Moet ik hiervoor dierenbescherming inschakelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Moet ik hiervoor dierenbescherming inschakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 21:24

Dit is een paard dat vlak bij mij in de buurt staat.

Ten eerste, wat denken jullie dat er op zijn hoofd zit? Andere paarden waar hij bij staat hebben er geen last van, maar is het toch schimmel?
Verder wil ik graag weten wat jullie verder van dit paard vinden. Hopelijk zijn de foto's een beetje duidelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind hem erg mager, de eigenaren zeggen dat zij er niets aan kunnen doen.
Hij wordt gewoon bereden, ook al heeft hij ernstige longproblemen. Volgens mij hadden de eigenaren het over een chronische longontsteking ofzo. En daarmee rijden ze dus ook in een springles mee
Oja, hij is 16.

Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet. Eerst kreeg hij nog wat extra verzorging van de andere mensen op stal, maar die zijn nu naar het land en het paard staat dus in zijn eentje.
Moet ik hiervoor de dierenbescherming bellen? Het paard krijgt gewoon voer en water en ik heb gehoord dat ze dan niet komen.
Als jullie de foto's zien, stel ik mij dan gewoon aan, of moet ik iemand inschakelen?
Praten met de eigenaar heeft geen zin, want die zien niet in dat ze iets verkeerds zouden kunnen doen.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:27

Ik vind niet dat hij er gezond uit ziet ( zeg maar gewoon slecht).
je zou iig kunnen bellen, dat kan geen kwaad.
of stuur anders een foto naar een mail adres ( als ze dat hebben) met een foto erbij, en leg uit hoe het ermee zit.
dan kunnen zij zelf bepalen of ze er iets aan gaan doen of niet.

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:32

Ik weet niet goed wat hij op zijn hoofd heeft, ringworm misschien? Of word hij gebeten/getrapt door andere paarden?

Hij is inderdaad (erg) mager.
Erg zielig voor hem dat hij nog bereden wordt, zeker springen.
Ik zou niet weten wat je er aan kunt doen, misschien met de eigenaar van de stal erover hebben ofzo? Of is dat hun eigen stal?
Je kunt toch proberen om het er met de eigenaar van het paard erover te hebben.
De dierenbescherming bellen gaat gelijk weer zo ver. Ookal ben ik het met je eens dat dit zo niet kan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:41

Daar hoef je echt niet voor te bellen,
het dier staat droog en heeft volgens mij ook water tot zijn beschikking.
Ik vind hem wel te mager en het lijkt een beetje op schimmel wat hij op zijn hoofd heeft, maar verder ziet hij er nog niet zo verkeer duit. Zijn ogen staan goed in zijn kop en hij glimt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:42

Dierenbescherming bellen heeft geen nut
Het paard staat in een schone stal en krijgt eten en drinken, dus die doen niks.

Het is sneu voor het paard, maar dit zijn van die gevallen waar je niks aan kan doen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:42

dat op zn hoofd ziet er idd niet zo goed uit. zou wel schimmel of schurft kunnen zijn, en hij staat ook wel een beetje mager. maar hij krijgt toch voer en water en heeft een stal. en voor zover ik kan zien zijn zn hoeven ookniet superslecht. maar mss kun je die dierenbescherming wel even laten weten hoe het ongeveer zit met dat paard. zij zullen wel oordelen wat er zal gebeuren. je kan er in elk geval geen kwaad mee doen denk ik.

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:50

Ik vind hem wel heel erg mager en zijn hoofd zou behandeld moeten worden(als dat niet het geval is).
Over dat glimmen kun je niet echt heel erg veel zeggen want het paard jolynn van jolynn op bokt is natuurlijk ook niet echt gezond geweest maar heeft wel de hele tijd geglommen als een spiegeltje!!

Hij kijkt nou ook niet echt blij uit zijn ogen,eerder een beetje triest dus ik vind het reden genoeg om te bellen ook al heeft hij voer en water tot zijn beschikking!
En net wat vamp al zei,bellen kan zoiezo geen kwaad!!
Succes en ik zou bellen als ik jou was!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:43

tsja ik ben het toch echt met runningkawa eens...
de dierenbescherming doet hier echt nix aan hij krijgt eten en heeft water en heeft een stal tot zijn beschikking...

erg jammer maar waar kun je zelf niet aanbieden om `m wat beter te verzorgen oid?

