Vraagje over lengte paard-mens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Vraagje over lengte paard-mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 12:00

Hallo
Ik heb een vraagje ik ben opzoek naar een paardje. Ik ben zelf ongeveer 1.68m en weeg denk ik ongeveer 56 kilo. Ik ben 16 jaar.
Wat zouden jullie mij aanraden? qua grootte paard?
Groetjes Ilona

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 12:03

ik denk dat je mooi zult staan op een paardje van ongeveer 1.60. maar een grote e zou ook nog prima gaan...

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 12:06

'Men' zegt dat een ideale maat paard voor een mens is als jouw schouder dezelfde hoogte heeft als de schofthoogte van je paard. Maar aangezien jij nog 16 bent en vast nog wel een klein beetje groeit..... Knipoog En daarnaast vind ik dat je je niet aan deze 'gouden' regel hoeft te houden. Ga gewoon kijken naar verschillende paardjes (groot en klein) en kies dat ene paardje waar je het fijnst mee kan rijden. Is dat toevallig een grote van 1.80? Let it be. Is het een kleine E-pony? So what.... zolang jij maar lol hebt met je paardje en lekker kunt rijden Haha!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 12:08

Ik zou kijken dat je niet met je benen tot ver onder zijn/haar buik komt. Maar als jij een lieve 1.80 'er vind zou ik die nemen. Of anders een forse D-pony.

Veel plezier alvast.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 12:15

Ik heb een d pony gereden maar ik wil nu echt gewoon over op een paard... ik rij nu een paardje van ong 1.64m en het rijdt PRIMA!!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 12:46

Voro het oog, als je erop zit, is het niet zozeer belangrijk hoe lang/hoog jij op je eigen benen staat, maar meer of de lengte van jouw bovenlijf niet langer is dan de schoft + hals van je paard.
Is jouw bovenlijf langer, dan zal je paard eruit gaan zien als een pony, ook al heeft het dier een stokmaat van 1.68m.
HEb jij een kort bovenlijf, dan zal een compacter paard je beter staan dan wanneer je een lang bovenlijf hebt.
Waar een hele lange paardenhals in combinatie met een kort ruitertje ook een vreemd gezich kan opleveren...
Maar andersom is storender.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 13:41

mmmm, ik sta dus niet mooi op mijn paard Haha!
Ik heb zelf een paard van zo'n 1.63. Nog steeds in de groei. Komt met zn schoft boven mn schouder uit. alleen ben ik vrij lang, toch zeker wel 20 cm groter als mijn paard. Ik kom er niet onderuit met mn voeten, maar zit wel echt aan de anderkant. (als ik mn hakken uitdruk zitten ze eronder Verdrietig)
Ook is hij compact. Maar ons contact is geweldig, kan lezen en schrijven met dit paard. En dat vind ik wel het belangrijkste

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 15:11

flettie schreef:
'Men' zegt dat een ideale maat paard voor een mens is als jouw schouder dezelfde hoogte heeft als de schofthoogte van je paard.


hahaha, dan zou ik dus een B pony moet rijden hahaha...
Ik ben maar 1.58 maar rijd ook alleen maar paarden (1.80) en de mijne is ongeveer 1.68.. Wel geinig kom vaak net met mijn pootjes onder het zadel uit..Maar het gaat wel Knipoog Helaas groei ik niet meer...

Vond het wel een geinige opmerking Haha!

Groetjes!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 16:31

KellyenXena"]
[quote="flettie schreef:
'Men' zegt dat een ideale maat paard voor een mens is als jouw schouder dezelfde hoogte heeft als de schofthoogte van je paard.


hahaha, dan zou ik dus een B pony moet rijden hahaha...
Ik ben maar 1.58 maar rijd ook alleen maar paarden (1.80) en de mijne is ongeveer 1.68.. Wel geinig kom vaak net met mijn pootjes onder het zadel uit..Maar het gaat wel Knipoog Helaas groei ik niet meer...

Vond het wel een geinige opmerking Haha!

Groetjes!
[/quote]
Idem bij mij Haha! Ben ook `maar` 1.57 meter maar Fayette is ondertussen ook alweer zo`n 1.53 (en nog groeiende). Heb ook 3 jaar les gehad op 2 paardjes van 1.65 en 1.68. Kwam net als jou net onder het zadel uit maar daar liepen ze niet minder om Haha! Maar klein zijn heeft zo ook zijn voordelen: wij kunnen tenminste nog eens op die kleine(re) pony`s rijden zonder een al te gek figuur te slaan

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 19:51

ze zeggen wel dat je schouders ongeveer even hoog of lager als de schoft moeten zijn, maar dat geld natuurlijk niet voor haflingers, fjorden, ijslanders etc.
qua gewicht zou je best op een c-pony kunnen rijden, maar de meetsen vinden het niet leuk als de benen onder de buik uitsteken, en je moet er ook vanuit gaan dat je nog wel groeit....

