Buiten er van door gaan, vertrouwen kwijt..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Buiten er van door gaan, vertrouwen kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 22:52

Zoals ik laatst op bokt zette, ging het erg goed met Veerle. Ze schrok eigelijk heel erg weinig. Tot we een keer lekker aan het wandelen waren, en een trekker tegen kwamen. Ze was er niet eerder van geschrokken en liep gewoon mee, tot ze zich ineens om draait, los rukt en kei hard gaat rennen. Gelukkig kwam ze die keer uit zich zelf naar me terug.
Ik was er nog niet echt van onder de indruk, tja, ze kwam toch weer terug. Toen de dag erna in de bak bezig geweest, de dag daarna weer. Ging allemaal prima. Tot ik weer wilde gaan wandelen, ik weet geen eens meer wat er nu eigelijk precies gebeurde Verward Er kwam een auto of iets dergelijks en Veerle schrikt, gaat als een idioot rennen, een motor denkt vriendelijk te zijn en rijd er achter aan 'dacht haar wel even in te halen' ( ) dus Veerle als maar harder. Gelukkig zag hij het zelf na zo'n 100 meter ook in dat het niet werkte. Maar goed, Veerle was al bijna bij de auto weg aangekomen. Gelukkig is daar iemand uit de auto gestapt en heeft haar gepakt, en gewacht tot ik er was.
Toen op de terug weg wilde ze er nog een aantal keer van door gaan om de stomste dingen (verkeersborden Frusty ). Ze zocht echt iets om van te kunnen gaan schrikken. Ik baalde hartstikke, en sindsdien ben ik niet meer wezen wandelen.
Ze weet nu dus dat ze los kán komen als ze echt wil, en ik ben mijn vertrouwen in haar kwijt.
We staan sinds vrijdag op een andere stal, en vandaag ben ik voor het eerst het laantje daar uit gelopen (is een vrij lange laan) en dat ging opzich goed. Maar ik merk dat ik zelf vrij angstig ben dat er weer iets gebeurd, en dat merkt ze natuurlijk metteen.

Iemand tips? En zal ze nu altijd gemakkelijker en vandoor blijven gaan in de toekomt of hoeft dit niet?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 23:49

Ik zou zeker aan het hoofdstel gaan wandelen, heb je toch meer te zeggen. Voor de rest kan het helpen een menhoofdstel te gebruiken als ze van "stille" spoken ook schrik heeft.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 00:02

Probeer het weer langzaam op te bouwen en steeds een stukje verder te lopen. Wat ik zelf altijd wel erg prettig vind is ipv met een halstertouw met een longeerlijn te wandelen. Mocht ze schrikken dan heb ik 15 meter meer en hoef ik ook niet na anderhalve meter touw al los te laten. Geeft jezelf misschien ook wat meer zekerheid. Of ga samen met iemand anders wandelen... Het komt wel goed, heb vertrouwen in jezelf en je pony!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 00:14

Ik heb ook een haflinger gehad, en verkeersmak gemaakt aan de hand en ik weet dat ze heel erg sterk kunnen zijn.

Ik heb hem een bitje ingedaan en daaraan het touw vastgemaakt (aan weerszijden zodat je niet het bit door haar mond trekt, ik had er een speciaal touw voor gemaakt dat zich splitste in twee gespen). Dat hielp heel erg. Als ze echt hard trekt kan je ook een hengstenketting in haar halster doen.

En een lang koord kan idd ook helpen, zo heb je meer te zeggen en hou je haar langer vast. Doe eventueel handschoenen aan als ze erg trekt, dan laat je al minder makkelijk los.

Toen hij drie jaar was, had hij genoeg respect voor mij zodat hij, als hij iet eng vond, gewoon achter mijn rug kroop en wachtte tot 'het' weg was.

Is ze in de bak wek braaf?

Veel succes, want dit klinkt wel erg gevaarlijk...

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:29

Joris deed dit ook een tijd, hij had gewoon altijd succes met een halster. Je hebt er dan gewoon niks over te zeggen.
Ik heb eerst met een kaptoom gewandeld, dat ging hartstikke goed. Of met een hoofdstelletje om.

Verder mocht hij niet meer grazen aande hand (dook steeds omlaag) en liet ik hem af en toe achterwaarts gaan, halthouden en tempowisselen. Kortom: aan het werk aan de hand. Dat hielp echt heel goed. Ook ging ik met een ander paard mee, maar als hij weg wiled ging hij gewoon hoor. Maakte er ook een spelletje van Extreme duivel
Ik heb heel wat afgevloekt en getierd in die tijd

DOorzetten en proberen haar te slim af te zijn met een bit, of evt. een leidketting maar daar weet ik niks van.

