lange manen, korte manen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

lange manen, korte manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 10:11

Naar aanleiding van obsessions opmerking over de lange manen van d'r nieuwe paard:

Citaat:
Inmiddels zijn de manen er gelukkig af...


zei ik:

Citaat:
ja dat maakte haar zo... zo... gewoontjes. net een echt paard.

ik snap niet waarom veel mensen vinden dat paardemanen kort moeten. kan iemand me dat uitleggen, misschien in een aparte topic?


en zei Youngster:

Citaat:
Ze heeft een hele mooi hals, en door die lange manen komt dat niet echt mooi uit!! Nu dus wel..


Waarom worden manen nog meer afgeknipt behalve dat ze met dressuren in knotjes gedraaid worden?

ik vind het idioot omdat ik paarden met lange manen juist mooi vind, ongeacht ras of gebruik.


sorry hij had op paardenpraat gemoeten

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:13

ik denk dat het gewoon een persoonlijke smaak is... de ene vindt het mooier met lange manen, een tweede vindt korte manen mooi, en een derde knipt ze rechtopstaand af...
Een tijdje geleden stond er in de Bit een artikel dat neerliggende manen (zoals bij bijna alle rassen) eigenlijk niet natuurlijk zijn. Dat alle paarden normaal rechtopstaande manen hebben. Alleen ben ik er nog niet achter hoe de mens erin geslaagd is de manen te laten groeien en laten neervallen Scheve mond
xxx

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:17

Ik vind lang ook altijd mooier.
Parouscha houd nu ook lange manen, voor de wedstrijden haal ik ze er pas af, eerder niet.
Voor de rest hebben al onze paarden lange manen *LOL*

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 10:20

alle paarden recht opstaande manen? hihi. men bedoelt in het wild ofzo? ik kan me indenken dat ze kapot geschuurd worden maar of ze dan zo kort zijn? of door de slechtere voedselomstandigheden slechter willen groeien, kan ik ook nog inkomen.

en idd over persoonlijke smaak valt niet te twisten.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:23

ja vroeger hadden wilde paarden blijkbaar dus rechtopstaande manen, denk maar aan de Konik of Przewalski. Maar blijkbaar is er in de domesticering iets veranderd Knipoog
xxx

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:25

Ik ga het niet eens proberen om ewald met lange manen te zien, bovendien moeten ze kort voor de wedstrijden.
Maar ik vind het meer een sportpaardjes-look, staat wat frisser. Het verandert een paard, als je laica met lange manen en korte manen ziet, dan zijn echt die korte manen zooooveel beter.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:26

Ik vind het altijd zonde dat de manen van een arabier eraf worden gehaald moeten worden.
Ik denk dat het laica wel mooi staat, maar roos heeft er een reden voor , maar toch Tong uitsteken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:32

Een KWPN-er met lange manen? Misselijk
Bij de Spaanse en Friesche paarden vind ik het prachtig, omdat het volgens mij gewoonweg zo hoort......maar ja, wie ben ik? Haha!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:34

Ik vind dat het ook per ras verschilt.
Zo vind ik dat korte manen bij bijvoorbeeld een Fries of een Arabier niet staan. Lange manen 'horen'gewoon bij die rassen.
En ik vind het ook weer niet mooi als een sportpaard lange manen heeft (al komt dat denk ik weinig voor, omdat ze worden ingevlochten voor de wedstrijden).

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:46

idd een kwestie van smaak en een beetje afhankelijk van het ras. ik zou het bij sjaak (KWPN) nooit lanf willen hebben. Je ziet niks meer van de hals en ik vind het ontzettend duf staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:51

natuurlijk smaak verschillend
Maar bij een kwpn-er vind ik kort ook mooier staan.
Het staat ook stoerder en vooral verzorgder.

De enige rassen die ik mooi vind met lange manen zijn bv friezen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:28

Bij die van mij heb ik net gister een stukje van de manen afgehaald, ze zijn nu zo'n 15cm lang. En ik vind het netjes staan zo. Even voor de duidelijkheid ik heb geen kwpn-er maar een appaloosa-pony, bij kwpn-ers vind ik kort veel netter staan.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:36

zoals kawa zei: het staat veel stoerder! ik moet het wel voor de wedstrijden, maar bij springen vind ik veel stoerder staan, die van mij heeft een redelijk dikke hals, en dat komt er nu mooi uit! en vaak is het zo , zodra de manen langer worden, ze ook veel dunner worden. en dat vind ik geen gezicht! kijk bij een shet, anda, fries enz.....dat hoort gewoon bij het soort! maar deze hebben vaak bossen met manen!
ik houd het lekker kort, soms is het geen handbreedte aangezien ik voor dressuur iets langer wil hebben voro het vlechten met naald en draad!

