Waar laat jij een paard op staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar laat jij een paard op staan?

Verkeerde kleur
1 (0%)
Stokmaat, kleiner of groter als ideaal
10 (6%)
Afstamming (bijv. bloedlijn waar moeilijke paarden uit zouden komen)
Geen stemmen
Aftekeningen (bijv. te veel wit)
Geen stemmen
Te simpel in bewegingen
8 (5%)
Africhtingsgraad (bijv. heel groen)
Geen stemmen
Schoonheidsfoutje
Geen stemmen
Geslacht
6 (3%)
Leeftijd, te oud of jong
9 (5%)
Karakter, te pittig/gemeen/angstig/zoet etc.
47 (30%)
Stalgebrek
12 (7%)
Röntgenologische/klinische opmerking
60 (39%)

Totaal aantal stemmen: 153


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Waar laat jij een paard op staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 14:07

Stel je gaat kijken voor een paard;
De een heeft een heel pakket aan eisen waar een paard aan moet voldoen, de ander is wat minder kieskeurig.
Maar welke eis vind jij zo belangrijk dat je een paard er op laat staan als hij er niet aan voldoet.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:09

Hmm moeilijk op uit te kiezen! zijn meerdere antwoorden die ik belangrijk vind. Waarvan Rontgen, leeftijd en bewegingen toch de belangrijksten zijn in mijn ogen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:13

Ik vind beweging belangrijk. Maar hoe goed het paard ook zou bewegen ik hoef géén schimmel... Ik zou denk ik ook zo een paard laten staan dat bijv. 1 of 3 sokjes heeft of geen mooie bles. Tenzij het super klikt en er toekomst in zit.
Op de een of andere manier vind ik een paard met papier ook fijn...

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:26

Alles waar te voor staat is mij natuurlijk al te veel Lachen maar als er 1 of 2 dingen zijn waar ik heel erg streng mee ben, dan zijn dat de klinissche of rontgen keuring, en de hoogte van een paard. Dat is bij mijn ras natuurlijk ook wel erg belangrijk. Een stalgebrek? Nou als het weven of luchtzuigen is kan ie nog zo mooi of goed zijn, maar die komen er bij mij NIET in!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:31

Dat zijn er bij nogal wat:

- Verkeerde kleur (geen vos of schimmel Tong uitsteken )
- Stokmaat, kleiner of groter als ideaal
- Te simpel in bewegingen
- Geslacht (perse geen merrie)
- Leeftijd, te oud dus
- Röntgenologische/klinische opmerking (reden lijkt me duidelijk)

Maar ik denk dat er genoeg paarden in Nl. zijn om als nog een geschikte te vinden *LOL*

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:32

Ik heb eigenlijk ook meerdere dingen waar ik op zou letten, zoals de stokmaat, ik ben zelf niet zo groot dus ik voel me prettiger op een wat kleinere pony/paard. Ook vind ik het karakter erg belangrijk, ik ben nogal een zenuwpees en als mijn paard dan angstig gemeen of weet ik veel wat is gaat dat echt niet goedkomen. en klinissche keuringen vind ik ook wel belangrijk.

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:33

Ik heb gekozen voor Röntgenologische/klinische opmerking
Daar zou ik een paard op laten staan.
MAAR er zijn meerdere punten waar ik een paard op zou laten staan.

Als ik mn ideale paard 'samen mocht stellen' dan weet ik hoe 'ie er uit moet zien, maar toen ik de blik in de ogen van Raysa zag werd ik verliefd. toen ik dr zag bewegen, werd ik nóg verliefder Haha!
Raysa heeft een brede bles, ik hou meer van kolletjes, maar bij Raysa vind ik t wel weer leuk staan (ja dat zeg je altijd van je eigen paard he )

De stokmaat --> die vind ik ook belangrijk, het paard moet wel qua grootte bij je passen. ik ben niet zo groot en zocht geen joekel van een paard, t speelde bij mij ook mee dat een klein paard fijner vindt rijden/bewegen

