Les op 1 paard of op verschillende paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Les op 1 paard of op verschillende paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 22:59

Ik ben dus net begonnen met westernlessen en heb er nu 2 gehad op een arabiertje 'Djinn'. Dat klikt onwijs goed met haar, ondanks dat ze geen makkelijk wezentje is. Het zal nog wel even duren voordat ik haar echt lekker en goed kan rijden en daarom wil ik dus dolgraag mijn wekelijkse lesje op haar blijven rijden. Maar nu wil een vriendin van mij uit dezelfde les ook graag een pittiger paard gaan rijden....en ze aast op Djinn.....Maar ik heb dus echt geen zin om iedere week op een ander paard te moeten.....Ik wil graag op 1 paard mijn westerntechnieken aanleren en dat is op Djinn! Vooral omdat zij qua karakter en type ook het meest op mijn eigen jonge paardje lijkt. Als ik de ene week op Djinn rijdt en de volgende week weer op een ander paard....dan bouw ik nooit een band op met Djinn en leer ik minder snel. Ik wwil best eens in de maand eens een ander proberen, maar daar houdt het ook wel mee op.

Wat denken jullie; leer je het beste rijden als je op 1 paard alles leert en dat kan perfectioneren, of door juist op verschillende paarden te rijden?

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:05

Je zou het "beter"leren om 10verschillende paarden, hebben ze mij ooit gezegt. Maar een week een eigen paard, leer je zoveel meer dan 7 verschillende pony's.
iig, zo heb ik het ervaren. Ik heb pas echt leren rijden op mijn eigen Tos.
Als ik voor het eerst op een paard/pony stap, zit ik eerst weer even helemaal van "hmm, niet op mijn eigen vertrouwde Tos" en dat omschakkelen duurt dan even Knipoog
En een uurtje les is dan zeg maar te kort, om het beste uit die pony te krijgen, terwijl als je er vaker op rijdt, dat sneller lukt. En dan heb je na mijn idee meer aan je les.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:05

je echte vraag weet ik niet echt antwoord op
wat ik sowieso niet denk is dat je een band op kunt bouwen met een paardje waar je maar 1 keer per week op rijdt.............lijkt mij.
Maar ik kan me wel weer goed voorstellen dat als dit paardje je bevalt, dat je lekker op dit paardje wilt blijven rijden!!!!
Kun je dat niet aanvragen bij die manege???

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:31

Mij werd dus ook verteld dat je beter leert rijden door op verschillende paarden te rijden. Maar ik ben het met MirageGidran eens, ik heb zoveel geleerd in die 2 jaar dat ik Avalon heb gehad, meer dan al die wekelijkse lesjes die ik jarenlang op een manege heb gehad. Ik kreeg dan weliswaar ook privéles van een supergoede instructrice Lachen. Maar op antwoord op je vraag te geven, denk ik, dat je meer kunt leren door in het begin op hetzelfde paard te stappen, totdat je de oefeningen onder de knie krijgt(wat makkelijker gaat is, als je een paard wat beter kent). Maar dat is mijn mening...Lachen

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:35

op verschillende paarden natuurlijk zo leer je beter rijden he. verschilende karakter omgaan enz. op de manege rij ik meestal op verschillende paarden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 07:32

Om de basis te leren zou ik persoonlijk ook liever een paar keer op hetzelfde paard rijden. Daarna vind ik wisselen juist leuk omdat je een heleboel kunt leren van verschillende paarden met verschillende karakters.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:10

Ik ga met Linda250 mee. Eerst het leifst alles onder de knie krijgen op eentje en daarna wisselen....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:49

Ik heb de eerste 5 jaar elke week op een ander gereden, toen telkens een stuk of 10 lessen op dezelfde en toen weer een ander.
Ik heb hier flink van leren zitten, en paarden aanvoelen.
Ik kan nog steeds zo op een ander paard stappen zonder dat het heel erg vreemd voelt.
Dit is supergoed om je gevoel te ontwikkelen, het aanvoelen.

Maar wanneer je écht verder wilt komen zal je je op 1 paard moeten toeleggen, dan kan je écht trainen (maar of dat met 1 x in de week lukt..).

