Waarom mag je met een hengst niet in de B starten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-01 21:36

Ik las laatst een reactie(weet dus niet meer van wie) waarin stond dat ze niet met haar hengst in de B-dressuur mocht starten. Laatst hoorde ik ook weer zo iets via via, een meisje op de manege rijdt alleen voor haar plezier dressuur omdat ze dus niet met haar hengst mag starten. Ik snap niet waarom, is dat oneerlijke concurrentie dan ofzo Verward

Oke, dit is misschien een domme vraag maar ik zou toch graag het antwoord willen weten...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 21:41

Zegt mij echt helemaal niks...volgens mij mag je gewoon met je hengst starten, ook in de B... Ik zie niet in waarom niet...Ilona

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 21:42

van wie zou dat niet mogen dan?
Het mag namelijk gewoon hoor! Janneke start met onze goedgekeurdedekhengst gewoon in de B al heeft ze nu de puntjes voor de L1 en gaat ze nu geen B meer starten.

Als volgend jaar onze andere hengst onder het zadel is gaan Janneke en ik beiden met hem starten in de B.
Renate start een tinkerhengst bij de paarden ook in de B op de apeldoornsekampioenschappen

Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 21:42

Mag wel gewoon hoor.....

Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-01 22:00

Oh.....Hahaha Haha! nou dit is zeker een domme vraag dan!!! Het lijkt me zelf ook eigenlijk onwaarschijnlijk dat het niet zou mogen, hoe komen anders al die hengsten in de Grand Prix enz. terecht he!! Maar feit is dat ik dit verhaal toch vaker gehoord heb...
Zie b.v. de Bit van vorig jaar aug/sept. waar Annemarie Goud met haar Lusitano Habil instaat(letterlijk overgenomen uit het artikel):
"Bovendien, als ik met Habil in de B-dressuur wil starten, dan mag dat niet omdat het een hengst is. Maar het dier heeft zo'n fenomenaal karakter. Dus eigenlijk zou het prima kunnen"

Zou dit alleen voor bepaalde rassen gelden dan?

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 22:00

Ik heb het ook in de bit zien staan...en ergens anders ook niet. Volgens mij mag het wel, maar als dat niet zo is is dat om veiiligheidsredenen denk ik Verward

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 22:05

ja misschien voor te voorkomen dat er ongelukken gebeuren Verward ik weet het ook niet hoor maarja volgens mij mag het ook wel.

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 22:09

Kan het zijn dat je eerst een winstpunt in de L moet halen voordat je met een hengst mag starten??Ik dacht dat ik dat ook ergens gehoord had. Verward

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 22:11

Ja, ik dacht hetzelfde als Coco. Eerst moet je met een ander paard L1 plus een winstpunt zijn en dan mag je met een hengst starten. Ik weet het niet helemaal zeker hoor!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 22:14

volgens mij zijn er bij de ponies wel regels voor (min. leeftijd en zelf min. M dressuur even uit mijn hoofd) voor je met een hengst mag starten maar niet bij de paarden.

Overigens Barokkie, als je eenmaal M dressuur of hoger bent geweest hoef (en vaak zelfs MAG) je geen B meer starten, want dat is wel oneerlijke concurrentie. Een paard kan dus zonder ooit B te hebben gelopen Grand Prix worden.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 22:32

je mag inderdaad niet b starten met een hengst, mits je eerder l gestart bent met wp.
beetje krom maar het is zo..... Verward
wel balen want misschien was ik wel gestart met oeds, mijn verzorgpaard(friese hengst).
heb alleen nog nooit wedstrijden gereden dus....
ik mag helaas niet starten met hem Verdrietig
bij de ponies mag je onder de 12 geen hengst starten.
toedeledoki
gillian

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 22:45

ik d8 ook dat het nie mocht,een meisje verteld ook aan mij(IRL) dat ze niet mag starten in de B met haar verzorgpaard omdat het dus een hengst is, dan moet je eerst zelf met een ander paard L en nog wat zijn...
misschien omdat je als je in de B met een hengst je eerste wedstrijd rijdt en dat sommige mensen hun paard dan misschien niet goed onder contole hebben bij al die merries..ik weet het nie hoor..zeg ook maar wat..

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 23:08

het zit volgens mij zo dat je minimaal M moet zijn bij de pony's en niet jonger mag zijn dan 16.....
dat zei de handelaar waar ik lang voor gereden heb, daarom mocht ik hun hengst niet uitbrengen want toen was ik nog geen 16.
nou kus liselot

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 00:20

Een oud kennisje van mij die had een echte schimmelhengst en die mocht gewoon B starten hoor. Weet niet waar het vandaan komt.
Misschien moet je eens de bond bellen waar je lid van bent en het daar eens vragen. Als je dat doet, hier het antwoordt neerzetten...