Afstamming (bijv. bloedlijn waar moeilijke paarden uit zouden komen) --> ook niet geheel onbelangrijk

Te simpel in bewegingen --> alwéér een belangrijk punt, hier zou ik een paard ook op laten staan. ga wedstrijden rijden dus t paard moet wel lekker kunnen bewegen

Leeftijd --> ja! zou ik mn ook op laten staan, ik wou een paard tussen de 3 en de 7 jaar en als ik nu een ander paard erbij zou kopen zou ik er zeker weer een in die leeftijdscategorie zoeken

Röntgenologische/klinische opmerking --> die heb ik gekozen, daar zou ik een paard zeker weten op laten staan!

Ik vind t een beetje een lastige poll, want zoals je ziet Haha! zou ik paarden op meerdere punten laten staan, maar als ik er echt een moet kiezen dus:
Röntgenologische/klinische opmerking

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:39

Best lastig om te kiezen.
De kleur maakt me absoluut niet uit (okee, het liefst heb ik natuurlijk wel een mooie zilverappel of palomino... maar als ik een paard supergaaf vind en het is 'gewoon' een vosje, dan vind ik dat echt niet erg).
Afstamming, geslacht en leeftijd vind ik ook niet het allerbelangrijkst. Schoonheidsfoutje of stalgebrek is ook geen ramp.

Ik denk toch dat ik het karakter het belangrijkst vind. Ik wil gewoon een lief betrouwbaar (niet angstig) paard. En ookal is het is dan geen schoonheid, of issie al wat ouder, daar zou ik dan echt niet mee zitten.

*off topic --> mijn 1000ste berichtje Party!!*

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:40

Ik heb dezelfde als Fitzroy. Behalve geslacht. Ik vind merries vreselijk, maar heb tot nu toe altijd merries gereden.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:47

Het maakt niet zoveel uit hoe de kleur is en een centimetertje meer of minder boeit ook niet, maar zodra de gezondheid te wensen overlaat is het wel over. Een paard met een aandachttekort, daar kan ik nog wel iets mee, maar eentje waar je aan kan zien dat ie niet in orde is, die laat ik staan. Gezondheid dus Lachen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:47

Een röntgenologische/klinische opmerking lijkt me vrij logisch . Ik laat deze er dus even tussen uit Lachen
Ik heb op stokmaat gestemd , ik hou absoluut niet van grote paarden (liever een D of E-maat) en dat is ook de reden dat ik voor Xender heb gekozen en niet voor zijn halfbroer . Xen word ergens tegen de 1.60 , zijn halfbroer tegen de 1.70 en dat vind ik gewoon veelste hoog .

Stokmaat dus , als ik het rontgen gedeelte even negeer want dat spreekt voor zich .

Kleur kan me niet bommen , toen ik Xen kocht was het net een roos varken ( eigenlijk best lelijk Tong uitsteken ) maar ik heb de gok gewaagd al een geluk en ondertussen heeft hij gewoon een zwart velletje , issie palomino en verkleurt hij waarschijnlijk naar Isabel/palo .
En al word hij schimmel , das ook mooi . Haha!

Geslacht vind ik dus ook niet belangrijk. Normaal gezien zou ik een Lusitano merrie veulen kopen , maar m'n gevoel zei dat er een hengstje uit zou komen en ik wou het gewoon al op voorhand hebben no matter what . Dus geslacht vind ik ook geen punt . Als het een merrie was had ik ze net zo goed gekocht .

Bewegingen , das natuurlijk ook vrij belangrijk . Hoewel ik geen GP ambitie heb dus zo een harde rol speelt het nu ook weer niet . Zolang het maar een goeie middelmaat is en goed genoeg mee kan met wat ik wil .

Hij/zij moet wel uitstraling hebben en een vriendelijk inteligent oog . Als dat ontbreekt spreekt het paard me gewoon helemaal niet aan en zou ik hem/haar ook laten staan .

