Transportbeschermers ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Transportbeschermers ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 14:49

Okay, dit is al eens aan bod geweest, I know....

31 Mei moeten we naar Mijdrecht... Nou heeft mijn paard absoluut geen problemen met trailers ofzo, maarja, hij wil nog wel eens onhandig zijn. Ik heb op het moment geen transportbeschermers, en ga ook eigenlijk bijna nooit met de trailer weg, dus ik zit er niet echt op te wachten om ze aan te schaffen... bovendien heeft hij die dingen nog nooit omgehad...

Wat zouden jullie doen... aanschaffen? Of gewoon rondom in de bandages zetten? Het is overigens mischien maar een kwartiertje rijden Knipoog

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 14:53

Tja, het is je eigen keus.
Dennis staat op de korte stukjes zonder. Op de langere stukken met. Ik heb even moeten zoeken maar heb nu dus transportbeschermers maatje shet. Eerst heb ik bandage's met onderlappen gebruikt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 14:54

Lenen?

Maar met bandages en goede onderlappen kom je ook een heel eind.
Dan zou ik er wel springschoenen bij om doen of de lappen voldoende laag, wondjes aan de kroonrand zijn heel vervelend! En zorgen dat ze echt niet los kunnen, tape ofzo er om dus.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 15:06

Ik zou gewoon rondom bandages doen. Doe ik toch altijd.
Dat is je paard wel gewend? En je zegt zelf al dat ie wel braaf is met trailers. Ook heb je weinig kans op aftrappen enz omdat hij de transportbeschermers nog niet kent.

Voor mij is de keuze makkelijk Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 15:08

Die van ons heeft vooral transportbeschermers om omdat hij nogal lomp op z'n kroonrand kan gaan staan. Die beschermers vallen dus ook helemaal over de hoef. Ik ben er erg tevreden over. In principe zou hij ook aan springschoenen genoeg hebben, is misschien voor de zomer een idee bedenk ik net, als het eigenlijk te warm is voor beschermers.

Voor een kwartiertje op de trailer lijken springschoenen mij ook voldoende hoor, zeker bij een vrij rustig paard. En die dingen zijn ook niet zo duur. In combi met bandages heb je IMO dan net zo veel bescherming als met complete transportbeschermers.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 15:24

Najah... toen ik hem op ging halen vanuit Friesland heeft hij gewoon "bloot" in de trailer gestaan zonder enige problemen... Bandages is hij idd wel gewend. Hij is ook verder niet zo super paniekerig, dus zelfs als ik besluit om toch transportbeschermers aan te schaffen voorzie ik daar niet echt veel problemen mee...

Ik denk dat ik hem maar gewoon even netjes in bandageer... en mischien voor springschoenen... of zoiets...

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:10

Als ie zo braaf is, dan zie ik er het nut niet van in om er vanalles omheen te knopen. Heo meer rommel, hoe groter de kans op problemen. Ik race al 15 jaar met mijn paard door heel NL, nooit iets om gehad. De enigste keer dat ze schade opliep was ik heel blij dat ze niks omhad, dan was het probleem nog veel groter geweest.
Gewoon bloot erop dus.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 16:12

Hmm. Denk denk Knipoog

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:22

Ik heb altijd transportbeschermers om, of het nu een voorzichtig paard is of niet.. altijd.

Aangezien jij bijna nooit met de trailer gaat en geen transportbeschermers hebt zou ik hem even vierkant inbandageren.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:46

Ik moet ook nog transportbeschermers kopen, maar tot die tijd heb ik haar gewoon rondom in de bandages met onderlappen staan. (die onderlappen heb ik tot over de kroonrand)
Ze zou maar bij het uitladen net met haar been langs de klep stappen. Daar krijg je vervelende wonden van...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:52

Ik heb transportbeschermers...op zolder.
Die gebruikte ik vroeger met een bijzonder onhandig paard dat eigenlijk altijd van de trailerklep afviel of ernaast stapte.
ik heb toen voor hem speciaal een hele veilige trailer gekocht, met een lage afstap en geen randjes op de klep.

Welnu, de paarden die ik sindsdien heb vervoerd met die trailer, waren wat handiger. Ik heb de transportbeschermers nooit weer gebruikt. Ook niet op ritten van meer dan 100km. En geen ongeluk gehad.
Als je paard gewend is aan reizen zodner beenbeschermers, dan kan je ook zonder. Sommige paarden worden er juist heel kriegel van, dus het kan ook tegen je werken.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:57

Ik ga nooit weg zonder transport beschermers, het zal je maar net gebeuren dat er iets fout gaat. Dat kan zelfs met het meest makkelijke paard. Wat is het dan voor moeite om die beschermers er even om te doen.

Kan je niet iets lenen?

