ik krijg haar al dagen niet te pakken uit de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

ik krijg haar al dagen niet te pakken uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 10:57

ik heb een lief shetje,maar op eens komt ze niet meer naar me toelopen uit de wei.

ik heb al alles geprobeerd om haar te vangen maar t wil niet lukken.
iets lekker of gewoon wachten tot ze naar me toekomt,het heeft allemaal geen zin,en ik word er hopeloos van!!! Huilen

normaal als ik haar riep kwam ze naar me toe draven en ging ze zo mee.
ik gevraagd of er iets is gebeurd waar ze van is geschrokken,maar niemand weet iets.

ik kom dus iedere keer voor niets Boos! en ga met een rot gevoel naar huis.
met zijn 2en of 3en,andere paarden mee nemen,t maakt niet uit...

wie heeft er tips???

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:59

Lokken met voer lukt ook niet?

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 11:00

nee helaas niet.......

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:04

Dat is jammer.
Insluiten met een (longeer)lijn, maar dan moet je wel met een aantal zijn.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 11:05

werk ook niet,dauwde er gewoon doorheen,ze is zo bang ze sprong bijna de sloot in!!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:15

ik kom wel ff helpen Lachen

1: heeft ze een halster om in de wei?
zo ja, gewoon nog een keer proberen met een longeerlijn, en als ze er door heen wil rennen bij het halster pakken ( als dat is gelukt gelijk touw eraan).
anders zou ik net zo lang proberen tot het wel lukt.
of ergens in de wei gaan staan en met iets ( plastic zakje werkt goed)
gaan frunniken, de meeste paarden worden daar nieuwschierig van.
Of een appel in de wei leggen , en als ze daar naar toe komt nog een appel neerleggen iets dichter bij enz.
meer kan ik nu niet bedenken
veel succes!!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 11:30

dat met dat die longeerlijn werkt echt niet!
ze is zo snel en peert m er gelijk weer vandoor.insluiten werk ook niet en iets lekkers ook niet,ze kijkt er niet eens meer naar om.ik ben al dagen en uren bezig dat de moed me echt in de schoenen zakt.

wat heb ik er nou aan,ik kom alleen maar voor niets!en t ging zo goed...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:40

Opjagen. Niet proberen 'm naar je toe te halen, hou 'm juist bij je weg. Hou die pony in beweging, dat ze echt geen gelegenheid krijgt om gras te eten. Kan zijn dat je er een paar uur achteraan sjouwt dan, maar op een gegeven moment worden ze het wel spuugzat en kun je 'm pakken. Braaf! En weer los laten. En nog een keer proberen te pakken, meestal gaat het dan al een stuk vlotter.
Laat je niet verleiden om een keer uit te halen als je nijdig wordt, dan is al je werk voor niks. Gewoon kalm er achteraan blijven sjouwen als ze maar in beweging blijft, geen gras laten eten!

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:43

Ik ben het helemaal met Margreet eens. Wil er nogmaals bij zeggen; niet opgeven!!! Elke keer dat het jou niet gelukt is wordt zij zekerder en zal ze zich helemaal niet meer laten pakken. Veel succes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:45

Het is echt een kwestie van de langste adem ja. Begin er 's ochtends al mee, dat je echt de hele dag de tijd hebt en niet op moet geven wegens tijdsnood.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 11:52

dat heb ik dus ook al gedaan maar je gaat er met dit weer echt geen uren achter aan lopen!!

ze lijkt maar niet moe te worden maar zweet zich alleen maar verrot.
ik weet t echt niet meer!!!
heb echt al alles geprobeerd.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:52

ben ik het helemaal mee eens, opjagen die handel!!!!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 11:53

helaas...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:02

ebony schreef:
dat heb ik dus ook al gedaan maar je gaat er met dit weer echt geen uren achter aan lopen!!


Tja...
Je wil die pony toch te pakken krijgen?!
En het gaat afkoelen, minder warm worden volgens de voorspellingen.
Het gaat er ook niet om dat die pony moe wordt, het gaat er om dat dat beest het rondlopen (en dus niet eten!) spuugzat wordt. Meestal blijven ze uiteindelijk in stap of sukkeldrafje net buiten je bereik, daar worden ze echt niet moe van nee.

Ik heb wel eens een halve dag door een weiland gesjouwd, bloed onder m'n nagels vandaan die knol, maar toen ik 'm helemaal had was het ook gauw over. Braaf en weer losgelaten (dat is nog het allermoeilijkste!!!) en weer proberen te pakken, toen was hij het na 25 minuten al zat, toen duurde het nog 10 minuten en uiteindelijk kon ik 'm zo pakken.
Volgende dag liet hij zich weer niet pakken, dus ik 'm weer opjagen en toen gaf hij na 5 minuten al op, met een diepe zucht *LOL*

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:03

Als het weiland mooi vlak is: neem een mountainbike mee! Wordt het voor het paard een stuk vermoeiender dan voor jou! ken iemand die er met zn brommer achteraan ging, maar daar moet het paard wel tegen kunnen natuurlijk.
Heb je geen kleiner stukje land waar je hem in kan jagen?