[edit] aftekeningen maken me ook niet zoveel uit . Ik heb een New Forest met relatief veel wit en een maanoog en ik vind ze prachtig *LOL* [edit]
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 01-06-03 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:48

Kleur ofzo maakt mij totaal niet uit. Het karakter is voor mij het allerbelangrijkst dat heb ik dus ook gekozen in de poll...

Stalgebrek vind ik niet leuk, daar zou ik dus wel hard over nadenken of ik zo'n beestje zou kopen...en klinisch niet goed ligt helemaal aan het doel wat je stelt en wát er niet goed is...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:07

heb gekozen voor rontgenologische/klinische opmerking, ik heb zoveel ellende met mn 1e paardje gehad(ook al was die100% goedgekeurd) dat ik geen enkel risico meer neem!

stokmaat is ook belangrijk, een paardje van 1.60 ga ik niet eens bij kijken!
en hij moet goed kunnen bewegen.

kleur, afstamming, africhting enz zijn voor mij geen redenen om een paard dat mij aanspreekt te laten staan, als hij maar 100% gezond is, groot genoeg is en kan bewegen!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:20

te oud,
goede bewegingen ongeacht africhtings graat,
gezondheid,
bouw,
geslacht liefst geen merrie,
enne alle 4 de hoeven enig sinds probleem loos op kunnen pakken.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:20

Karakter, te pittig/gemeen/angstig/zoet etc.
Stalgebrek
Röntgenologische/klinische opmerking

Deze 3 zijn voor mij de belangrijkste punten om een paard te laten staan. Maar het zou toch kunnen dat ik toch voor zo'n paard zou gaan omdat hij verder gewoon zo top is. Ik zou gewoon een fijn recreatie paardje willen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:29

Ben ik erg kritisch als ik zeg dat ik een paard om bijna alle genoemde redenen zou kunnen laten staan ? Knipoog
Kleur en aftekeningen vind ik nog het minst belangrijk, de rest is imo. allemaal van belang om een paard te zoeken dat bij mij past en aan mijn gebruiksdoel voldoet.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:01

Ik zou een paard laten staan wanneer hij/zij kwa karakter gemeen, of te pittig zou zijn..
Ik denk dat dat de belangrijkste redenen zijn.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:10

Oef. Dat is nogal wat. Even kijken: belangrijkste zijn voor mij karakter, stalgebrek en rontgenologische/klinische opmerking.
Heel veel van de zaken hierboven genoemd vraag ik al voordat ik uberhaubt ga kijken naar een paard (en toen zijn er al heel veel groene paarden, vossen met veel wit, schimmels, te klein, stalgebreken, uitgebreide gebruiksaanwijzingen in de voorselectie afgevallen). Toen ik op zoek was naar een paard had ik een vrij streng eisenpakket. Uiteindelijk ben ik thuisgekomen met een paard dat op alle punten volledig aan de wensen voldoet op een klein detail na: hij is net 1 jaar ouder als ik van te voren als maximum had gesteld (ik keek tussen de 6 en de 10 en Kevin was 11). Door de hele verdere omschrijving ben ik toch bij hem gaan kijken (en uiteindelijk dus toch gekocht).

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:29

het karakter en leeftijd, niet ouder dan een jaar of 12. (bel was 6 toen we haar kochten). En of de DA haar goedkeurt, maar geen foto's. Bel was ook niet echt wat we zochten, te klein (ze bleek later groter dan we dachten). Maar een hafje, dus maakt niet zo veel uit. En ook nog een merrie. Dat wilde ik eigenlijk omdat we twee merries hadden gehad die erg vervelend waren als ze henstig waren.
Maar we zijn echt super blij met haar. Dus we zijn blij dat we haar niet hebben laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:49

