paardencrematoruim

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

paardencrematoruim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 10:30

hallo,

weet er iemand of er een paardencrematoruim in nederland bestaat? zo ja waar in nederland? hebben jullie ervaring met dat crematorium?

ik ben voor mijn vriendin op zoek, zij wil haar paard laten cremeren omdat hij een ernstige vorm van hoefkartrol heeft aan alle vier de benen. er is geen redding meer mogelijk.

groetjes karin

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 10:31

bedoel natuurlijk crematorium, sorry bericht is snel gemaakt op het werk.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:00


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:17

Bit nr 97, juni 2003:

Crematiefraude

Een 60-jarige man uit Braamt (Gld) is vrijgesproken door de politierechter in Zutphen. De rechter achtte niet bewezen dat de man achter een zwendel met dode paarden zat, juridisch klopte de werkwijze van de man. Desondanks had hij volgens de rechter de schrijn tegen. Enkele jaren geleden had de man een uitvaartmaatschappij voor paarden opgezet, maar hij liet de paarden nooit cremeren. Dat kon hij niet waarmaken omdat cremeren in Nederland verboden is en omdat het exporteren van dode dieren voor crematie in het buitenland eveneens is verboden. De man uit Braamt liet de dieren voor 30 euro verwerken bij de destructor, maar stuurde wel rekeningen van 1.600 tot 3.000 ouderwetse guldens. Een waarschuwing voor alle paardenhouders: paarden mogen in Nederland nog steeds niet worden gecremeerd.


Volgens Bit mogen paarden dus in Nederland niet gecremeerd worden.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:22

Beetje vreemd daar ik vorig jaar van mijn verzekeringsschappij (Interpolis) bericht heb gekregen dat ik mijn paard kan laten cremeren. Dit zou voor een groot paard +- 1500,= kosten dit bedrag zou in mindering worden gebracht op het totaal verzekerde bedrag.
Snap er nu niks meer van!!!!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:33

Volgens mij zijn er mogelijkheden om bij een destructiebedrijf je paard apart te laten verbranden,
zodat hij niet op een grote hoop de oven in gaat.

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:46

Hey,

Ik heb laats gelezen in het Bit of de Hoefslag dat het nog steeds verboden is om je paard te laten cremeren. Ik hoop dat je vriendin op een andere manier afscheid kan nemen. Maar ik geloof, ik weet het niet zeker dat het in Belgie wel mag dus misschien ken je iemand in Belgie waar je het aan kan vragen.

xxxies
Syllie

P.S. wens je vriendin maar veel succes

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:19

Ik heb gehoord van een Nederlands dierencrematorium waar je ook paarden kunt aanbieden.
Maar de oven is zo klein dat het paard eerst in stukken moet.
Nou, als dat het waardige afscheid is wat je vriendin voor ogen staat?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:21

Dat mag ook niet Botervlieg,
paarden zijn geen huisdieren, paarden worden nog steeds gerangschikt in de categorie van landbouwdieren en die mag je niet cremeren alleen 'vernietigen' bij een destructiebedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:31

Botervlieg schreef:
Ik heb gehoord van een Nederlands dierencrematorium waar je ook paarden kunt aanbieden. Maar de oven is zo klein dat het paard eerst in stukken moet.

Dat is helemaal correct. Er zijn idd wel dierencrematoria die paarden aannemen. Maar in Nederland is geen oven die groot genoeg is om een paard in zijn geheel in te cremeren.

prompter

Berichten: 11067
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:36

Hmm, is dat niet toevallig hetzelfde crematorium van die man die nu veroordeeld is door de rechter?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:09

Geen idee.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:17

promptertje schreef:
Hmm, is dat niet toevallig hetzelfde crematorium van die man die nu veroordeeld is door de rechter?

Deze man is niet veroordeeld maar vrijgesproken, en hij haalde paarden op met de mededeling dat deze in engeland gecremeerd werden.
Paarden cremeren is bij wet verboden net als het naar het buitenland brengen van dode paarden.

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:18

Ze zijn ooit bezig geweest met een paardencrematorium te proberen op te zetten in de buurt van Den Haag. Er waren toen idd wat problemen omdat paarden officieel geen huisdieren waren, maar wat ik me kan herinneren gingen ze daar uiteindelijk wel verandering in brengen (dus dat paarden wel huisdieren zijn.) Ik weet niet hoe ver ze daarmee zijn gekomen. Ik kan mij vaag iets herinneren dat dat crematorium ook iets met Martin Gaus te maken had ( ik zou echt niet weten hoe wat en waarom, maar op de een of andere manier heb ik dat in mn hoofd zitten...) Zal wel niet kloppen, maar toch.

Is er in Belgie of Duitsland geen mogelijkheid tot het cremeren van een paard? Wel even een stukje rijden, maar wie weet kan het daar in elk geval wel???

