Zou Mirage geschikt zijn als fokmerrie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Zou Mirage geschikt zijn als fokmerrie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 18:52

Iedereen kent ondertussen wel het verhaal van Mirage.

Voor het geval het niet meer goed gaat komen of ik zie het allemaal niet meer zitten ben ik alvast op zoek naar oplossingen, zodat ik tegen die tijd niet overvallen ga worden met diverse zaken.
Ik zit erover te denken om haar te verkopen dan als fokmerrie.
Helaas zitten er geen echte papieren bij, maar haar bloedlijn is wel bekend en die is best leuk denk ik vooral van vaderskant!

Nu vroeg ik me af of zij er wel geschikt voor zou zijn, omdat zij hele lichte hoefkraakbeenverbening heeft in beide voorvoetjes (te verwaarlozen, 0'tje/1'tje op de foto)
Haar knieblessure waar het nu om gaat moet hiervoor zeker geen probleem zijn, maar ik vraag het me af voor die voetjes.

En wat voor leven hebben die merries meestal? Is dat een leuk leven (even ervan uitgaande dat ze het leuk vindt om mamma te zijn....) of is het meestal maar niets.........fokmerrie zijn???

Let wel; ze mag dan niet meer bereden worden waarschijnlijk.

En weten jullie misschien hele goede adresjes waar ook dit soort merries wel heel goed behandeld worden???? Goede verzorging/behandeling meest belangrijk !!!!


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:02

sjuimpje, er zullen ook zat mensen zijn die een fokmerrie niet perse voor prestatiegerichte paarden willen gebruiken, meer voor de hobby voor leuke paardjes zeg maar.....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:11

ja sjuimpje dat klopt, dat was manon2.
die pech kun je inderdaad hebben, maar een 'normale' verkoop geeft ook geen garantie voor goede verzorging etc......

of er overigens geen vraag naar is, vraag ik me af, maar okee, dat merken we snel genoeg als ik besluit dit te gaan doen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:16

baudyh schreef:
,maar haar ouders zijn niet bekend


dan heb je niet goed gelezen baudy, haar ouders en overige bloedlijnen zijn juist wel bekend, heb er alleen geen papiertje bij.....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:16

Karin"]
[quote="MirageGidran schreef:
...meer voor de hobby...


Volgens mij bedoelt MG hiermee niet dat Mirage naar een professionele merriehouderij zou moeten gaan, maar naar een particulier die voor eigen gebruik of evt. de particuliere verkoop fokt.
[/quote]

psies.. Knipoog


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:30

nogmaals; ze heeft geen onbekende afstamming, alles is bekend en staat in het paspoort, heb alleen geen officieel papier
ze staat ingeschreven bij het nrps, alleen nog in het veulenstamboek, of hulpstamboek ofzoiets heb me er niet zo mee bezig gehouden......

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:31

ik heb eerder al uitgebreid met dhr. versteegh van het nrps over mirage gesproken. ik kon haar gewoon aanbieden op de keuring, is er alleen niet van gekomen. Maar met opname in het stamboek krijg ik er nog geen papier bij en een papier doet mij eigenlijk zelf ook niets......

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 20:40

nogmaals; ik heb het er niet over om haar als fokmerrie te verkopen aan een bekende stal ofzo, ik weet zelf ook wel dat ze niets waard is zonder papieren..........of alleen met veulenboek ofzo, ben ik al van op de hoogte.
Is ook niet m'n bedoeling. Zoals karin al zei; ik ben meer dan op zoek naar een particulier ofzo die lekker veulentjes fokt voor de hobby.
Mits ik deze keuze waarmaak. Mijn vraag was of ze geschikt zou zijn met haar 'gebrek'de kraakbeenverbening. Erfelijk of niet?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 23:13

ja inderdaad
maar daar is dit topic ook voor bedoeld voor mij; het vragen van goede/slechte "wat denken jullie" ervaringen dus bedankt voor alle reacties. Zo kan ik een goede keuze maken straks als ze niet goed blijkt te zijn.....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 10:01

goed punt mieke, daar had ik nog niet aan gedacht.

nou uit de reacties blijkt wel dat dit waarschijnlijk voor mijn paardje niet echt DE oplossing is, dus ik denk niet dat het deze optie zal worden mocht ze afgekeurd worden.

bedankt iedereen!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 11:50

nou dees dat slaat nergens op
als ik een heeeeeeeel goed sportpaard zou hebben wat toevallig een chronische knieblessure zou hebben (bijvoorbeeld he) dan zegt dat toch niets over haar veulens??? jouw opmerking slaat kant noch wal.
omdat zij een blessure opgelopen heeft ooit kunnen haar veulens nog wel fantastisch zijn, dus sorry, maar die opmerking kan ik niets mee......

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 12:08

ja eleonoor dat weten we toch allemaal
we weten waar de blessures van komen en in het geval van de knie is het geen erfelijk belast iets en dat was ook mijn beginstelling; zou het uberhaupt wel kunnen met haar zeer lichte hoefkraakbeenverbening? zou dat wel erfelijk zijn?

de stelling van dees is nogal kort door de bocht, that's all.

Bovendien is er al zat interesse getoond door diverse mensen zowel hier als buiten bokt om voor Mirage, OOK om mee te fokken, dus jullie stelling dat daar geen interesse voor zou zijn klopt ook niet helemaal.
Als iedereen alleen maar zou fokken met toppaarden zouden er alleen maar toppaarden te koop zijn en dat is niet zo. Er zat zat mensen die genoegen nemen met een leuk sportpaardje die geschikt is voor de basis.
Niet iedereen heeft behoefte aan grand prix paarden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 12:40

tja promptertje, dat is inderdaad anders. met een rijpaardje zonder papieren kun je wel gewoon starten. als dat met dravers niet zo is dan kan ik me dat heel goed voorstellen.
En ik zelf heb 2 keer een paard zonder papieren gekocht, waar wel de afstamming bekend van is.
Nou wat al eerder was gemeld; op een papier kun je niet rijden, verder niet interessant voor me hoor. aan een paard goed genoeg voor de basis heb ik voldoende


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag en 103 bezoekers