Hoeven!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
*Stallie*

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-01 20:43

Mijn paardje z'n hoeven brokkelen af..ik heb het al aan de hoefsmidt gevraagd wat ik moet doen! Hij zegt dat ik heb met hoefsmeer moet insmeren paar keer in de week!! Maar ik ben nu al 2 maanden bezig met dat maar, ik zie geen verschil! binnenkort maar weer even vragen wat ik er mee moet, en weten jullie er misschien iets op!? Verward Ik hoop het! *LOL*

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 21:26

Meestal gaan de hoeven brokkelen als het warm weer is. Je kunt het niet echt voorkomen, maar wat je wel kunt doen is er laurierzalf of hoefvet met laurierolie erin erop smeren. Laurier helpt tegen scheurtjes. Voor olie ben ik niet zo'n voorstander. Je kunt ook zelf een vijl kopen en de ergste onregelmatigheden zelf een beetje bijvijlen.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 21:37

iedere dag natmaken helpt veel, echt een paar minuten per hoef ook de onderkant.
daarna invetten/olieen met een goede hoefvet/olie, ook de onderkant niet vergeten.
doe ik nu een tijdje bij mn paarden en het werkt echt goed, ik vet ze alleen niet iedere keer in hoor Haha!
toedeledoki
gillian

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 22:32

Biotine door het voer geven helpt ook goed. Daar krijgen ze stevige hoeven van en ze gaan beter groeien.
Je moet dit wel een tijdje achter elkaar blijven voeren, want je kunt pas na een paar maanden resultaat zien.
Succes ermee!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 22:43

Mijn pony heeft het ook, van de hoefsmid kreeg ik het advies om idd Biotine te gaan bijvoeren.
Maaarrr.....dat moet je 6 (!!) maanden voeren voor je resultaat ziet.
Voor mij geen optie.
Ik heb nu Pedicur Hoefsmeer (met iets van pijnboomolie en speciale vetten), weet niet of het werkt, ben benieuwd.

Wat in elk geval een bewezen middel is, is MSM zwavelzalf (zie laatste Bit - te krijgen bij de paardendrogist)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 22:47

equi biotine elke dag door het voer(merk sectolin)helpt er goed en elke dag de kroonrand insmeren met laurierzalf helpt ook heel goed tegen brokkelhoeven.................

*Stallie*

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-01 23:39

Bedankt allemaal ik ga ze maar eens uitproberen *LOL* !!! bedankt he!! *LOL* !

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 08:09

Je kan de hoeven ook (eventuraal om de beurten) in een emer fris water zetten. Dan is niet alles nat Knipoog

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 10:04

Vetten is niet zo goed, je sluit de hoef af, waardoor er geen vocht meer bij kan komen. Vocht houdt de hoef soepel en is dus hard nodig.

Ik kan je Rainmaker aanbevelen of Hoefvocht, allebei verkrijgbaar bij de Paardendrogist. Vooral Rainmaker is bijzonder goed, wel duur in aanschaf (70 gulden) maar je doet er zo ruim een jaar mee en het werkt heel goed. Rainmaker brengt vocht in en trekt vocht van buiten aan, waardoor de hoeven soepel blijven.

Hoef en huid (paardendrogist) schijnt ook te helpen, dit is een poeder wat je door het eten moet doen, werkt pas op de lange duur.

Succes! Mieke

*Stallie*

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 11:25

Bedankt !!! ik ben er blij om dat ik toch antwoord krijg op mijn vraag kan ik tenminste toch nog wat uitproberen en kijken of het werkt! Maar het zal wel werken, thanks!!! Pling

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 17:10

Hey! We geven ook biotine bij, Ieda had ontzettend veel last van brokkelhoeven, maar nu, na zeven maand, heeft ze weer ontzettend goede hoeven.
Met biotine duurt het wel een tijdje, aangezien de hoef enkel vanbovenaan naar beneden sterker wordt, maar het is zeker de moeite waard, daarbij ook de hoeven regelmatig met water afspoelen/spuiten en daarna invetten. In de winter is modder heel slecht voor brokkelhoeven! Dus weer: hoeven vaak afdrogen en zien dat ze niet voortdurend in de modder staan...

Groetjes en ... succes!!!