Couperen, hoe zit het precies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Couperen, hoe zit het precies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 17:05

Hallo iedereen,

Ik en jannelientje gaan een engels speaking schoolexame doen over regels bij paarden. Nu willen wij het ook een beetje over het couperen van de staart doen. Nu willen wij graag precies weten hoe die regels er nu voorstaan. Is het nu verboden? Sinds wanneer of wanneer gaat het verboden worden? Ook voor Belgie zouden wij dit graag willen weten.

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:10

Volgens mij mag het in Nederland niet meer, maar kun je het in België nog wel laten doen. Niet zo lang geleden heeft er een artikel over in de Bit gestaan. Ik begreep daar ook uit dat de fokkers van bijv. trekpaarden niet zo blij zijn met het coupeerverbod, omdat het wel bij het ras hoort volgens die fokkers en dat een trekpaard met een staart in hun ogen niet hoort. Zoiets stond in dat verhaal, misschien kun je dat ook nog meenemen in je mondeling?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:16

Eeehhh, in België is het sinds kort ook verboden hoor!
(en ook het couperen van oren/staart bij honden mag niet meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:24

Oki, nu ga ik het dus eventjes opzoek om het zeker te weten, want wie weet zakken ze wel af naar Frankrijk??? Eventjes kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:31

In Frankrijk mag er nog wel gecoupeerd worden en dus laten trekpaardeigenaren hun paarden daar nog wel eens couperen. Het Belgische stamboek verzet zich wel wat steviger tegen het coupeerverbod in België dan het Nederlandse stamboek, volgens het artikel. Vandaar mijn verwarring Haha!.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:56

Dit soort dingen kan je heel gemakkelijk op internet vinden via google. Ik denk dat je dat het best doet, want met 'veronderstellingen' van anderen kom je niet echt ver.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:12

Couperen mag niet meer...dat geld voor alle dieren in Nederland...dus ook bij honden en schapen! Helaas is het in de trekpaardenwereld zo dat ze met de paarden naar Frankrijk rijden en daar door een dierenarts laten couperen. je krijgt dan een officiel papier die geaccepteerd moet worden door het stamboek. De afspraak was dat paarden die gecoupeerd, na afgesproken data, zouden worden uitgesloten door het stamboek en dus ook niet meer mochten deelnemen aan de keuringen!
Op de laatste keuring die ik deelgenomen heb...stonden er dus nog gewoon veulens zonder staart!!! ....deze eigenaren waren dus naar frankrijk gereden! Ik vind dit dus echt niet kunnen...dan kan je net zo goed geen regels opstellen. Maar goed...het is dus verboden!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:18

Mijn doberman is alleen aan zijn staart gecoupeerd en niet aan zijn oren,mijn vorige was wel aan staart en oren gecoupeerd,nu het niet meer mag,word je op de hondententoonstelling geweerd als de hond geheel of gedeeltelijk gecoupeerd is,mijn hond viel er net tussen voordat die wet inging.