op welke leeftijd chippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

op welke leeftijd chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 08:26

Ik heb Polly vorig jaar laten chippen, eigenlijk puur op diefstal, vind maar eens een ongechipte vos-shetlander terug (niet dat ze haar nu makkelijk terug zouden vinden, maar het was meer het idee).
Nu vraag ik me af vanaf welke leeftijd ik Sharif, om dezelfde reden, zou kunnen laten chippen, hij is nu 10 maanden oud.

Renee

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 08:35

Tjonge jonge, jullie hebben het licht nog niet gezien. Een dief zal nooit en te nimmer een shetlander of wel ander paard/pony dan ook eerst controleren op chips voordat die gestolen wordt. Zeker paarden die gestolen worden voor de slacht gaan gelijk de grens over en heb je aan de chip niets. Vriesbrandmerken, een witte brandmerk op de schoft met een uniek nummer, dat helpt wel tegen diefstal. Maar ach, ben maar verder lekker dom blond en denk maar dat een gechipte pony diefstalpreventie is....

Liever niet jonge paarden chippen. Dit ivm de ontwikkelingen van de spieren waarin de chip gezet wordt. Je loopt dan verhoogde risico dat de chip telkens overnieuw ingekapseld wordt met risico op ontstekingen en onbruikbaar paard/pony. Het gebeurt niet vaak, maar wel degelijk voorgekomen.
En, een veulen chippen voor diefstalpreventie???? Laat me niet lachen, zie het helemaal voor mij, een dief met een reader in het land controleren welke wel of niet ene chip heeft.....

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:16

Chippen mag na ongeveer 3 weken na geboorte. Dit is aan de dierenarts of chipper over om het te beslissen of hij het dier oud genoeg acht.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:19

Eleonoor schreef:
Tjonge jonge, jullie hebben het licht nog niet gezien. Een dief zal nooit en te nimmer een shetlander of wel ander paard/pony dan ook eerst controleren op chips voordat die gestolen wordt. Zeker paarden die gestolen worden voor de slacht gaan gelijk de grens over en heb je aan de chip niets. Vriesbrandmerken, een witte brandmerk op de schoft met een uniek nummer, dat helpt wel tegen diefstal. Maar ach, ben maar verder lekker dom blond en denk maar dat een gechipte pony diefstalpreventie is....



Dit is inderdaad echt een antwoord op de vraag vanaf welke leeftijd je een paard/pony kunt chippen Lips are sealed Lips are sealed

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:21

vanaf 3 weken?

Bij ons worden ze met minimaal 3 maanden gechipt.
En, leonoor, ik snap je niet helemaal.
Ze heeft ze niet als preventie laten chippen, maar ALS ze gestolen worden, om meer kans te hebben ze terug te vinden

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 14:06

Eleonoor schreef:
Tjonge jonge, jullie hebben het licht nog niet gezien. Een dief zal nooit en te nimmer een shetlander of wel ander paard/pony dan ook eerst controleren op chips voordat die gestolen wordt. Zeker paarden die gestolen worden voor de slacht gaan gelijk de grens over en heb je aan de chip niets. Vriesbrandmerken, een witte brandmerk op de schoft met een uniek nummer, dat helpt wel tegen diefstal. Maar ach, ben maar verder lekker dom blond en denk maar dat een gechipte pony diefstalpreventie is....



Jeetje zeg, als je geen normaal antwoord kan geven....

En inderdaad chip ik ze niet ter PREVENTIE maar om meer kans te hebben met terugvinden, staat trouwens ook in het bericht, vind haar maar eens terug. Ik ben ook niet zo achterlijk hoor dat ik denk dat mensen eerst gaan checken of ze gechipt zijn.

Het was alleen een vraag vanaf welke leeftijd en ik vroeg NIET naar je mening over chippen, ik weet dat sommige mensen er tegen zijn en sommige voor, als je ertegen bent prima.

De rest: bedankt voor de reacties.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:43

ik dach t dat de dierenarts dat inderdaad het beste kan bepalen ja.

En Eleonoor die reactie slaat ook nergens op. Nerd <--- lenen???? (slaat op bril)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 20:02

Ik heb ook al enkele veulens laten chippen. De jongste was 4 maanden, de oudste 9 maanden. De eerste is nu drie en heeft nergens last van gehad.