elke dag afspuiten van vieze benen is dat goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

elke dag afspuiten van vieze benen is dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 22:23

Bij ons op stal staan een paar mensen die hun paard na het loslaten afspuiten bij de benen omdat er erg veel zand op de benen zit.
Ik denk dat dat helemaal niet goed is omdat je een been dan helemaal tot de huid nat maakt en dan krijg je juist kwaaltjes.
Ik denk gewoon op laten drogen (het is gewoon zand ) als het droog is valt het er vanzelf af te borstelen.Dan is de onderhuid niet nat alleen het bovenste haar dat is toch veel beter?
Wat denken jullie hierover?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:32

Ik denk dat het ook niet goed is om elke dag de benen af te spuiten, omdat je dan het natuurlijke vetlaagje eraf haalt.
Maar eigenlijk ook niet zo een probleem, mits het alleen water is zonder zeep. Want paarden die gewoon in het wild leven krijgen ook te maken met regen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:39

Ik spuit de benen bijna dagelijks af en heb nog nooit problemen gehad met het dat de paarden dan extra kwaaltjes zouden krijgen ofzo.
Volgensmij is het niet slecht hoor en helemaal niet als je de benen alleen afspuit zonder er met een handdoek of weet ik het wat later weer overheen gaat.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:41

Volgens mij is t juist goed om elke dag de benen af te spuiten na het lopen
voor een btere doorbloeding.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:43

Met koud water is het zeker goed, helpt idd goede doorbloeding. Als het lang droog is spuit ik de benen zowiezo elke dag af.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 02:39

Ik doe het ook veel, en mijn paard heeft zelfs witte benen, dat volgens sommigen zelfs de kans op kwaaltjes vergroot. Daarnaast heeft Bud droge hoeven, dus die moeten wat vaker het water zien Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 02:48

Ik spuit zo min mogelijk de benen af, maar ik heb dan ook een Tinker met volle sokken, dus als die eenmaal nat zijn gaat het broeien..
Vooral als je paard op zaagsel staat is afspuiten denk ik niet nodig. Maar als je een lange rit hebt gemaakt is het soms wel lekker voor ze, maar daarna maak ik het dus weer helemaal droog anders heb ik binnen no time mok..

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 09:51

ik heb gehoord dat je er wel om moet denken als je grof/schurend zand hebt.Als je dan vaak afspoelt wordt de huid een beetje week,en als het zand dan schuurt,kan dat plekjes en mok veroorzaken.

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:02

alleen oppassen met mok, verder zie ik er geen probleem in.