Mn bittenprobleem..zucht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Mn bittenprobleem..zucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 10:28

Mijn paard zat altijd nogal vast in de hals en de mond. Nu heb ik er door echt goed bezig te gaan met rijden, longeren etc. zover dat ze stukken vooruit is gegaan, maar ze doet niet zoveel met het bit..niks eigenlijk.

Dus ik de divoza open en zag daar bitten staan van argentaan (60% koper) en aurigan (80%koper), maar ja...aangezien k maar een arme student ben is me die 70 euro wat te veel.

Nu vroeg k me af of de Sjabro een goed bit is. Dit is dubbel gebroken en van argentaan. Zit er nou veel verschil tussen argentaan en aurigan?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die de Sjabro ook gebruiken of een ander argentaan bit.

Als de reacties positief zijn ga k m heeeeel snel bestellen.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:48

volgens mij heb ik die ook, dat is toch dezelfde al een K&K bit? Die K&K was mij ook te duur dus heb ik die geneomen, alsnog wel 40 euro maar toch, ik heb ook een dubbelgebroken en deze bevalt super.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 16:52

die sjabro is 22, 67 ofzoiets
ik heb zelf geen ervaring met de sjabro maar wel met het materiaal, argentaan en daar ben ik heel tevreden over

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 17:11

Maar is het nu echt een verschil of je aurigan of argentaan hebt?

Dat zit ik me dus ff af te vragen..

Ik denk dat ik gewoon die sjabro bestel..kan m altijd terugsturen

Ps:Gingen jullie paarden ook meer kauwen op het koper dan op rvs?

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:07

ik heb wel een gewone, dus dat weet ik niet. Ik kon er wel voor kiezen maar bel speelt al van zichzelf heel erg met het bit en schuimt ook al erg goed, dus dat was niet nodig.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:58

in aurigan zit meer kopergehalte zodat de paarden er meer op gaan knabbelen, ik heb ook een argentan en ik merk eigenlijk geen verschil

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:09

Ik rijd altijd op Aurigan of Argentaan en het bevalt heel goed! Ik heb nog nooit van dat Sjabro gehoord maar ja.

Maar als ik heel eerlijk mag zijn, los je jouw probleem niet op door van bitje te wisselen. Een paard moet gewoon nageeflijk te rijden te zijn op een dikke RVS bustrens. Alles wat je daar verder aan veranderd is extra, maar dat komt in mijn ogen pas later in je africhting.

Vind je instructrice ook dat je van bit moet wisselen??

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:40

Die van mij kauwt ook niet op het bit, maar hij loopt er wel goed op. Ik hoef ook niks anders te proberen, want dat pikt ie niet zo gauw. Wat voor een bit heb je nu dan?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:04

Ik denk dat dit probleem niet op te lossen is door van bit te verwisselen Weet je zeker dat ze wel los door het lijf naar de hand toe is Verward Die van mij hield zich ook vaak iets strak, maar op het moment dat hij loslaat en netjes naar de hand toe loopt loopt hij ontzettend te knabbelen en te schuimen. Op mijn RVSbit kauwt hij trouwens ook veel meer dan op het auriganbit waar ik hem eerst op reed.
Wat zegt je instructeur/trice ervan Verward

Om ook nog even antwoord te geven op je vraag: er zit niet zoveel verschil tussen aurigan en argentaan

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 22:13

Hier ff een antwoord.

Dit is een nogal moeilijk paard waar we al veel dingen op geprobeerd hebben en de conclusie is dat hij nogal afhankelijk is van het bit. Ik heb er nu een enkelgebroken trens op en daar loopt ie gewoon niet echt op. Dubbelgebroken is iets beter. Ook hebben we er een bit ingehad mett tongspeler en toen was het super.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:27

Een schakelbit kan ook prima helpen om je paard wat losser te krijgen, maar die werkt behoorlijk pittig in! En is als het goed is ook een tijdelijke oplossing, of voor de afwisseling. Bij die van mij was het net het laatste stukje om hem het bit te laten loslaten.

Je kunt ook eerst een gewone dubbelgebroken nemen van RVS, als hij daar heel fijn op aanpakt kun je altijd nog een duurdere van aurigan/argentaan kopen.