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 00:21

Ik had dat gezegd, erg vervelend maar waar. Inderdaad alleen als je L met winstpunt bent geweest. Maar ik kan gewoon via het AVS starten, dus voor mij niet zo'n groot probleem. Maar veel kunnen dit niet... Frusty

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 08:08

Je moet minimaal 14 jaar zijn om bij de paarden met een hengst te starten.
Verder zou ik het moeten nakijken.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 08:17

De regels zijn inderdaad zo dat je 'bewezen' moet hebben dat je een beetje kunt rijden.
Vandaar dat die L + 1 wp grens geldt.
Ik ken mensen die daarom eerst met een ander paard gaan starten om die wp in de L te halen en daarna gaan ze pas met hun eigen hengst verder.

Bij de ponies weet ik niet hoe de regels zijn, maar het bovenstaande geldt voor de paarden, 100 %-jes zeker weten!

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 09:20

Ik heb ook altijd begrepen dat je L met een winstpunt moet zijn, voordat je een hengst mag uitbrengen.....

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 09:27

Annemarie Goud uit 'Bit' heeft gelijk. Je mag geen B starten met een hengst als je zelf nog geen L met wp bent. Dit vanwege het risisco met een hengst tussen de merries.
Nu is het wel zo dat ze er vanuit de Lusitano-vereniging druk mee bezig zijn om voor elkaar te krijgen dat je barokke hengsten op speciale wedstrijden voor barokke paarden wel in de B mag starten, omdat hier vaak veel hengsten lopen (en het karakter van deze hengsten vaak heel goed is)en heel veel mensen die zo'n hengst hebben nog nooit wedstrijden hebben gereden, maar hem wel prima aankunnen.
Jammer genoeg lukt het nog niet echt om dit erdoor te krijgen bij de bonden.
Wil je gaan starten met een barokke hengst en mag je om deze reden niet laat het dan in ieder geval weten. De gene die hier mee bezig is wil zoveel mogelijk mensen verzamelen die duidelijk baat hebben bij het aanpassen van deze regel.

Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-01 11:57

Bedankt voor jullie reacties! Zo zit dat dus, weer wat geleerd! Lachen Ik vroeg me dit al een tijdje af omdat ik zo stilletjes aan op zoek wil gaan naar een paard(een barokhengst dus), op dit moment rijd ik alleen recreatief maar ik wil me in de toekomst meer op dressuur gaan richten(en dus ook met de tijd misschien wedstrijden gaan rijden). Maar zoals Nouvel schrijft, hoop ik dan maar dat er tegen die tijd wel speciale wedstrijden zijn voor barokke hengsten zodat je gelijk in de B mag starten zonder eerst met een merrie of ruin L1 bereikt te hebben...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 13:14

aaarrrgggh is niet waar dat je L +1 wp moet zijn want Janneke heeft nog nooit van haar hele leven een paard gestart! (1 keer onderlinge wedstrijd op een manege in de B)
En mocht gewoon met Alderic de hengst in de B starten speciaal nagevraagt bij de NBVR.
Misschien dat die regel gelt bij andere bonden maar volgens mij is dat alleen bij pony's Bij de paarden mag je ondanks dat je nooit eerder hebt gestart meteen met een hengst in de B
echt waar

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 13:25

Mijn vriendin wilde met een holsteinerhengst (Landon) in de B starten en ze had startkaarten aangevraagd, maar het mocht niet...De eigenaar (Mr. Liefhebber) had het ook geprobeerd met een brief maar het mocht nog steeds niet...Bij de NBVR dus...Ik vind het erg vreemd hoor als het bij jouw vriendin wel mag Verward

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 13:47

wat een onzin??!!
jeetje wat vreemd, hengsten kunnen toch ook heel lief zijn? en als jij er goed mee overweg kunt moet dat toch gewoon mogen?? vind het maar raar...

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 13:54

Onzin, het geslacht vh paard maakt niks uit, iemand kan geen B meer mogen rijden omdat ze 2x Z zijn geweest.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 14:39

Je mag met een hensgt in de B starten, wanner:

Je zelf M hebt gereden ,en je ouder bent dan 13.

Ik heb ook gewoon een klophengst in de B gereden dus. ( en ik was nieteens M) Haha!

(pony;s dan)_________________
vliegeniers die vliegen.
maar ik kan er ook wat van!! Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wjerdo op 2001-08-13 14:40 ]</font>