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:46

Je paard kan nog zo braaf zijn, er kan altijd iets gebeuren. In principe zijn bandages met dikke onderlappen en springschoenen het veiligst. Veiliger dan transportbeschermers. Transportbeschermers trappen ze er makkelijk af als ze bijv. in paniek raken.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:40

het beste vind ik toch iets van bescherming aan doen. stalbandages of transportbeschermers want je paard kan gemakkelijk scheef van de laatklep komen of een stapje verkeerd zetten en voor je het weet schaaft hij zn been aan de rand van de laadklep.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:24

Typisch geval van; als het schaap verdronken is dempt men de put. Er moet eerst wat fout gaan, willen sommigen mensen ze gaan gebruiken. Ook op kleine stukjes kan het afschuwlijk fout gaan. Ik heb een keer een paard uit de trailer zien komen, die maar een paar kilometer in de trailer hoefde te staan. Helaas moest de bestuurder onderweg een noodstop maken voor het één of ander. Je wil echt niet weten hoe dat beestje de trailer uit kwam, die kon diezelfde avond nog door naar de kliniek.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:36

Wat ik niet snap, is dat mensen hier reageren met 'het is maar een klein stukje rijden'. Laden moet toch, en IMO zijn de beschermers daar grotendeels voor. Mijn paard krijgt dus altijd transportbeschermers om, en op de langere stukken (> 2 uur) bandages met lappen om wat meer steun te geven.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:53

Op de ritjes naar de manege doe ik thuis de peesbeschermers al om. Als ik inderdaad echt weg ga doe ik transportbeschermers om maar deze vindt ik inderdaad vrij gemakkelijk afzakken. Ik heb nu Bucasbeschermers die licht elastisch zijn en die dus beter blijven zitten. Mijn paard kan niet echt goed vaststaan dus bandages lijken me op een wedstrijdterrein erg moeilijk om doen. Voor ik het weet heeft ze alles kapot getrokken en loopt ze los. Ik ben vaak alleen op pad en ben altijd blij als ze is opgezadeld of weer veilig in de trailer staat.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 00:03

Ik vind het zelf een prettiger idee als ze met beschermers om staan. Ik ga ook zelden met de trailer maar toch beschermers gekocht voor die 2 keer dat ze met de trailer is geweest (vandaag dan toevallig en 5 weken terug *LOL* ).. Ze had wel alleen maar voor om omdat ze achter eng vind en ik dan bang ben dat er meer ongelukken zullen gebeuren wanneer ze ze om heeft. Voor accepteerd ze dus dat vind ik dan wel zo prettig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 00:58

Dees schreef:
Ik heb transportbeschermers...op zolder.
Die gebruikte ik vroeger met een bijzonder onhandig paard dat eigenlijk altijd van de trailerklep afviel of ernaast stapte.
ik heb toen voor hem speciaal een hele veilige trailer gekocht, met een lage afstap en geen randjes op de klep.

Welnu, de paarden die ik sindsdien heb vervoerd met die trailer, waren wat handiger. Ik heb de transportbeschermers nooit weer gebruikt. Ook niet op ritten van meer dan 100km. En geen ongeluk gehad.
Als je paard gewend is aan reizen zodner beenbeschermers, dan kan je ook zonder. Sommige paarden worden er juist heel kriegel van, dus het kan ook tegen je werken.


Je kan je paard er toch gewoon aan laten wennen?
Wat nou als ie wel een keer sneller de trailer uitstuitert en zichzelf open haalt langs de laadklep? Ik doe nooit zonder transportbeschermers
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-03 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 01:01

Als ik naar de les ga of naar de club, dan staat Imker gewoon rondom in de 3in1-beschermers, moet ik verder weg, dan gaan de transportbeschermers om. Ga ik over de snelweg (naar Verweggistan), dan gaan de reisbandages om Imker's benen. Wondjes zijn veels te snel opgelopen, naar mijn zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 01:26

Mijn paard staat altijd in de beschermers, al moet ik tot de hoek Haha!. Ze zijn eigenlijk wat ruim, maar daar heb ik wat aan gedaan. Bovendien gaan er altijd nog lappen onder, maar geen bandages (want als die los raken, oei). Je kunt ook de gewone beschermers omdoen en dan nog transportbeschermers er overheen, dat zit meestal niet te los. Lenen is een optie, huren ook Knipoog.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 11:01

Nah, als ik ze wil hebben, koop ik ze wel... dan hoef ik er volgende keer ook gelijk niet meer over na te denken... En ik van die van Bucas wel erg mooi Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 11:17

Je koopt in een kringloopwinkel voor 1 euro een oude wollen deken (of misschien op zolder) die was je een keer in de kookwas.
Dan heb je een dikke vervilte lap die knip je in twee grote en twee kleinere stukken, gewone bandages eromheen
Et voila de beste bescherming die je je maar kunt wensen en zo lang of kort te maken als je zelf wilt.
Dus ook voor over de kroonrand.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 16:17

Mijn paard gaat ook niet zo vaak op de trailer maar voor die enkele keer heb ik wel transportbeschermers gekocht.
Zo duur zijn ze niet.

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 18:14

als ik na de club ga heb ik alleen peesjes om en achter bandages.. moet ik ver weg dan gaan echt de transportbeschermers om.. een ongelukje zit in een klein hoekje