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:35

Een paard met pijn nog over lange afstand vervoeren, daarvan kun je je afvragen hoe vriendelijk dat is?
Dan liever het dichtstbijzijnde slachthuis (regelen dat het voor andere dieren uit kan) of euthanasie in eigen omgeving.
(En dan - zoals Sjuimpje zegt - apart laten verbranden door de destructor)(Kende die mogelijkheid trouwens nog niet).

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:49

bij ons in de buurt willen ze geloof ik een paardencrematorium beginnen, in de krant stond dat ze een vergunning hadden aangevraagd. het enige probleem was dat de omwonenden nogal moeilijk deden (het is een terrein met loodsen op een landweggetje met wat boerderijen).. ik hoop wel dat die gemeente van dat gebied toestemming geeft, zou wel heel handig zijn, maar dan moet het in de wet ook wel goed geregeld worden...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:17

Bij de Rendac kan je ervoor kiezen je paard te laten ophalen op een speciale manier. Namelijk op een soort kar en zonder zo'n knijper te gebruiken. Daarna word je paard apart van de andere kadavers verbrand en daarna niet in diervoer meer gebruikt. Deze regeling kosten 2 jaar geleden 1500 gulden. Gewoon ophalen kostte 35 gulden. Ik heb toendertijd voor gewoon ophalen gekozen, omdat ivm MKZ paarden toch niet meer in diermeel verwerkt mochten worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:28

van de site van rendac afgehaald

Citaat:
AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 15:28

In België is er een paardencrematorium : gelegen in Sombreffe (tussen Charleroi en Namen)

Prijs:
individueel : 1300 euro met de mogelijkheid om de asse mee te krijgen in een urne (+/- 30kg asse voor een paard van 600kg)
in groep : (samen met andere kleine huisdieren) : 600 euro voor een paard

ezels en pony's (tot 200kg) kosten 800 euro voor individueel en 300 euro in groep.
Bij groepscrematie kan men geen asse bewaren.

Het hele proces duurt ongeveer 4 uur

Twee vaste transporteurs zorgen voor het ophalen van de dieren.

Andere optie : men kan in Herstal (bij Luik) ook paarden laten begraven, inclusief grafzerk.

voor alle info : CREMANIMA TEL. 00 32 (0) 71 88 88 45
maar ik denk dat ze uitsluitend frans spreken...

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 15:42

Jip80 schreef:
Is er in Belgie of Duitsland geen mogelijkheid tot het cremeren van een paard? Wel even een stukje rijden, maar wie weet kan het daar in elk geval wel???

Je mag geen dode paarden naar het buitenland vervoeren.
Dan moet je ze in het buitenland af laten maken dan kan het wel.
Maar om nou met zon paard nog naar t buitenland te reizen denk ik ook niet dat echt diervriendelijk is.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 15:55

Toen mijn oude pony nog leefde heb ik ook altijd gedacht dat cremeren toch wel het mooiste zou zijn. Inmiddels ben ik hier toch wel van terug gekomen. Wat ik ervan gehoord heb is het toch minder mooi dan wat je erbij voor zou stellen.

Uiteindelijk is mijn pony zo'n beetje in mijn armen gestorven. Op het deel voor zijn eigen stal op zijn eigen vertrouwde plekkie hebben we heb laten inslapen door de dierenarts. Eerst gewone narcose (Vraag hier altijd om bij het inslapen van een dier!) zodat hij al sliep, en daarna pas het inslaap middel.

Daarna heeft onze stalhouder voor de verdere afhandeling gezorgd en ben ik pas weer opstal gekomen toen mijn pony was opgehaald.

Ik denk persoonlijk dat het moment van inslapen veel belangrijker is dan wat er daarna gebeurd met het dode lichaam. Ik wil er ook niet over nadenken. Maar ik weet wel heel erg goed dat mijn pony op de beste manier is gestorven.

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 22:40

De Kollewijde in Varsseveld cremeert ook pony's, Je mag maar tot een bepaalde maat cremeren. Ik heb nl ook geinformeert hierover. Als het groter is als een D pony mag het absoluut niet.

Maar mij weerhouden ze niet van een beetje fraude, als ik het wil dan lukt me dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 12:49

Dus jij bent bereid om je paard zijn benen er eerst af te kappen?
Beetje luguber idee
En of de oven lang genoeg is..?
Laten we daar maar helemaal niet aan denken hoe dat opgelost moet worden

Mocht Kawa nu afgemaakt worden, hoop ik dat ik hem in de wei een spuitje kan laten geven.
Ik heb al vaker gehoord dat er DA's zijn die eerst narcose geven en dan pas de daadwerkelijke injectie om het paard in te laten slapen.
Dit zou dan tegenvechten voorkomen.

Daarna zou ik hem op willen laten halen door rendac met speciale vervoer.

Charaz

Berichten: 24285
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 14:31


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 14:37

Het spijt me oprecht om het te moeten melden:

Paarden cremeren in Nederland is bij de wet verboden !!!!!!!!!

Hoe het in Belgie en duitsland zit weet ik niet.