bij afwijkende beenstand: hoe bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mountain
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: in het zuiden

bij afwijkende beenstand: hoe bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 11:56

Graag wil ik jullie mening/ervaring voor het volgende
Mijn paardje heeft bij een voorbeen dat hij zijn hoef licht naar buiten zet.
De ene hoefsmid zegt dat je dit moet corrigeren dmv bekappen zodanig dat de hoef recht komt. De andere hoefsmid zeg dat je juist niets moet veranderen en het paard zijn hoef volgens zijn natuurlijke stand moet wegzetten.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:02

Ik denk dat ie beter op een andere manier gekapt kan worden.
Ik weet niet of je in de buurt van Asten woont? Daar zit een goede hoefsmid, die ik helemaal vertrouw. Of anders naar de VA bellen.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:11

Hoe oud is je paard? En doet hij dat naar buiten zetten al zijn hele leven? Heeft hij er verder last van (isie er onregelmatig door, vaak kreupel, oid) Als hij al lang (jaren) zo loopt, zou ik nu niet ineens gaan beginnen met corrigeren, als hij er tenminste verder nooit wat aan mankeert.
Is het pas sinds kort dat hij zo loopt, of als hij er wel vaak last van heeft, dan wel corrigeren, maar niet in een keer, maar langzaam ombouwen, zeg maar.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:15

Zoiets kun je corrigeren bij een veulen, aangezien er dan nog veel kraakbeen zit wat makkelijk meegeeft. Bij een ouder paard (ouder dan een half jaar) is dat kraakbeen niet zo soepel meer en wordt het ook minder. Nooit zomaar de stand veranderen bij zo'n paard, daar krijg je verkeerde belastingen van op de pezen/gewrichten en daardoor blessures. Wat zegt je hoefsmid ervan??

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 18:14

Tja dat hangt af van soort afwijking.
Als hij zijn voet scheef afwikkeld is het wel verstandig om te corrigeren omdat hij verkeerde belasting krijgt van zijn gewrichten.
Dit kan je oplossen met bijvoorbeeld een rechte teen ijzer.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 18:32

Sher staat altijd met haar voorbenen wijd, zo dus:
Afbeelding
Ze word corrigerend bekapt, haar hoeven slijten ook altijd schuin af. Maar ik denk dat dat ook aan je paardje ligt. Sher is 3, en word al vanaf haar geboorte corrigerend bekapt. Als je paard het niet gewend is kan het mischien een hele overgang zijn als je hem inene wel corrigerend gaat bekappen, ik weet niet of dat wel goed is voor zijn benen.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:09

mijn shetje is 7 en is ook gecorrigeert,voor t eerst en in een keer.
was even wennen de eerste stapjes maar liep daarna gelijk weer goed.

mountain
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: in het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 21:50

Mijn paardje is 4 en is hiermee geboren. Hij wordt nu gecorrigeerd bekapt.
Maar nu heeft een hoefsmid ( via de DA ) verteld dat als een paard van nature meer de buitenkant van zijn hoef belast, en dit wordt gecorrigeerd en daarna is de belasting in het midden van de voet dat je hierdoor bv slijtage zou kunnen krijgen. Het klinkt mij logisch temeer als je het bv zelf naboots dmv je linker voet of verschillende manieren weg te zetten en cirkeltjes naar rechts loopt. Je voelt het dan direct in je enkelgewricht.