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:38

Carina is een haflinger en had van de zomer haar manen kort geschuurd (Eczeem) en dat ziet er dus echt niet uit. Ik probeer het dus lekker lang te houden.

Maar idd smaken verschillen en ook ik vind een kwpn mooier met korte manen. Pony's zijn vaak weer leuker met langere manen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:07

Waarom die oertypes ze niet hadden kan ik niet verklaren (geen hinderlijke vliegbeesten op kale winderige steppe?),
maar manen hebben bij gedomesticeerde paarden wel degelijk een functie: vliegenmeppertjes.
Waarom zou je je hartelapje die ontnemen?
Alleen maar voor de mooi?

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:08

Bij dravers staan korte manen voor geen meter, en ze krijgen van nature meestal ook hele lange manen. Mijn hengst heeft manen van zo'n 60 cm die ook nog licht krullen Lovers - echt geweldig! Wat me bij sportrijpaarden opvalt, is dat ze meestal van die sprieterige, dunne manen hebben, en dat is lang niet mooi, kort lijken ze wat dikker. Maar bij mijn dravers kunnen ze niet lang genoeg zijn Lachen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:34

Botervlieg,
bij de meeste paarden hangen manen maar aan 1 kant
dus aan de anderekant hebben ze geen vliegen zitten?

Dus op die manier gezien snap ik je verklaring niet.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:53

Waarom de oerpaarden geen lange manen hadden? Door weer en wind zo'n dikke bos haar tegen je nek betekend, als de manen nat zijn dat het daaronder ook nat blijft, wanneer het warm is zweet het eronder. Mensen denken vaak dat lange manen voor de vliegen zijn maar dat is een misverstand. Paarden gaan kop aan kont staan en houden met de staarten elkaar vliegvrij. De lange manen zijn inderdaad dus een onnatuurlijk iets. Vroeger bleven de manen kort, als ze dreigde lang te worden begon de verharings tijd en vielen de manen met de rest van de vacht mee uit. Waarschijnlijk vonden mensen die er achter kwamen dat het paard voor behalve vlees ook als gebruikerspaard kon worden gehouden de lange manen mooier en hielden ze die als gebruikerspaard en aten de paarden met de korte manen op. Zo werd het 'foutje' bevestigt.
Ik zelf vind paarden met lange manen wel mooi, maar goed ik zit dan ook tussen de Lipizzaners en daar hoort het gewoon bij. Ik vind wel dat ze er dan goed verzorgt en onderhouden uit moeten zien.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:01

Zelf Kwijl ik ook van lange manen.
en een lekker dikke lange stoere voorpluk! Helaas wil dat sprieterige voorplukje van sharir maar niet groeien Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:01

Botervlieg schreef:
Waarom die oertypes ze niet hadden kan ik niet verklaren (geen hinderlijke vliegbeesten op kale winderige steppe?),
maar manen hebben bij gedomesticeerde paarden wel degelijk een functie: vliegenmeppertjes.
Waarom zou je je hartelapje die ontnemen?
Alleen maar voor de mooi?


Huh? Verward

Vliegenspray misschien???

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:10

1. (Runningkawa,) als paarden hun hoof/hals schudden, komen halslange manen ook aan de andere kant.
2. (Regine,) met zweten heb je een punt, maar vacht die natregent onder manen?:?
3. 'Waarschijnlijk.......bevestigd'. Weet je ook of daar onderzoek naar gedaan is/literatuur/andere info.? Ik ben het nog niet tegengekomen, maar wel geïnteresseerd. Als een 'misverstand/fabeltje' uit de wereld moet, dan wil ik wel graag weten waarom.Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:14

Sja, ik vind lang ook mooier. Die van Bud komen net onder de hals vandaan (langer krijg ik ze niet ). We hebben een paard op stal met ruim 70cm lengte en heel dik...prachtig gezicht! Maargoed, ligt ook een beetje aan het ras. Bij Barokke paarden en westernpaarden vind ik het erg mooi, in de dressuur ben ik het gewoonweg niet gewend en moeten ze kort Lachen

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:33

Picasso"]
[quote="Botervlieg schreef:
Waarom die oertypes ze niet hadden kan ik niet verklaren (geen hinderlijke vliegbeesten op kale winderige steppe?)


Huh? Verward

Vliegenspray misschien???
[/quote]

Party!! Dat ik DAAR nou niet aan gedacht heb; bloooooooonT !!!!!!!! Haha!

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:40

De oertypes waren erg klein en hielden zich veel onder struiken in het kreupelhout op. Lange manen zijn dan niet zo handig... (ooit wel eens met je haar in een bramenstruik vast gezeten? Haha!)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 13:47

och bij ons op stal staan ook een paar kwpn-ers die binnenkwamen met redelijk 'lange' manen voor hun doen... ik vond het ze erg mooi staan!