Neve eet poep...iiieeeuuuuwwww...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Neve eet poep...iiieeeuuuuwwww...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 10:15

Mijn Nefje heeft de smaak te pakken, telkens als [naam verwijderd] poept in de bak, staat [naam verwijderd] er meteen met haar snufferd bij Vork . Bijzonder onsmakelijk om te aanschouwen - [naam verwijderd] krijgt vorlopig geen kusjes meer

Maar waarom doet ze dit? Kan het zijn omdat [naam verwijderd] vol aan de merriebrok staat ivm veulen, smaakt die mest nu lekker voor [naam verwijderd]? Of moet [naam verwijderd] weer hengstig worden, en hoort dit bij het paardenritueel?

Iemand die het weet?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:38

Vaak is het een tekort aan mineralen. Een mineralenblok zou een oplossing kunnen zijn. Is niet altijd zou, maar zou een van de oorzaken kunnen zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:44

Zeewier geven helpt vaak ook al.

nadineeee

Berichten: 88
Geregistreerd: 07-02-03
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:49

Ja ik heb het even opgezocht en dit is het:

mest eten is een soort van stalondeugd een van de redenen zijn stress.
je kunt hieraan doen:
-zoveel mogelijk buiten laten lopen.
-maak fysiek en visueel contact met soortgenoten mogelijk.
-geef je pony ook ruwvoer ,niet alleen krachtvoer.
-afleiding en afwisseling zijn belangrijk,bijv een stal waaruit je paard/pony veel kan zien.Voer je paard/pony een aantal malen hooi per dag.En zorg voor liksteen en hang een voorwerp in de stal waarmee je paard/pony mee kan spelen.

maar het kan ook zijn dat die poep gewoon lekker /interesant smaakt.(door die merriebrok)Het kan ook zo zijn dat ze doordat die andere merrie een veulen moet krijgen zij een beetje stresst (maar dit heb ik ff zo uit mijn mouw geschud)

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:53

ja zoiets doet ook het veulen bij zijn moeder, als moeder gaat poepen gaat hij eronder staan en valt alles op zijn gezichtje en daarna eet hij het ook op van de grond. soms met plassen gata hij er ook onder staan. is dit dan ook normaal want wij weten het niet meer..

oja het veulen is vandaag precies 2 weken

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:30

Renske: ja, dit is normaal, tenminste, dat mest eten, dat doen de meeste veulens de eerste weken heb ik gehoord, Zanouk doet het ook, behoorlijk ranzig ja Scheve mond

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:39

en als paarden constant poep eten terwijl ze het meest paardvriendelijk staan wat je je maar kunt bedenken??? altidj buiten, altijd met andere paarden samen??? 's nachts lekker op stal??? Wat betekent het dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:00

Onze Leonardo heeft het ook gedaan en die bleek een mineralentekort te hebben. Een goed supplement door het krachtvoer (als ze het eten want ze vinden die vitaminekorrels heel smerig, anders slobbertje maken) en het is weer opgelost. Let wel: als je de basisvoeding niet aanpast, komt het probleem natuurlijk terug. Hij haalt dus niet voldoende uit z'n reguliere voer, dus het kan zijn dat hij te weinig of te arme brok krijgt, of het bv niet goed verteert door bv haken op de kiezen of een darmprobleem.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:01

Mijn paard doet het sinds dat hij na zij operatie op zaagsel staat. Toen de DA toch een keer moest komen gelijk navraag gedaan. Bij hem bleek het puur verveling te zijn. Hij was gewend dat hij altijd de hele dag door stro kon eten en dat is nu weg. Hij krijgt genoeg voer en de mineralen en vitamine waren oke. Hij gaat niet in een paddock omdat dat niet mogelijk is op stal.

Nu krijgt hij 2x per dag een halve plak stro en nu gaat het veel beter hij doet het nu nog af en toe.

Als ze het eenmaal doen gaan ze het vaak ook uit gewoonte doen het valt ook bijna niet te controleren of ze ermee ophouden. Het kan geen kwaad maar zo veel mogelijk de mest eruit halen helpt wel een flink stuk.