- Verkeerde kleur
- Stokmaat, kleiner als ideaal, groter vind ik niet zo'n probleem.
- Te simpel in bewegen
- Africhtingsgraad
- Leeftijd te oud, jonger vind ik niet zo erg
- Röntgenologische/klinische opmerking.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:55

als het niet klikt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:09

Ivanka had ook een klinische opmerking, hier heb ik haar niet om laten staan. Waarom niet?
De DA had haar heel streng gekeurd, omdat ze toen nog op de stal stond waar ik werkte en daar staan eigenlijk alleen maar paarden die hoog in de sport lopen. Hij dacht dus dat Ivanka daar ook voor bestemd was. Niet dus Knipoog
Hij zei dat ze linksvoor op de een of andere manier soms niet echt goed liep... Niet kreupel, of onregelmatig, hij kon het niet in woorden onderbrengen. Maar als ik hoog met haar in de sport zou gaan rijden, zou ze er misschien wel last van kunnen krijgen.
Ik hem uitgelegd dat Ivanka alleen voor recreatief gebruik was... En toen zei hij gelijk dat het geen probleem op zou leveren. Lachen
Maar er was dus wel een opmerking Knipoog

Het klikte gewoon al goed met Ivanka vanaf dag 1, waarom zou ik zo'n geweldig paard *voor mij dan Knipoog* laten staan om iets wat de DA eigenlijk ook niet belangrijk vind voor recreatie?

Belangrijk vind ik vooral het karakter, maar als ik eerlijk moet zijn, ik kijk ook naar het geslacht. Ik werk gewoon het liefste met merries... Weet niet waarom, want met sommige mannen kan ik wel werken hoor, maar met merries klikt het over het algemeen toch beter Lachen

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:17

Röntgenologische/klinische opmerking

maar eigenlijk een combinatie van alle bovenstaande factoren. Ik maak op het oog al een voorselectie en kies een paard uit wat mij aanspreekt. En dat hangt af van kleur, hoogte, karakter, uiterlijk, geslacht etc. Maar dit paard moet (afhankelijk van de aankoopsprijs) wel klinisch en soms ook rontgologisch zijn goedgekeurd.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:24

Lovely schreef:
Het maakt niet zoveel uit hoe de kleur is en een centimetertje meer of minder boeit ook niet, maar zodra de gezondheid te wensen overlaat is het wel over. Een paard met een aandachttekort, daar kan ik nog wel iets mee, maar eentje waar je aan kan zien dat ie niet in orde is, die laat ik staan. Gezondheid dus Lachen.


Mee eens.

Als ik er dan 1 moet kiezen. Als ik op zoek zou gaan naar een paard voor mijzelf zou het toch ook echt aan al mijn eisen moeten voldoen. Als het paard dan op een bepaald punt daar niet aan voldoet houdt het op. Ook zou ik een goede beweging erg belangrijk vinden, en al zou het paard daarin iets tekort komen terwijl de rest me wel bevalt laat ik hem staan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:52

ik heb in de poll voor de leeftijd gekozen
maar even iets specifieker,
leeftijd, ik wil absoluut een jong paard, als ik een fjord koop moet ie 4 jaar of jonger zijn en absoluut NIET ingereden, dus africhtingsgraad is ook geen probleem

geslacht , bij een fjord wil ik absoluut een hengst, of een ruin waarvan ik weet dat hij pas heel laat(op 2.5 a 3 jaar )is geruind
een ijslander moet ook onder de 10 jaar zijn en het liefst een merrie maar hengst? ach als het klikt

kleur is wel leuk maar al is hij paars met goude stipjes , als het paard maar klikt

stokmaat , als het een klein beetje scheelt maakt het me niet uit maar als ie 10 cm kleiner is dan word het iets anders natuurlijk

bloedlijn zou ik ook niet echt op "keuren", er kan zoveel achter zitten qua afstamming maar dat hoeft niets te zeggen over het betreffende paard
aftekeningen laat ik hem ook echt niet op staan

te simpele gangen? bij een ijslander hoef ik geen spetterende showgangen maar functionele comfortabele gangen

klinisch, of rontgenologisch, ligt eraan wat het is
zo ook bij de stalgebreken ligt er geheel aan wat het is en in welke mate