maand al veel...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 17:11

jep 3x in de week en anders om de week

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 17:11

maar dat van 3x is elk jaar hoor. en in de zomer is't wekelijks of tweewekelijks, in de winter maandelijks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:14

3x in de week
hoef je niet te werken dan?
En dan kan ik me niet voorstellen dat je alle 3 de wedstrijden zo vroeg moet rijden dat je elke keer om half 6 op stal moet zijn

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:39

misschien kan je hem die nacht in een stukje zetten met weinig wei, of vragen of ze/hij in de bak/paddock mag.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:02

kattebeest schreef:
kleintje: over dat opstaan. hij staat niet thuis. ik kan onmogelijk iedere zondag der om half 6 ofzo op de hof binnenvallen terwijl dan die honden beginnen blaffen en zo de baby wakker wordt en der ligt te krijsen.

k'moet ook rekening houden met de anderen een beetje, snap je?
als dat nu voor 1 keer is , ok, maar 3x in de week, vind ik dat al lastig hoor, voor die mensen. of ben ik weer eens te meevoelend nou.

Ik weet niet hoe laat je weg moet van stal, maar het lijkt mij dat de persoon die de paarden voert er ook wel vroeg is, laten we zeggen een uur of 8.
Dan zorg jij dat je er een half uur eerder bent!

En als je goede afspraken maakt, als dat maar 1 keer per jaar is, 3 x per week, dan moet het vast geen probleem zijn!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:51

Gewoon op de wei zetten, of een stuk maaien en hem daarop zetten!
Kore staat ook het hele daar door overdag op de wei en `s nachts binnen, en zo`n grasbuik heeft ze echt niet hoor!! Als je dagelijks oefent en traint, wat me wel het geval lijkt als je driemaal per week wedstrijden rijdt (jeetje wat veel, hoezo is dat??!!), is die eventuele buik er zoooo afgereden!!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:50

Gewoon lekker op de wei!!!
Toen ik wedstrijden reed met 1 van mijn vorige paarden stond hij zelfs de nacht voor de weststrijd buiten en het ging super, zijn ze al lekker een beetje los, en desnoods zet je een stukje af waar weinig gras staat en evt. dat hij niet bij andere paarden staat.