Vraagje aan gebruikers Boett deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Vraagje aan gebruikers Boett deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 22:27

Tja, het zoveelste topic, ik weer het...

Maar ik vroeg me af, met die Boett dekens, je paard zit daar helemaal in, op de benen en de snuit na.
Een allergie verspreidt zich toch door het bloed? Als ze dan op de benen en/of snuit worden gestoken, dan komen die stoffen toch ook in het bloed terecht?

Schuren de paarden dan niet alsnog, ondanks deken?

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:36

Over het algmeen steken de vliegjes bij de manen, de staart en de schoft. Zo´n deken voorkomt dus dat je paard wordt gestoken. Als ze erg eczeemgevoelig zijn, bestaan er ook boettdekens met `broekspijpen` en maskers voor het hoofd.

Als het goed is schuurt je paard niet met zo´n deken.....en als hij dat per ongeluk toch een keer doet, dan is hij niet gelijk zijn halve staart of manenkam kwijt. De deken beschermt namelijk ook tegen lichte schuuraanvallen.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:36

Op de een of andere manier komen de mugjes niet bij de benen of de snoet, althans onze Shetta heeft daar geen last van........misschien is dat te bottig ofzo Verward

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:57

op de plaats waat de mugjes prikken daar gaat het jeuken. dus waar de deken zit iig geen jeuk. verder heb ik verlden zomer wel eens gehad dat ze dan andere plekjes gingen zoeken bij mij merrie, maar vaak lang niet zo erg als bij d´r manen en staart

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 00:16

Mijn shetlander heeft dus ook een boett deken en heeft dus alleen juek op haar hoofd, want daar zit de deken dus niet!
Op de plaats van de deken heeft ze geen jeuk.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 01:31

de allergie verspreidt zich niet door het bloed, maar door veel afvalstoffen in het bloed kan het paard aantrekkelijker worden voor de mugjes
daarom is het ook belangrijk om te kijken naar het dieet van het paard
zorg ervoor dat het paard geen overschot aan eiwitten binnenkrijgt dat moet afgevoerd worden via het bloed , daardoor komt er veel eiwit en andere stoffen in het bloed die gepaard gaan met eiwit verwerking en afbraak , waardoor het dier dus aantrekkelijker word voorde muggetjes
maar ze krijgen alleen jeuk waar ze gestoken worden
en dat is over het algemeen bij de manen en de staart en de rug
hoewel buik en hoofd en ook soms benen ook wel voorkomen

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 13:54

draumpje schreef:
de allergie verspreidt zich niet door het bloed, maar door veel afvalstoffen in het bloed kan het paard aantrekkelijker worden voor de mugjes
daarom is het ook belangrijk om te kijken naar het dieet van het paard
zorg ervoor dat het paard geen overschot aan eiwitten binnenkrijgt dat moet afgevoerd worden via het bloed , daardoor komt er veel eiwit en andere stoffen in het bloed die gepaard gaan met eiwit verwerking en afbraak , waardoor het dier dus aantrekkelijker word voorde muggetjes
maar ze krijgen alleen jeuk waar ze gestoken worden
en dat is over het algemeen bij de manen en de staart en de rug
hoewel buik en hoofd en ook soms benen ook wel voorkomen


Ik wist niet dat ze alleen jeuk kregen waar ze gestoken worden? Weer wat geleerd, en nog gunstig ook.

Carina krijgt knoflook, appelazijn en regelmatig een reinigingskuur om haar bloed schoon te houden. Ze krijgt eiwit arm voer, als ze voer krijgt. Nu staat ze in een wei die heel schraal is, dag en nacht, en krijgt ze geen voer. 's Winters krijgt ze dus eiwit arm voer.

Carina heeft altijd veel last van jeuk onder haar buik, bij de uier, Beschermt die deken daar ook tegen steken?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:09

Andrew krijgt daar jeuk, waar de deken niet zit. Dus: op de snuit, op de oren, en soms de benen. Maar lang zo erg niet als toen hij geen dek op had. Toen verging hij van de jeuk. Ik smeer onbedekte delen die jeuken in met een middeltje tegen de jeuk, en spuit vliegenspray (helpt maar even)

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:50

carina"]
Carina krijgt knoflook, appelazijn en regelmatig een reinigingskuur om haar bloed schoon te houden.
[/quote]
Paarden kunnen vaak ook allergisch zijn voor knoflook. In dat geval krijgen ze daar dus juist jeuk van.

[quote="carina schreef:
Carina heeft altijd veel last van jeuk onder haar buik, bij de uier, Beschermt die deken daar ook tegen steken?

Een boettdeken heeft een flap die onder de buik doorgaat, maar zit niet bij de uier.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 15:33

ze kijgt het heel jaar door knoflook, maar heeft alleen in de zomer jeuk, geen knoflookallergie.

Maar een boett deken beschermt de buik wel grotendeels?

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:44

Ja hoor....dit is een foto van Saar met boett-deken:
Afbeelding
Kijk ook even op de site van de Meulenkamp, daar staan ook foto's van andere modellen.