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:05

Vorig jaar kregen we ook een paard niet te pakken op de manege waar ik toen stage liep. Ze liet zich altijd moeilijk pakken en we lieten daarom altijd haar halster om. Die dag had iemand haar halster afgedaan en no way dat we haar weer te pakken kregen. Zelfs de eiganaren lukte het niet. De rest van de paarden ging snachts op stal en zij bleef in haar eentje op het land. Tot overmaat van ramp was ze ook nog eens hengstig en toen was er helemaal geen land meer met haar te bezeilen. We hadden echt alles geprobeerd. De volgende dag weer proberen en nog niets. Het heeft volgens mij iets van vier dagen geduurd voordat we haar te pakken kregen. Ze kreeg toch wel honger en was het een beetje zat in haar eentje op de wei en gaf zich toen maar over.

Mijn advies is dus elke dag proberen en door blijven gaan en dan is ze het op een gegeven moment echt wel zat en zal ze zich laten vangen. Maar zoals je misschien al las in mijn bericht kan dit een paar dagen gaan duren. Ik wens je veel succes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:12

Ik denk dat een Shet op een flink weiland vol met gras het daar niet snel zat is hoor....
Is er geen gelegenheid om die pony op een stukje te jagen waar niks te eten is, een bak ofzo?

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 12:15

ze heeft wel een halster om,en staat al op een klein stukje.
dat opjagen werk niet zoals ik al zei,ik maak haar alleen maar banger voor mij.ik heb van de week al 2 uur achter haar aan gezeten en haar niet laten eten,helemaal bezweet alle 2,met zijn 2en geprobeerd maar echt niet hoor!!!als je dan dichterbij kan komen scheurt ze snel weer weg.

ze is echt bang,door t lint gegaan en bijna in de sloot!!!
er moet wel iets gebeurd zijn anders komt ze altijd naar me toe .

ik moet onder schooltijd(peuterschool)naar haar toe en kan dus niet uren achter haar aan zitten,en meer dan 2 uur hou ik ook echt niet vol.
met de fiets of brommer er achter is geen optie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:18

Ik heb een top merrie!
Die komt altijd in volle galop op je af wanneer ze ziet dat je met een halstertouw aan komt lopen.
Na 1 dag sjokte de anderen er achteraan, na 2 dagen galoppeerde ze ook aan en na een week was het een wedstrijdje wie het eerste ziet dat ze eruit moeten en wie het eerst bij het hek is.
Briljant want het is voor allemaal nu een gewoonte!

Is er bij jou op stal geen pony/paard die dit doet zodat ze die kan volgen?

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 12:24

ik heb het geprobeerd met haar maatje,om die er uit te halen en haar zo te pakken.

of mee te lopen en zo dichterbij haar te komen,maar ook dat hielp niet.

het is gewoon zo raar omdat ze altijd naar me toe kwam. Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:27

Ik moet wel zeggen dat mijn paarden zich altijd al lieten pakken en vaak al op me toen kwamen lopen.

Ik heb er eenmaal eentje gehad die na zijn 1e dag bij mij op stal zich ook niet liet vangen, iedere keer als hij zich van mij wegdraaide kreeg hij flink slaag met de longeerzweep. Na 10 minuten was hij die klappen zat en hij heeft het nooit meer gedaan.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:51

misschien is er iemand in waddinxveen ( als ze daar staat) die je kan helpen, en wel veel tijd heeft?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 13:07

wat bij mij helpt is gewoon je zelf klein maken (bijvoorbeeld op je hurken, mijn paardje komt dan echt zo kijken van he wat is dat?)en dan extra belonen met een wortel of zoiets enb dan weer losloten. ze moet niet het idee krijgen van vangen is rijdenze moet het leuk blijven vinden!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:18

Ik wilde net hetzelfde zeggen als Roosje84. Als Dex zich niet laat vangen, dan ga ik op mijn hurken in de wei zitten. Dan wordt hij heel nieuwsgierig en komt altijd op me af lopen. En als je je pony echt wilt vangen, dan zul je er dus echt wel wat tijd in moeten steken.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 14:47

ja dat heb ik ook al geprobeerd.
ze komt dan dicht bij en als je zelfs maar naar haar wijst dan is ze al
weer weg.lekkers helpt daar ook niet bij.

ze hoeft nooit te rijden dus dat is t niet,ze had t nooit en nu ineens wel.