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 23:25

Zo mager is hij toch niet? Ik heb ze nogal eens wat erger gezien. En z'n hoofd is niet zo lekker nee. Maar hij staat in een schone stal, krijgt eten en drinken. En wat ze er mee doen rijden enzo, lijkt mij niet goed nee. Maar de db bellen heeft echt geen zin, die doen alleen de ergste gevallen, en daar valt hij niet onder.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 23:59

Je kan het altijd proberen. Niet geschoten is altijd mis! Tong uitsteken
Persoonlijk vind ik hem niet superdun, heb wel erger gezien. Het kan ook zijn, dat hij misschien op de foto wat anders (dikkerder) lijkt dan normaal, waardoor wij een vertekend beeld krijgen.
Ik zou zelf ook de dierenarts bellen, maar ja, dat is mijn mening maar weer Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 00:05

De eigenaren hebben je dus wel verteld dat die chronische longontsteking heeft.
Misschine kan je ze langzaam uithoren wat die op zijn hoofd heeft en of die chronische longontsteking door een dierenarts vastgesteld is.

Een foto met een uitleggend mailtje sturen kan je altijd proberen toch?
KUnnen ze zelf zien hoe het dier erbij staat en of ze daar wat aan willen doen.
Idd niet geschoten is altijd mis.

Ik hou zelf niet van dun dus vindt dit wel mager ja, vin hem er eigenlijk helemaal niet prettig bij staan maar ja, zoals hierboven al gezegt wordt hij staat in een schone stal en heeft voer en water.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:06

zijn hoofd ziet er inderdaad niet fris uit.
dat mager valt wel mee opzich, heb wel ergere paarden gezien.
meschien kan je even vragen aan een dieren arts om atvies wat je het beste kan doen (wel eerst even overleggen met de eigenaar) om het paard weer een beetje gezond te krijgen.
meschien heeft hij/zij wel een ziekte (of ouderdom).
ik zou dat eerst even vragen voordat je de dieren bescherming in schakeld Knipoog

kablom
Berichten: 225
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:30

je kan er misschien een verzorger voor zoeken? in over leg met de iegenaren die hem een beetje verzorgt.

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 09:17

Ik heb geprobeerd met de eigenaren te praten, maar zij zien dus niet (of willen niet zien) dat er iets mis zou kunnen zijn. Ze zeggen dat hij niet dikker te krijgen is (in het echt ziet hij er wel magerder uit dan op de foto) en van die plekken op zn hoofd heeft hij geen last...
Hij heeft die plekken ook wel eens op zn kont gehad en toen kon je zo al het haar eruit trekken. Een tijdje geleden toen hij ze ook al op zn hoofd had ging de eigenaar een keer goed poetsen en liep hij dus met een kaal hoofd rond...
Ik kan wel kijken of ik een verzorger voor hem kan vinden. Toen ze van de winter weinig tijd voor hem hadden wilden ze iig niemand om hem een beetje beweging te geven, maar misschien dat ik wel een "poetsmeisje" kan vinden.
Er is van de winter trouwens wel iemand geweest die het paard "illegaal" verzorgde en wat beweging gaf (anders stond hij 24uur op stal) maar dat was ook maar 1x in de week, en die heeft nu geen tijd meer.

Iig bedankt voor de reacties en ik kijk het denk ik nog heel even aan.
Oja, mocht iemand interesse hebben: voor 4000euro willen ze hem wel verkopen... (ze vinden serieus dat hij dit waard is)

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:07

ik vind niet dat hij er zo heel slecht uit ziet
hij glanst wel mooi en zijn hoeven zien er ook niet verschrikkelijk uit.
1 van mijn paarden heeft ook schimmelen en dat is heel erg moeilijk weg te klrijgen. hij heeft er idd geen last van het is alleen lelijk. beauty is ook niet dik maar krijgt goed voer en veel.
dus ik denk dat de dierenbescherming er nix mee kan.
maar 4000 euro !!!!!! pffffffffffff die zijn niet goed wijs

groetjes noortje

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:51

Ik vind dat hij er niet zo slecht uit ziet, iig niet zo slecht dat de dierenbescherming moet ingrijpen. Ze kunnen hier trouwens niks mee, het lijkt erop dat hij verder goed verzorgd wordt op het gebied van stalling e.d.
Hij is wat aan de magere kant, maar daar hebben wel meer paarden last van, z'n vacht glimt, z'n hoeven zien er normaal uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:01

Misschien zou je haar een keertje kunnen ontwormen. Het paard kan ook mager worden omdat hij niet lekker in zijn vel zit. Glans zegt niks over de gezondheid heb ik mij door een veearts laten vertellen.

Mocht dat paard longontsteking hebben, kan ik mij niet voorstellen dat hij bij de vereniging gereden kan worden. Misschien mag je het paard af en toe op de wei voor hun zetten.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:41

zoals als al gezegd is: de dierenbescherming kan hier niets tegen doen.
ik heb ergere gevallen gezien waar ze niets tegen kunnen doen.

verder vraag ik me af of het paard er echt zo slecht aan toe is.

