auto voor hobby en werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

auto voor hobby en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 08:53

Hallo,

We zijn op zoek naar een nieuwe auto die zowel geschikt is om elke dag mee naar het werk te rijden (toch wel heel wat afstanden), maar ook in onze vrije tijd moet hij van pas komen. Hij moet over veldweggetjes kunnen en we moeten er een grote trailer kunnen trekken.

Op de site van Landrover heb ik de 'freelander' gezien. Die lijkt wel aan onze normen te voldoen. Maar eigenlijk weten we niet zo veel van dit soort auto's.

Wie weet welk model (en merk) van wagen kan voldoen aan deze normen? Het moet een diesel zijn.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 11:08


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 20:32

We zijn al gaan kijken naar de Freelander van Land rover. Die auto leek ons wel wat, alleen kan je er niet gemakkelijk een fiets in kwijt.

Een andere auto die ons wel aanstaat is de X-trail van Nissan. Deze is ook 4X4 en is iets ruimer van binnen (vermoed ik). Een ander voordeel bij deze wagen is dat de binnenkant niet met stof bekleed is. Als er dus water in lekt (we brengen altijd jerry-cans naar de wei) en een fiets met vuile banden in staat (gebeurt ook al eens), dan kan dat minder kwaad.

Op een website waar je auto's met elkaar kan vergelijken komt de nissan beter uit dan de land rover.

Ik heb ook al ergens gelezen dat de landrover Freelander niet zo veilig is (de carrosserie).

Maar eigenlijk laten we ons gewoon leiden door de brochures en de mooie foto's. Is er hier een echte auto-kenner op bokt?

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:28

De X-trail heeft volgens mij niet zoveel trekkracht, die viel althans voor mij af. Maar ik geloof dat de Freelander ook niet zoveel kan trekken.

Ikke heeft veel verstand van auto's en in het bijzonder Landrovers.

Chiel_LC
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:18

Kijk eens naar de specificaties van een Terrano II, die is even groter dan de freelander en x-trail... LoeiSterk ook nog

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 00:26

Nissan veiliger dan freelander, waar baseer je je dan op?
Als veiligheid en stevig gebuik belangrijk zijn, ga dan voor een Land Rover Defender, dat is absoluut de veiligste auto, gisteren het bewijs ervan nog zien staan. Defender met een aan gort gereden rechter voorkant. Er was met 120km/h een Suzuki ingereden. De bestuurder van de Defender had een zere duim, de Suzuki is met chauffeur en al afgevoerd, daar was niks meer aan te redden.
Onlangs een Discovery zien staan (hetzelfde type chassis) waar men drie uur bezig is geweest de tegenpartij uit de auto te zagen, Discovery is op eigen kracht naar de garage gereden. Koplampjes, bumper en grill stuk.
Ik heb ook eens een Nissan chassis zien staan, tegen een boom gebotst, chassis helemaal krom. Nissan bouwt twee chassis uit het ijzer waar Land Rover met pijn en moeite een chassis uit bouwt.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 00:32

Ik moet zeggen dat ik zelf de Freelander dus echt met kop en schouders boven de rest uit vind steken... Alleen jammer dat ik hem niet kan betalen Knipoog

Veel ruimer van binnen dan ik op het eerste gezicht dacht, lekker makkelijk om te zetten op grijs kenteken en kan dacht ik zo'n 2000 kg trekken.

Zaterdag gaat de Freelander van mijn stalgenoot mijn paardje naar de clinic in Mijdrecht brengen Lachen

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 07:52

Heb zelf ook met 4X4 op en neer naar het werk gereden, echt zuinig reed dat niet... voor de trailer was het echter ideaal!
Aangezien ik meer kilometers maak naar het werk dan met de trailer ben nu in het bezit van een pittige bus (2.5 TDI), rijd zuiniger, trekt een hoop. Grijs kenteken, dus in de wegenbelasting veel goedkoper dan de 4X4 die ik had. Sommige busjes heb je ook in 4X4 uitvoering die je als je hem nodig hebt in kunt stellen om bv. je trailer van een nat grasveldje te trekken (L300). De meeste bussen trekken tot 2000 kg, weet niet of dat genoeg isvoor jullie? En misschien wil je wel helemaal niet in een bus rijden *LOL*

Ik zou zelf nooit een Freelander (terreinwagen in een luxe jasje) aanschaffen, kennissen van me hebben die en die komen met wind tegen en 2 pony's erachter niet boven de 70km uit. Ik lach ze gewoon uit. Zal ook wel aan het type en vermogen liggen. Dan denk ik, wil je een echte terreinwagen, koop dan gewoon een Defender...

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 08:45

De ouders van mijn vriend rijden tegenwoordig een nieuwe Kia Sorento, ook een 4X4. Echt een ideale wagen. Trekt goed, maar ook zonder trailer rijdt die auto heel fijn.
En Kia is nog niet zo heel duur als de rest van al die terreinwagens. Dus wellicht is een bezoekje aan de kia-dealer ook wel een idee.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:28

Kia Sorento is idd wauwie, en 2800 kilo trekken! Verder hebben wij zelf een Seat Alhambra, mag ook 2000 trekken, is voor ons genoeg voor een tweepaards met twee quarters, en ziet er een stuk eleganter uit als een 4x4 vind ik. Deze auto is er ook bij VW en Ford. Verder vind ik de nieuwe Mitsubishi Outlander heel tof, heb alleen geen idee van het trekvermogen?? Is een kruising tussen 4x4 en stationcar.