Wie weet wat melanomen zijn? (op staartwortel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinka23
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Ergens in Nederland

Wie weet wat melanomen zijn? (op staartwortel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 21:30

Wie weet dat? Verward Dat werd aan mij gevraagd.
3 plekjes op de staartwortel bij een schimmelruin.
Kan iemand daar wat meer over vertellen?
alvast heel bedankt als je iets weet.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 21:32

Dat zijn kankergezwellen, komen veel voor bij oudere schimmels.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:02

Klopt wat Percy zegt. Mijn schimmeltje had ook een melanoom op z'n staartwortel. Het zag eruit als een grote wrat, allemaal barsten erin en een beetje schilferig, maar er kwam geen vocht uit o.i.d. Hij heeft er van z'n 20e tot z'n 30e normaal mee gefunctioneerd. Het ding groeide wel, maar de veearts vond het niet verontrustend. Ik moest hem wel waarschuwen als het in heel korte tijd ineens veel groter werd of open zou barsten, maar dat is nooit gebeurd. Voor zover ik weet is hij gewoon overleden van ouderdom, niet aan kanker.

Overigens schijnt het dat in Australië (land met groot gat in de ozonlaag) zo'n 80% van de schimmels een of andere vorm van kanker heeft. Ik heb ze daar gezien en gevoeld: hals of benen vol bulten, maar verder blakend van gezondheid.

Zoek anders eens met Google op 'melanoom+schimmel', of voer diezelfde zoekactie op Bokt uit (of 'staartwortel', daar zijn ook wat topics over). Maar iig kan een paard daar best oud mee worden. Houd het wel goed in de gaten!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:41

Nu je het zegt ik was een boek aant bekijken in de boekenhandel over paardenziektes en daar stond een foto van bij. Ik weet niet of ze de ergste eruit genomen hadden maar het zag er echt heel lelijk uit.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 09:57

Melanomen op staartwortels zijn overigens heel moeilijk te verwijderen: de huid zit daar heel strak, waardoor hechten lastig is. En er gaat natuulijk mest langs, wat de kans op infecties groot maakt. Veeartsen zijn er dan ook niet zo happig op om die dingen te verwijderen, alleen als het echt niet anders (meer) kan. Althans, dat is wat ik van onze veearts te horen kreeg.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:02

het zijn ronde gezwellen gevuld met melanine, een kleurstof met pigment. Komt alleen bij schimmels voor. Het is een vrij onschuldige vorm van kanker: het maakt een paard namelijk niet ziek. Ze kunnen verwijderd worden maar ze zullen altijd toenemen. Zo'n paard wordt meestal ook niet zo heel oud.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:09

Dan heeft die van mij geluk gehad: die had maar één zo'n melanoom en hij is er 30 mee geworden!

Bij mij op de club reed een meisje met een schimmel die een gezwel had achter zijn kaak, net onder zijn oor. Dat was een flinke bult waar op een gegeven moment ook geen halster of hoofdstel meer langs paste. Deze schimmel is idd niet oud geworden, ik kan me herinneren dat hij een jaar of 10 was toen ze hem hebben weggebracht. Zal wel geen melanoom geweest zijn, maar wel een kankergezwel - tenminste, zo noemde zijn amazone het. Het was iig een flink onderhuids gezwel en (toeval?) het ging hier ook om een schimmel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:26

Had deze merrie ook bij de kaak, en rond haar anus. En later in de hals... Het was toch een hele mooie en chique merrie.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:42

Hi

mijn paardje is toevallig geopereerd 6 weken geleden de DA dacht dat het een melanoom was maar vond het een vreemde plek (nl net onder de schoft) maar zei omdat ik een arabiertje en een schimmel heb dat ik moet uitkijken daarvoor want ze zijn daar vatbaar voor!

Ze heeft hem opgestuurd naar Utrecht en gelukkig was het een granoloom een goedaardig gezwel !!!

Wij hebben dus nu geluk gehad maar Melanomen zijn een vd kwaadaardigste tumoren die er zijn en als ze rond de anus of gezicht zitten soms al uitgezaaid zijn!

dus be aware!!

succes ermee !!