Paard laten keuren en tevens een rontgenfoto maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Paard laten keuren en tevens een rontgenfoto maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 16:21

Hallo allemaal,

even een vraagje, ik ga mettertijd een paard kopen maar ik wil het paard volledig laten keuren, nou kan je ook scans laten maken van het skelet om te kijken of er geen vreemde botgroeisels zijn enzovoorts, maar dit is nogal prijzig. Ik wil zelf een allround paard, geen paard voor de topsport... Is het het dan wel waard om zoveel geld neer te leggen voor zo'n scan!?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 16:29

Persoonlijk zou ik het bij een normale keuring houden (met de standaard fotoos dus). Ik vind het zelf overdreven als je bijna meer geld gaat uitgeven aan een keuring dan aan een paard, het moet wel in verhouding blijven (zeg 1/10 van de aankoopsom?) Maar soms kunnen emotionele redenen ook een rol spelen. Als je net een paard hebt weggebracht wil je misschien alles uitsluiten wat kan... Ik zou dat geld persoonlijk in wat "meer"paard steken.

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 18:06

maar als je er later achter komt dat een paard iets mankeert en hem graag wil helpen met een dure operatie is dit ook prijzig en een GEZOND droom paard is meer dan al het geld op de wereld waard toch??

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:43

als er iets mis is met het paard komt dat bij een normale klinische keuring ook wel naar voren. Oke je kunt nou eenmaal niet door een paard heenkijken en alles zien qua botten,pezen en spieren, maar als je ergens aan twijfelt bijvoorbeeld dat ie met 1 been iets anders loopt als met et andere dan kun je ook alleen van een been een foto laten maken, maar foto's van het hele skelet laten maken lijkt me nogal overdreven.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:30

Het heeft ook veel te maken met de leeftijd van het paard en wat er al mee gedaan is. Wordt een wat ouder paard gewoon goed gewerkt en is hij klinisch goed dan zijn de foto's meestal ook wel redelijk maar bij een jong paard die nog weinig gedaan heeft zegt een klinische keuring mij niet veel.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:54

Ik heb ook gelijk een vraagje, zit namelijk met bijna hetzelfde.

Een jonge 3 jarige, nog niets gedaan.
Geen hoge prijs, wil haar in ieder geval klinisch laten keuren maar ik twijfel nog over röntgenologisch.

Kan iemand mij vertellen wat dat ongeveer kost???

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:56

Als ik het zo lees zou ik het gewoon bij een klinische keuring laten.
Heb geen idee hoeveel het kost

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:03

Ik zou altijd met foto's werken bij een jong pard ook al is hij nit zo duur. Een pard dat iets mankeert eet net zoveel als een goeie en zal uiteindelij alleen maar meer kosten omdat je er problemen mee krijgt. Het is zonde van het geld, de tijd en de emotionele band die je opbouwt.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:07

Katja schreef:
Ik zou altijd met foto's werken bij een jong pard ook al is hij nit zo duur. Een pard dat iets mankeert eet net zoveel als een goeie en zal uiteindelij alleen maar meer kosten omdat je er problemen mee krijgt. Het is zonde van het geld, de tijd en de emotionele band die je opbouwt.

Heb je dus helemaal gelijk in.
Daarom denk ik dat het dus toch doe.

Maar wat kost zo'n geintje eigenlijk???

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:20

Een paard klinisch en rontgenologisch laten keuren(18 foto s) kost ongeveer 475 euro.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 08:49

Ik ben van mening dat je een paard gerust klinisch moet laten keuren als dat al niet gebeurd is en als de da opmerkingen heeft er dan pas foto's van te laten maken, maar waarom een paard op de foto zetten en er zoveel kosten aan maken met het idee dat wat vandaag goed is morgen wel weer eens verkeerd kan zijn. Ik heb zelf een paard gehad helemaal binnenste buiten laten keren, veel geld uitgegeven en uiteindelijk na twee jaar kreeg ze last van haar benen bleek ze toch niet helemaal goed te zijn en dat terwijl ze in Utrecht rontgenologisch gekeurd was. Het zijn maar moment opnames. Het is denk ik alleen belangrijk als je het niet vertrouwd.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:05

Ik twijfel dus ook. Het is een jong paard. Dus ik weet dat er van alles naar voren kan komen bij belasting.
Maar het paard is nou ook weer niet van zo'n gigantisch bedrag dat het noodzakelijk is. Aan de ene kant een gokje waard.

Maar... je gaat van zo'n dier houden. Ik kan geen stal vol zetten met paarden. Ik kan er 1 kopen. En als het dan een miskoop is dan moet je er maar vanaf zien te komen. Ja, ik neem wel een verzekering, maar het is toch zonde van het geld. En het doet verschrikkelijk veel pijn en verdriet.

Ik twijfel...

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:22

bij twijfel helaas niet handelen!!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:30

Ik twijfel niet over het kopen, ik twijfel over het foto's maken!

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:34

Ach vandaar, wat is dan het probleem? Is het paard niet helemaal correct of wil je alles uitsluiten? Dat is moeilijk hoor, heb je een klinische keuring laten doen?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:48

Klinische keuring gebeurt deze week nog. Maar een jong paard vind je niet snel wat. Nog geen belasting gehad. En eigenlijk wil ik zo veel mogelijk uitsluiten.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:53

Ik koop zelf een fjord van 9 jaar oud, die ik alleen maar klinisch laat keuren. Opzich kun je met foto's meer zeggen over de staat van de benen, maar volgens de huidige eigenaresse heeft hij in 2 jaar nooit een dag slecht gelopen. Ik vertrouw in dit geval alleen maar op het klinische keuringsrapport..