Wat ook hielp: wolfskiesjes laten trekken. Ging daarna met halster lopen, vond bit in een beetje zielig, en weg was hij Boos!
Toen he ik toch maar het touw door zijn mond gedaan wantw e moesten nog een hele drukke weg oversteken. Nam hij op een gegeven moment een sprong...auw! Hij heeft de rest van de weg heeeel tam achter me aangelopen en met zijn tong op de plekje s zitten friemelen, hahaha }>
Net goed.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:10

jeetje test fase denk ik gewoon wandelen met hoofdstel in en makke pony meenemen..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:28

Ik zou in de eerste plaats een longeerlijn meenemen ipv een halstertouw. Met een lange lijn heb je meer te vertellen en trekt ze zich minder makkelijk los.
Een hoofdstelletje kan ook een optie zijn, mits ze die al eerder heeft ingehad. Anders moet je daar eerst thuis mee oefenen.
Verder is het misschien slim om iemand te vragen met je mee te lopen. Dat voelt voor jou zelf misschien wat veiliger aan.

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 14:08

kettingkje over de neus dus dan ligt het net onder de neusrtiem van je halster daar je knip aanvast knippen(hondensliplijntje werkt goed) en op het moment dat ze weg wil rennen een rotruk aan je touw geven,gegarandeerd dat ze stil staat! doe handschoenen aan en beloon uitgebreid bij goed gedrag.
succes ermee
lien

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 20:18

Als ze gaat rennen kan ik doen wat ik wil, ze stopt niet meer. Ik loop met een hengstenketting, vind het rot om nu een hoofdstel in te doen, want hoe gaat het dan volgende maand? Als ze straks door haar bit heen gaat rennen? Dan moet ik weer iets sterkers verzinnen. Dat wil ik eigelijk niet?
Longeerlijn is wel een fijn idee ja, dat ga ik zeker de volgende keer doen. Heb een losse hengstenketting die ik aan een musketon kan klikken dus die kan er dan ook gewoon aan Lachen

In de bak is ze heel braaf. Laatste dagen loopt ze zo los door de bak met me mee. Het stukje naar de bak toe is ze ook onwijs braaf, het laantje was gister ook gewoon goed gegaan. Maar zodra ze zin heeft om te schrikken zet ze een knop om en gaat ook gewoon. Als ze een auto ziet reageerd ze angstig, en ik snap niet waarom. Het is zo'n poos goed gegaan en nu ineens vind ze alles eng Scheve mond

Ik zou niet weten welke pony er met me mee kan van stal, we staan sinds vrijdags ergens anders en ik heb nog niemand daar gesproken, er staan ook erg weinig mensen, dus dat schiet niet op Verdrietig

Krijg de laatste daagjes wel weer wat meer vertrouwen in haar, het gaat ons ook wel lukken maar soms word ik er gewoon zo gek van

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 09:55

Het gaat je uiteindelijk ook lukken!! Haha! Zeker weten.
Heb gewoon een beetje geduld en vertrouwen. Beetje bij beetje zal ze wel gaan begrijpen dat dat stuiteren nergens voor nodig is.
Snap dat je er af en toe helemaal gek van wordt... maar dat heeft iedereen wel eens!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:57

Zoals je weet heb ik zelf ook een haf merrie die nog weleens zo erg kan zijn Schijnheilig

We hebben heel veel geoefend in de bak met halthouden en komen als ik roep en stappen, draven noem maar op allemaal op stemcommando.

Ze is buiten ook 2 keer ontsnapt doordat ze zo sterk is.
En ik durfde ook niet echt meer, er is ene weg en stel je voor dat ze daar op schiet.

Ik wandel met hoofdstel in, en daar reageert ze heel goed op, doen we nu al een paar maanden maar ze trekt niet door het bit heen, ze is gevoelig in haar mond dus als ze al druk voelt stopt ze.

Een longeerlijn is idd ook een goed idee, aan je halster of hoofdstel vastgemaakt, dan heb je altijd nog wat controle.

Het is denk toch een periode waar je doorheen moet en het is hardstikke eng, maar tijdelijk een hoofdstel of idd het touwtje door haar mond doen is misschien toch een oplossing.
Par heeft een heel zacht bitje in, dat wel, want ik wil toch dat ze eraan went.