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 16:14

Tja, het ziet er zo misschien idd niet zo ernstig uit op de foto's, maar hierbij nodig ik je uit om een keer te komen kijken.
Ik heb het al met verschillende mensen die op stal stonden er over gehad en we vinden eigenlijk allemaal dat het zo niet langer kan en zij hebben ook al verscheidene keren met de eigenaren gepraat, maar het haalt niets uit. (behalve dat ze nu wel af en toe zn ogen schoonmaken, hij had eerst tien cm aan korsten onder zn ogen van het traanvocht)
Een vriendin van me wou dat beest over kopen (vandaar dat ik weet wat ze er voor vragen) om hem naar de slacht te brengen, omdat hij er van dichtbij uitziet alsof hij elk moment dood in zn stal kan neervallen.

Ik heb gewoon heel erg medelijden met het beest en wil hem graag helpen, maar ik kan er weinig aan doen...
Hij krijgt water (is wel vaak te weinig, want hij drinkt erg veel) en voer, maar om nou te zeggen dat het dier daarmee een "paardwaardig" leven leidt...

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:23

Direct de DB inschakelen! Dit paard is op sterven na dood! Och och och, stel je toch eens voor... Je moet blij zijn dat het dier deze week nog zou halen!

Nee, even zonder gekheid: wat stel jij je aan zeg! Elk paard kan een wondje op z'n hoofd krijgen, of schimmel, of wat anders, al verzorg je een paard nog zo goed. En er zijn gewoon sommige paarden die je niet dik krijgt.

En bemoei je er alstjeblieft niet teveel mee, en ga al helemaal niet zelf een paard een wormekuur geven of voeren. Stel je voor dat het paard allergisch is voor een bepaalde stof in die wormekuur, en jij geeft hem dat, en hij is de volgende dag dood. Tja? Wat dan? Dan ben jij de schuldige, leg dat maar eens uit voor een rechtbank.

Ik vind het trouwens ook zeer onbeschoft om foto's van een paard van iemand anders zomaar op internet te zetten. Echt asociaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:28


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:37

Ik kan me voorstellen dat jij je zorgen maakt om dit paardje. Maar dit is geen zaak voor de DB, en als de eigenaar zelf geen problemen ziet, dan is er weinig dat je kunt doen...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:46

carola schreef:
Direct de DB inschakelen! Dit paard is op sterven na dood! Och och och, stel je toch eens voor... Je moet blij zijn dat het dier deze week nog zou halen!

Nee, even zonder gekheid: wat stel jij je aan zeg! Elk paard kan een wondje op z'n hoofd krijgen, of schimmel, of wat anders, al verzorg je een paard nog zo goed. En er zijn gewoon sommige paarden die je niet dik krijgt.

En bemoei je er alstjeblieft niet teveel mee, en ga al helemaal niet zelf een paard een wormekuur geven of voeren. Stel je voor dat het paard allergisch is voor een bepaalde stof in die wormekuur, en jij geeft hem dat, en hij is de volgende dag dood. Tja? Wat dan? Dan ben jij de schuldige, leg dat maar eens uit voor een rechtbank.

Ik vind het trouwens ook zeer onbeschoft om foto's van een paard van iemand anders zomaar op internet te zetten. Echt asociaal.

Helemaal eens met Carola..........

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 10:16

Goed nu dus maar even een update,
ik hoorde net dat het paard vanochtend in zn box lag en niet meer op wou staan. Met veel moeite schijnbaar toch overeind gekregen, maar wat er verder meegebeurd is weet ik op dit moment nog niet.

Ik ben echt niet een muts die elk paardje probeert te redden en iedereen van vanalles beschuldigt, maar ik zag duidelijk dat dit paard niet gelukkig was. En als een paard honger en dorst heeft maak ik me daar zorgen om!

Misschien idd geen goed idee geweest om foto's te plaatsen, maar ik wou aan de ene kant idd horen of ik me niet teveel druk liep te maken om niets (na wat ik vanochtend heb gehoord niet dus) en ik wou weten wat op zn hoofd zat, voordat ik alle paarden waar ik langs kom besmet met iets.

Ik bemoei me in principe zo min mogelijk met anderen, maar dit vond ik toch wel een geval waaraan ik iets wou proberen te doen. En ik ben dus niet de enige.

Ik zal de foto's in elk geval weghalen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:05

Jip80 schreef:
Goed nu dus maar even een update,
ik hoorde net dat het paard vanochtend in zn box lag en niet meer op wou staan. Met veel moeite schijnbaar toch overeind gekregen, maar wat er verder meegebeurd is weet ik op dit moment nog niet.


Hoe ben je dat te weten gekomen als ik vragen mag?