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:00

Bij een ouder paard kun je ook makkelijker de beslissing nemen om alleen klinisch te keuren vind ik. Een jong paard heeft nog geen of weinig belasting gehad en kan daardoor makkelijker een verborgen gebrek verbergen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:02

Kleintje schreef:
Klinische keuring gebeurt deze week nog. Maar een jong paard vind je niet snel wat. Nog geen belasting gehad. En eigenlijk wil ik zo veel mogelijk uitsluiten.


Ik heb vorig jaar een 2,5 jarige laten keuren met foto's.
Ik wil graag een goed paard en heb daar het geld wel voor over.
Alle foto's waren gemaakt en bij de laatste foto's van zijn voeten kwam eruit dat hij een 2-3 had op het straalbeen. Op dit moment was er niets mee aan de hand, maar als je aan het werk gaat kan de structuur van de hoef veranderen en kan hij hoefkatrol krijgen. Het is een risico dat ik niet wilde lopen. Omdat het de laatste foto was, kostte het aardig wat geld.
Bij een ander die ik had laten keuren kwam eruit dat hij in de sprong OCD en een los stukje bot had, dus heb ik ook niet gedaan.
Wilde niet beginnen met een operatie bij een jong paard die ik nog niet kende. Was dus maar 30 euro kwijt ongeveer.
Je kunt tussendoor dus elke keer de foto's bekijken en is het niet goed dat stop je ermee.
Met een paard loop je altijd risico's en dat weet je. Misschien voor jou niet belangrijk maar ik verkoop mijn paard uiteindelijk ook weer. Heb er ook niet zoveel trek in dat hij dan niet door een keuring komt.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:02

Tallie1979 schreef:
Ik koop zelf een fjord van 9 jaar oud, die ik alleen maar klinisch laat keuren. Opzich kun je met foto's meer zeggen over de staat van de benen, maar volgens de huidige eigenaresse heeft hij in 2 jaar nooit een dag slecht gelopen. Ik vertrouw in dit geval alleen maar op het klinische keuringsrapport..


Is die eigenaresse wel te vertrouwen Tallie? Haha! Haha!

Als je 100% zekerheid wilt dat een paard niets mankeert of gaat mankeren moet je een hobbelpaard kopen. Een keuring is een momentopname., het geeft je alleen de zekerheid dat je paard op dat moment volledig gezond is maar geeft geen enkele garantie voor de toekomst.
Ik ben van mening dat voor een recreatiepaard een klinische keuring voldoende is. Mochten er vanuit die keuring twijfels zijn, dan kun je 2 dingen doen; paard niet kopen, of alsnog rontgenologisch laten keuren.
Ik zou zelf bij een twijfelachtig klinisch onderzoek het paard al niet kopen.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:05

irene schreef:
Is die eigenaresse wel te vertrouwen Tallie? Haha! Haha!


Humm, ik hoop het maar Tong uitsteken

Neuh, Ireen, ik vertrouw erop dat Winnie gewoon oke is. En aangezien ik toch wel wat mensenkennis heb geloof ik nooit dat je erover zou liegen.

Bovendien, dan had je hem wel op een andere manier willen verkopen en niet op de manier die wij hebben afgesproken Haha!

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:09

Ik ben het met Irene eens. Zoals ik al zei bij twijfel niet handelen. Ik heb een sportpaard gekocht nu en hij is alleen klinisch gekeurd. Geen aanmerkingen door de da. alles oke. Hij is binnen een jaar een keer voor rugklachten in de kliniek geweest (ik had iets wat te veel gevraagd) en daar bevestigde de da nog eens dat het paard oke was. Ik had hem teveel spierpijn gegeven. Niet erg snel weer opgelost. Wanneer ik zou twijfelen over wel of niet foto's koop ik het paard niet. de kosten zijn vrij hoog en er zijn paarden genoeg op de wereld. Tja of je moet helemaal weg zijn van een paard dan misschien wel maar waarom? er zijn er zoveel om uit te kiezen!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:12

Wat is nu 500 euro op een paard?
Moet je zien wat je er elke aan maand aan kwijt bent...
Zeker voor een jong paard vanaf 2,5 zou ik altijd keuren.
(ligt er natuurlijk ook aan in wat voor prijsklasse je zit, een Fjord van 9 zal wellicht iets minder kosten als een Jazz van 3, Jazz is in dekgeld al duurder als de gemiddelde Fjord.)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:27

Tnx voor de adviezen en de prijzen. Weet nu dus dat ik dat wil doen!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:06

Gewoon klinisch en rontenologisch laten keuren.
Je zegt zelf dat je er maar 1 kan kopen , dus dan kan je er maar beter van zijn dat die ene ook gezond is.
Heb voor 3 weken terug mijn 3 jarige Jazz laten keuren. Koste 350 euro.
Ding is helemaal in orde. Was er iets niet goed had ik m absoluut niet gekocht..
Je hebt het over verzekeren maar vanaf een bepaald bedrag moet je zelf rontgenfoto's hebben.