Trailer of kleine veewagen voor 1 paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Trailer of kleine veewagen voor 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 22:44

Ik heb al meerdere topic gezien waarbij de meningen verdeeld waren over een veewagen.
Hiebij werd dan vooral de nadruk gelegd op het geringe laadvermogen van een veewagen geschikt voor b-rijbewijs waardoor de stabiliteit ook al gauw in het gedrang kwam.

Nu zit ik erover te denken om op langere termijn een kleine veewagen of een trailer aan te schaffen.
Het gaat dan om 1 paard en niet om meerdere.
Wat zijn nu de voor- en nadelen van bovenstaande opties.
Zelf lijkt het me wel fijn om je paar direct achter je te hebben staan en dus niet los achter de auto te hebben hangen.
Maar goed verder heb ik hier geen ervaring mee dus of dit echt een voordeel is?

Dus wat raden jullie aan: een trailer of een vrachtwagentje?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 23:14

Het ligt eraan wat je precies voor paard hebt. Kennis van me had zo'n oude PTT-bus met laadklep, daar kunnen twee ijslanders op, makkelijk dingetje.
Nadeel van de vrachtwagentjes op klein rijbewijs is dat ze te weinig laadvermogen hebben in verhouding tot de grote opbouw die daardoor nogal instabiel wordt, zeker met een paard erin. Ze gaan dan erg overhellen.
Ik blijf erbij dat je aan dergelijke wagentjes niet moet beginnen. Ik heb zelf jarenlang met een Mercedes 608 rondgereden, tot groot plezier van zowel mezelf als het paard. Twee paarden erop, windkracht 8 vol van opzij, geen centje pijn. Je bent op zo'n moment dan ook met 5000kg onderweg. loopt op zo'n moment nog gewoon 1:8 diesel. Bovendien is de wegenbelasting voor een vrachtwagen in verhouding flink lager dan voor een auto op klein rijbewijs. Ik betaal 90 euro per jaar voor een wagen die 5600kg mag wegen (kwarttarief)

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:19

Ik heb nog niet zo lang geleden ook voor die keus gestaan. Wij hebben allebei geen E rijbewijs en er moest direct vervoer komen. Dus kijken naar een klein vrachtwagentje. Nou, dat wat nog redelijk betaalbaar was, was OF rijp voor de sloop, OF er moest zoveel aan gebeuren dat het niet leuk meer was. En je moet niet vergeten dat zo'n wagentje ieder jaar voor de APK moet, en daar zijn vrijwel altijd flinke kosten mee gemoeid. Iedereen bij wie we waren kijken lieten altijd vol trots de rekeningen zien van wat ze er allemaal aan hadden laten doen voor de APK... Nou die rekeningen waren dus in het vervolg voor onszelf dan dus, toch??... Bovendien hebben wij natuurlijk ook nog een gewone auto, dus dubbele belasting, dubbele APK etc. Toen hebben we uiteindelijk een andere personenauto gekocht (onze oude was toch bijna aan vervanging toe) die met B rijbewijs een 1 1/2 paardstrailer mag trekken (Volvo 940). En een tweedehands 1 1/2 paardstrailer die er nog perfect uitziet en super onderhouden is. Nou zijn we uiteindelijk veel voordeliger uit en is ook mijn man blij die niks met paarden heeft ( maar zo'n auto met airco, cruise control, climate control en verwarmde stoelen kan hij wel waarderen... Lachen)
Dus kijk goed uit wat je doet. Veel vrachtautotjes zien er uiterlijk goed uit, maar als je ze na laat kijken door de garage (hebben wij laten doen door een bekende die zelf een garage heeft) zitten er veel verborgen gebreken aan.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 09:39

Misschien toch maar eens nadenken over het halen van het e-rijbewijs als ik het zo hoor....

Heb nog nooit met een trailer gereden dus een cursus lijkt me zowiezo op zijn plaats plus het feit dat ik geen auto heb waarmee ik een anderhalfpaardstrailer mag trekken met alleen b.

Ach het is ook allemaal lange termijnplanning want voorlopig heb ik nog niets nodig.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:41

Heb je zelf een auto waar je fatsoenlijk een trailer mee kunt trekken en een BE rijbewijs? Dus geen 'krap an, ken net' combinatie, maar gewoon een flinke auto waar een stevige trailer achter kan.
Als dat zo is, dan zou ik voor een trailer gaan.

