Voor wat gebruiken jullie een zweetdeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Belgiƫ

Voor wat gebruiken jullie een zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 19:27

jullie ervaringen en tips svp...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:37

Euhm als het paard erg gezweet heeft maar niet meer warm is.
Dan even die deken erop zodat het laatste zweet door de deken opgenomen wordt. Doe ik eigenlijk alleen in de winter. (of op de terugweg in de trailer)
Of als ik haar gewassen heb, om wat sneller te drogen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 20:39

Als ze warm of nat is. (niet in hartje zomer trouwens). Ik heb er 3 op stal liggen en dat is nog te weinig als we met de kar zijn geweest. Dan is ze namelijk zeikes nat. Eerst worden afgespoelt, zweetmes, even orllen in stal, en dan eerst een dikke wollen deken erop. Die een halfuurtje laten zitten, zodat het meeste wordt opgenomen, maar niet te lang omdat Gen juist dan warmer wordt, omdat ie zo dik is. Daarna komt er een fleece op, is die nat, dan wissel ik. Weer een fleece. Mocht ze dan nog niet droog zijn, komt er nog een ander dun dekentje op te liggen.
Genderose droog in de winter erg moeilijk, omdat ze een erg dikke vacht heeft. Vandaar zoveel dekensw nodig.
Nu met een dunne vacht is een dekentje al genoeg, maar als het zonnetje schijnt uitstappen in de zon is ze al droog. Anders nog even in stal met dun dekentje op, want in stal is het redelijk cool, ook in de zomer. Als ze gelijk de wei op gaat niet.
savonds altijd.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:00

In de wintermaanden tijdens het instappen en indraven en uitstappen met het rijden.

En voor de rest met het uistappen, na het rijden als ze nog nat zijn. Als ik de paarden gewassen heb gaat er ook een zweetdeken(s) op en op de heen en terug reis van wedstrijden.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:11

Ik gebruik hem voor het uitstappen enomdat ik terug moet lopen met het paard, en dat nogal koud is

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:16

als het koud is met instappen (en heel kou uitrijdeken ijdens de hele training) en uitstappen en na het rijden. soms ook op de trailer onder een ander deken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 08:22

Als ik in de winter naar de club ga heeft Im er 2 op, met inrijden (binnen) 1 en dan gaat ook die af. En als hij gezweet heeft natuurlijk. Als het heeel koud is en ik ga buitenrijden, dan krijgt hij een uitrijdeken op. Ook als hij gewassen is en ik ga hem droogstappen, is dat met een dun fleece-je.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:20

Ik gebruik hem alleen in de winter. Na het uitstappen gaat de deken erop (wij hebben een binnenbak en Duvel staat niet onder een winterdeken, dus tijdens stappen hoeft hij er nog niet op). EN dan blijft hij een half uurtje liggen tot hij helemaal droog is, dan gaatie er weer af.
En bij een wedstrijd in de winter, als ik buiten moet uitstappen, dan gaat hij er wel meteen op en blijft erop liggen tot we thuis zijn en hij weer in zijn stal staat.
En als het echt koud is, dan heeft hij hem op de heenweg ook al op zijn rug liggen op de trailer.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:51

Die van Eskadron, wel duur, maar neemt goed vocht op, ligt goed enz. Verder voor zomerweer nog een hele dunne badstof. Waardeloze pasvorm, maar neemt wel goed vocht op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:06

Een wollen zweetdeken (Hamburg heet ie volgens mij in de Divoza catalogus), en die werkt echt top!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:00

Ik gebruik in de herfst en 's winters een zelfgemaakte fleece deken waar ook een kop en halsdeel aan vastzitten. Lekker warm en het transporteert het zweet naar buiten. Fleece neemt dus geen zweet op zoals wol.
Als het paard droog is klop je de deken uit en deze is dan meteen zo goed als droog.
's Zomers gebruik in de katoenen variant.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:11

Als het koud is leg ik bij het losstappen (binnen) de deken op zijn achterhand. En daarna bij het uitstappen.
Als we naar de ponyclub gaan als het koud is leg ik de deken er op de heen en terug weg op.
Emeraldo scheren we niet, dat scheelt dus ook wel. Geschoren pony's lopen met meer dekens rond volgens mij......