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 20:07

Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een paard rond de 1.65 m. Maar natuurlijk is het erg afhankelijk van de bouw van een paard.
Bij een wat grover gebouwd paard kun je op een paard van 1.60 m ook prima staan.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 20:35

Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een paardje tussen de 1.60 en de 1.65
Succes!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:33

gewoon kijken naar een paardsje waar je leuk op staat en waar het mee klikt!!! ik zou niet bepaald naar een bepaalde maat gaan kijken....

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:34

Dus dan zijn er niet veel Nederlanders die op een Andalusiƫr of Arabier bijvoorbeeld rijden?!
Vergeet die lengte toch gewoon. Het enige wat echt telt is het gewicht van de rijder en het draagvermogen van het paard.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:37

Ben ik niet met je eens, Huertecilla. Met dressuurwedstrijden wordt zeker ook naar het 'plaatje' gekeken.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:42

ik ben het met waterkippie en huertecilla eens, je moet eerst kijken naar het paard, of het bij je past en waarvoor je hem wilt gebruiken. als je fanatiek wedstrijden wil rijden in de dressuur zou ik geen c-pony nemen, maar ik zou bv niet alleen kijken naar paarden tussen 1.60-1.65 omdat dat nou toevallig zo leuk staat. een paard van 1.56 of 1.70 kan bv. veel leuker zijn, dan zou ik daar eerst op letten

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 22:49

Ik wil absoluut geen pony en het moet er niet zo stom uitzien... ik ga zeker kijken voor een paard... is een paard van 1.70 m niet te groot voor mij?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:56

waarom zou het te groot zijn? als ze niet te sterk is, jij er lekker op kan rijden, en het super klikt, waarom niet?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:58

en het scheelt maar 5 cm. met een paard van 1.65....
kijk gewoon eens rond, misschien vind je een paard dat bij je past met de perfecte hoogte van 1.63 ofzo,

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 00:52

Wat is voor jou de belangrijkste keuze??? Een lief paard/pony waar het mee klikt, of een paard die goed bij je staat.
Ik vind het eigelijk allemaal onzin dat mensen zich druk maken over de maat. Het gaat er bij mij om dat mijn verzorgpony (van ongeveer 1.35m) en ik (van 1.68m) het samen naar de zin hebben, ook al is het niet 'mooi'.
Ik denk dat je je beter druk kunt maken over of je paard je wel kan houden. Je bent aardig licht, dus daar zal je je geen zorgen over moeten maken. Op de tweede plaats zou ik dan vooral naar het karakter kijken.
Want wat heb je nou aan een mooi paard, wat perfect qua uiterlijk bij de past, maar een vreselijk karakter heeft waar je niet mee over weg kan?

lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:09

ik vind lengte niet zo belangrijk , je moet het gewoon naar je zin hebben samen, en als de lengte mooi aansluit, dan is dat gewoon mooi, maar anders, so what? Verward ik rij ook op een shetlander van 1.15 en ik ben zelf 1.67, we hebben samen lol en ze kan me zat dragen want ze gaat er vaak met mij vandoor, maarjah, we hebben wel veel lol en ik voel me veilig op haar, ook al val ik er altijd af }>

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 00:00

Haha! Maar klein zijn heeft zo ook zijn voordelen: wij kunnen tenminste nog eens op die kleine(re) pony`s rijden zonder een al te gek figuur te slaan [/quote]


Klopt hahaha, daar hebben we dan weer een voordeel aan he!

annajagerx
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:31

Ik ben 1.70 en heb lange benen. Ik heb geen eigen pony, maar ik rij op een manege. Ze hebben daar vooral pony's rond de 1.45, maar ook van 1.40
Ik ben dus eigenlijk te lang. Ik weeg 48 kilo. Ik zou heel graag op mijn lieve pony's willen blijven rijden. Is dit raar en kan dit nog wel?

x Anna

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:58

Heerlijk lijkt me dat, weer 1,58 zijn :D weliswaar is mijn huidige lengte wat praktischer in het dagelijks leven :D
Maar dan zie ik van die superleuke ponycombinaties, ik vind pony's ook veel leuker ogen :)) Soms zou ik wel weer op een B-pony ofzo willen.. Zucht :))

Anoniem

Re: Vraagje over lengte paard-mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:47

Ik heb het geluk dat ik met mijn 1.74 op een haflinger van 1.45 pas! Ik hou van pony's!