Als er voor de trailer een andere auto moet komen, dan zou ik om te beginnen de kostenplaatjes eens naast elkaar gaan zetten. En dan ook alles he, niet alleen de aanschaf, maar ook verzekering, belasting etc.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:43

Oh, lees net dat je dus geen E + fatsoenlijke trekauto hebt

Dan zou ik maar eens beginnen met je E rijbewijs te halen, zo moeilijk is dat echt niet, kost alleen wel een smak geld.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 09:50

Ik heb dus een suzuki vitara.
Leuke auto maar om er nou een flinke trailer achter te hangen....
E halen is misschien wel handig alleen jammer dat het zoveel geld kost....

Ik ben ook niet zo weg van examen doen. Slechte ervaringen gehad met mijn eerste instructeur waarbij ik zelfs ben gestopt.
Later ben ik toch weer begonnen en toen kwam ik erachter dat het niet aan mij lag maar aan de instructeur. Maar goed toen ik dan eindelijk dat papiertje had heb ik eigenlijk meteen gezegd dat ik voorlopig echt niet meer vrijwillig zoveel geld ging uitgeven aan het behalen van welk rijbewijs dan ook.

Ach ja dat is inmiddels wel weer drie jaar geleden dus zo langzamerhand moet het wel weer kunnen. (stiekum even oefenen van tevoren Haha! )

Misschien iets leuks voor volgend jaar.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:11

Vitara zou ik geen trailer achter hangen nee, de combinatie klopt niet echt qua verhoudingen, trailer rijdt met de auto ipv andersom Haha! Grand Vitara kan wel.

Ik vond E een stuk makkelijker dan B, even over de psychologische drempel van de grote combinatie heen, toen ik dat gevaarte voor de eerste keer zag had ik echt wel zoiets van *slik* waar ben ik nou weer aan begonnen. De bijzondere verrichtingen zijn gewoon een handigheidje, je moet even doorhebben hoe je moet kijken en moet sturen en als dat kwartje eenmaal gevallen is, dan valt dat reuze mee. En verkeersinzicht heb je hopelijk al als je al een aantal jaren rondrijdt, je moet er alleen even rekening mee houden dat je een stuk langer bent. Gewoon een instructeur zoeken waar je je prettig bij voelt, dan is E een (duur Boos! ) eitje!

Nog eventjes geduld, dan ben ik voorzien van m'n eigen trailer + trekauto! (Trailer die behoorlijk aan de maat is en een flinke bestelbus ervoor, weer *slik* Haha! )

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:45

Wat de kosten betreft, ik was per jaar zo'n 800-1000 gulden kwijt voor APK en onderhoud, bij de officiele Mercedes-dealer. Belasting 180 gulden en verzekering 140 gulden per jaar. Dieselverbruik lag op 1:8, ongeacht of ie leeg was (3600kg) of twee paarden met alle materiaal (5200kg)
Wel eens met een trailer met windkacht 8 een windvlaag van opzij gekregen? Ik kan je uit ervaring verzekeren dat een auto/trailer combi werken is om op de weg te houden, de vrachtwagen komt niet eens van z'n spoor! Waarbij de auto/trailer dus wel een Land Rover Discovery (2300kg) met een Westfalia (1900kg) is, een combi die toch wat bij te zetten heeft.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:56

De meeste mensen gaan met zulke weersomstandigheden niet vrijwillig de weg op met een paard Haha!

Maar soms overkomt het je en dan ben je inderdaad niet blij! Geen windkracht 8, maar toch zeker wel 6 met slagregens en windstoten op de A6, fijne open vlakte. De Grand Cherokee en de Humbaur gaven geen krimp, maar met een lichtere auto en een lichtere trailer had ik het niet graag gedaan!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 21:26

Mijn vitara is al zo windgevoelig als ik daar ook nog eens een trailer achterhang dan waai ik zo van de weg geloof ik Haha!

Mmmm, verkeersinzicht heb ik wel inmiddels en ik denk dat het inderdaad even de drempel is waar je overheen moet.
Wel een voordeel is dat ik door mijn vitara met grijs kenteken al heel erg op spiegels rijd omdat ik dus geblindeerde zijruiten heb achter.
Ook achteruit inparkeren kan ik erg goed (trots trots) dus met een aanhangwagen moet het toch ook lukken.

Maar ja ik moet alles nog even op een rijtje zetten.
Idee! Mijn broer is vrachtwagenchauffeur ik kan natuurlijk ook hem aannemen als persoonlijke chauffeur cq persoonlijke verzorger haha.

Maar goed nogmaals bedankt voor alle info ik zal alles overwegen en dan zie ik tzt wel wat ik doe.