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 15:46

ik denk dat je sneller leert als je op 1 paard rijd, anders moet je elke week weer opnieuw aan je paard wennen die je die week hebt. en dan is les bijna om denk ik.. en je moet de hulpen bij elk paard toch wel wat anders geven.. elk paard reageerd er anders op en daar moet je aan wennen.
ik ben het trouwens niet met sjimmy eens, want ik kan best op een ander paard stappen op de manege en dan rijd het niet raar of heel anders ofzo.

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 16:49

als je maar 1 paard rijd leer je wel goed alleen hem te rijden maar als je meerdere paarden rijd krijg je inderdaad ook een betere zit

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:12

Op manege paarden leer je meer als je steeds op een ander paard zit, omdat de een juist heel rustig is en de ander weer heel fel. Ik heb op de manege altijd op hetzelfde rustige paard gereden, en moest daarna opeens op een feller paard, waardoor ik behoorlijk bang ben geworden. Gewoon omdat ik ondanks dat ik al bijna 5 jaar reed geen ervaring had met bokkende of ervandoorgaande paarden. Ook merk ik het nu weer met mijn eigen paard. Dus wat dat betreft is het beter om op meerdere paarden te rijden zodat je je beter aan kunt passen. Als je echt een eigen paard krijgt leer je op dat paard goed rijden, maar waarschijnlijk is het dan toch weer moeilijk om op een ander paard te stappen. Vandaar dat het volgens mij beter is om op verschillende paarden te lessen

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:18

Ik rij dus ook op een manege, en daar rij je in principe vaak op andere paarden, ik ben van mening dat dat alleen maar goed is.
>Een vriendin van mij reed altijd op dezelfde pony, een vrij moeilijke, maar zij kon haar super laten lopen. Maar zodra ze op een hele andere pony zat zag je dat ze die minder reed. Gewoon omdat ze helemaal naar die pony was gaan rijden. Sinds een rijdje is ze ook verschillende paarden gaan rijden is ze ziender ogen vooruitgegaan!

Ik moet er wel even bij zeggen dat ik sinds 2 maanden ook elke week op Duc Lovers zit, en ik dat helemaal niet erg vind, voor mijn gevoel kom je steeds iets verder...

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 21:52

Aan een kant denk ik dat het heel goed is als je je eigen paardje in wil rijden, je eerst de basis goed leert op één paardje. Dan hoef je je niet elke keer eerst aan te passen aan het paard voor je echt kan gaan leren. Aan de andere kant; je komt ontzettend in de problemen als Cheyenne wel heel anders onder het zadel blijkt te zijn dan je vaste paardje.

Ik zou de tussenweg kiezen..eerst een paar lessen op je favorietje, en daarna gaan wisselen. Dan heb je de basis, en kan je daarna leren aanpassen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 23:55

Ja ,dat is zo Babat! Ik denk dat ik de komende 2 maanden de basis op Djinn wil gaan leren en dat ik daarna eens wat ga wisselen. Voordeel is wel dat Djinn een vrij fel paardje is, dus dat is goed om alvast aan te wennen, want Cheyenne is ook een pittige dame (nu tenminste...).

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 14:29

op manege paarden lijkt mij elke week een ander beter. Wel eerst de eerste lesjes even op hetzelfde paard voor het eerste gevoel. Daarna dus zo veel mogelijk wisselen.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 14:36

Het hangt er van af. Het is natuurlijk heel goed om veel afwisseling in karakters te hebben (de ene keer een luie, dan een frisse enz.) maar als je op een paard alles goed leert en dat paard goed kent, dan kan je met dat paard wel meer bereiken. Als je het eenmaal een beetje kan zou ik op verschillende paarden gaan rijden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:09

Ik ga met de meeste mensen hier mee, leer de basis op een vast paardje en daarna op zoveel mogelijk verschillende paarden (met verschillende karakters.
En natuurlijk goed les nemen met je eigen paardje zodra je daar mee begint. Deze kan onder het zadel nog wel eens heel anders zijn dan je verwacht.