Binnenbak ervaringen gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Binnenbak ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 10:37

Hooi!

Ik zoek ervaringen die mensen hebben met binnenbakken. Ik weet het, dit klinkt raar, maar lees eerst even, ok?

Bodem binnenbak:
Wat voor een boden heb je?
Hoe bevalt die (stoffig, mul o.i.d?)?
Is er veel onderhoud nodig? Zo ja, hoe vaak? (bijvullen, sproeien e.d)
(Kosten aanleg en onderhoud? Schijnheilig )

Verlichting binnenbak:
Wat voor lampen? (TL-buizen oid?)
Hoeveel, en is dat voldoende?
Om de hoeveel meter?
Hoevaak vervangen?
(Kosten aanleg en onderhoud? Schijnheilig )

Dakplaten binnenbak (je weet wel, van die doorzichtige):
Patroon? (dambord, strepen, hele nok doorzichting of iets anders)
Licht hoeveelheid? (zat, voldoende, te weinig)
Andere ervaringen? (warm, veel onderhoud, veel werk, duur of iets anders)

Dit alles omdat ik voor mijn stage beloofd heb dit uit te zoeken. Op school zeiden ze dat ik maar eens een poll oid op een forum moest houden... Zie hier! Haha!

Alvast bedankt he!

Haarballie

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:25

Ik heb ooit in het FS Testzentrum in Reken (Duistland, niet ver over de grens)
een halfopen binnenbak gezien en vond die om te kwijlen: droog/uit hete zon rijden en toch lekker veel frisse lucht. Op de bodem heb ik eerlijk gezegd niet gelet.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:33

Volgens mij kun je het beste zelf wat binnebakken in de buurt bezoeken, en daar alles navragen *manege, stallingen*
Bij stal hebben wij een grote binnebak ter beschikking, daar zit in een soort van dambord patroon doorzichtige platen. Het is goed licht in de bak, *zie foto's in mijn profiel Knipoog *
We hebben een officiele wedstrijdbodum, maar wat dat inhoudt Knipoog
Wordt iedere dag geploegd en gesproeid. Maar dat doet de stalhouder allemaal, dus daar heb ik geen verstand van Knipoog

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:14

Bij mij op stal zit ook een soort van dambordpatroon in de dakplaten.
Het is niet echt heel licht in de bak, als het regenachtig is is het al gauw donker.
De verlichting zijn tl balken, ik weet niet om de hoeveel meter die er hangen.

De bodem is vilt, dat ondertussen is gaan mengen met de vorige bodem (verpulverde houtsnippers en zand) waardoor het gigantisch stoffig is zomers. Vilt mag je eigenlijk niet sproeien omdat het dan glad en geplet wordt... maar het wordt toch gedaan omdat je anders in een stofwolk rijdt.

De bak is zomers erg benauwt, swinters is hij lekker op temperatuur.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:14

bij onze manege hebben we een bak van 20x40. met hoiutsnipper gemengd met zand. dat rijd wel fijn. alleen als het een lange tijd droog is wordt het stoffig, alleen dan sproeien ze, dus ongeveer 1,2xper week in de zomer. we hebben 3 rijen tl buizen door heel de bak(zijkant, midden, zijkant). ik vind dat wel goed verlicht. als dakbedekking hebben we golfplaten, sommige daarvan doorzichtig voor het licht, en valt altijdgenoeg licht in de bak, vind ik. het is een streep patroon. kjik maar op deze foto:
Afbeelding
ik heb geen idee over de kosten.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:22

ik zou gewoon eens een stallenbouwer opbellen. Hier in de buurt zit buitenhuis, die is echt heel goed.
www.buitenhuisbv.nl
ik weet trouewens niet zeker of hun ook maneges aanleggen. Maar op de vorige manege waar ik reed hadden ze wel allemaal boxen van hem, en ze hebben ook wel van die plaaten dacht ik.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 19:02

Het gaat niet om het bouwen van een binnenbak, het gaat puur om jullie ervaringen met de diverse systemen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:02

nou.. het is best wel veel onderhoud. hangt er natuurlijk vanaf hoevaak erin wordt gereden en in watvoor bedrijf het is.

mijn ervaring met binnenbak:
rond deze tijd is het er niet uit te houden, erg warm als de zon er de hele dag op staat. in de winter is het wel lekker omdat het de kou weer een beetje weg houd. als het hard sneeuwt komt bij ons wel de sneeuw in grote klonten naar beneden, omdat de nok half open is.

zand, dat weet ik niet watvoor soort het is.
tis wel veel werk om het goed te houden. met deze warmere perioden is het wel nodig om het 4 keer per week te sproeien, zodat je niet in een grote stofwolk rijd. voor het sproeien is het ook wel handig om een installatie op te hangen, en te zorgen dat het nodige onderhoud aan deze ook gebeurd. wij moeten nu met de hand sproeien omdat de installatie verstopt zit :@ en staan we dus makkelijk 3 kwartier met een spuit in onze handen. verder wordt er na het sproeien met een trekker doorheen gereden om de bodem weer te vlakken en het zand weer goed los te maken. als die trekker dan klaar is, komen wij eraan om de hopen die met de trekker niet gedaan kunnen worden van de randen naar binnen te scheppen. (dit met die trekker doen we pas sinds 5 jaar, daarvoor nog alles met de hand :S)
verder halen wij de meeste mest er ook uit, om de kwaliteit wat beter te houden. dit is ook niet altijd handig.

verder hangen er tl buizen voor de donkere tijden. voor overdag zijn in het dak om de 2 platen, een doorzichtige plaat geplaatst Haha!. verder hebben we nog lichtinval via de kantine en ramen bij het terras boven de kantine.

maar de voordelen zijn in de meerderheid.... bak bevriest niet, vochtigheid kan je regelen, je zit altijd droog, en ga zo maar even door.

ik hoop dat je er wat aan hebt.
greets jef