paard met angst voor de wei????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

paard met angst voor de wei????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 19:29

afgelopen woensdag mochten alle paarden lekker weer op het land,die van ons ging er in,rende een rondje en rende vervolgens weer keihard het erf op naar zijn stal.
we hebben hem weer terug gezet en toen heeft hij zeker een uur bij het hek gestaan en gehinnikt!

hij zocht ook geen contact met alle andere ponys,hij wilde er echt uit!
Kan iemand mij vertellen waarom hij dat doet?

ik weet ook niet of hij voor ons ooit op het land heeft gestaan,dat zou dus kunnen,dat hij het niet gewend is.

wat kan je nou het beste doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:31

Het land is voor hem een vreemde omgeveing
En dat vind hij dus eng.
Hij zal na een poosje het land wel durven te gaan verkennen.
Het is zo te merken gewoon niet zo'n held Lachen

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 19:32

nee niet echt,hij is dus ook al flink gebeten in zijn schouder...
ik had dit echt niet verwacht,het is juist z,on stabiel paardje

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:10

Is hij helemaal niet gewend om in de wei te staan, of alleen bij jullie nog niet?
Wat je kunt doen is hem in de wei laten met een pony waarmee hij goed kan opschieten. Misschien dat hij zich dan wat beter op zijn gemak voelt.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:28

Als hij nog nooit in een wei heeft gestaan, dan kun je hem het beste laten wennen in een kleine wei, alleen grenzend aan de andere paarden of met een ander rustig paardje. Als dit goed gaat, dan steeds het weiland langzaam groter maken. Misschien wordt hij gewoon bang of onzeker van alle ruimte die hij ineens krijgt.

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 20:36

jammer genoeg heb ik niet de mogelijk om te kiezen voor een apart weiland.maar ik bouw het nu op ,elke dag een stukje langer.
en maar hopen dat ie het ooit leuk gaat vinden.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 00:45

Het kan ook aan het weiland liggen. Jesper kan ook maar in een paar stukken land lopen, als hij in een ander stuk staat, draait hij door, omdat daar veel te veel prikkels op hem af komen en dat kan hij niet verwerken, hij voelt zich dan niet meer veilig en wil eruit.
Gelukkig wordt er bij ons gewoon rekening mee gehouden en staat hij op delen waar hij het wel naar zijn zin heeft.
Lastig voor mij, want ik kan hem dan niet in mijn eentje binnenhalen, dus heb altijd hulp nodig, maar zijn plezier en welzijn staan voorop.
En nee, het is idd absoluut geen held Haha!

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:30

je kan hem beter eerst ff alleen het land laten verkennen zodat hij een beetje gewend is. JDesnoods loop je met wat lekkers het land rond, dan durft hij misschien wel en als hij dan een beetje op zijn gemak is kan je er wat ponys bij zetten!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:46

pacster schreef:
Als hij nog nooit in een wei heeft gestaan, dan kun je hem het beste laten wennen in een kleine wei, alleen grenzend aan de andere paarden of met een ander rustig paardje. Als dit goed gaat, dan steeds het weiland langzaam groter maken. Misschien wordt hij gewoon bang of onzeker van alle ruimte die hij ineens krijgt.


Mmm, denk je dat echt? Volgens mij maakt de grootte van de wei niet zoveel uit (of je zou moeten beginnen met een weide van 3 meter op 3??? en zelfs dan, lijkt me ook niet veilig).
Het buiten zijn op een vreemde plaats met andere paarden, lijkt mij de 'grote zorg'.
Als ik iets langzaam zou opbouwen, dan was het de tijd die hij doorbrengt in het weiland. De eerste keer 20 minuutjes en dan steeds langer.
Maar waarschijnlijk is zelfs dat niet echt nodig (tenzij je paardje echt enorm stresst als hij in het weiland staat).

Ah, ik kom plots nog op een idee'tje . Als je nu eens zijn eten in de wei geeft. Misschien associƫert hij het prettige eten dan na een tijdje met 'op de wei staan'. Want uit zijn eigen ging hij precies toch niet grazen? Van kauwen kalmeren paarden ook een beetje.

Onze Mira had juist hetzelfde probleem, maar dan wel net omgekeerd. Haar kon je geen 2 minuten in een stal houden (ze trilde, zweette en deed alles om eruit te geraken. Een andere pony erbij zetten hielp ook niet, want de anders zo sociale pony, trapte uit pure angst zijn compagnon ineen!)

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 01:24

Zodra er bij ons op het land een pony komt die altijd op stal heeft gestaan gebeurt er hetzelfde.Paard weet zich geen raad met pas verworven vrijheid.Na verloop van tijd verbeterd het en raken ze gewend aan de wei en gaan er dan pas van genieten.Zijn dus waarschijnlijk bang omdat ze het niet gewend zijn. Geef hem de tijd om te wennen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 07:33

Mijn pony had altijd in de wei gestaan en deed toen we van stal verhuisd waren hetzelfde. Ze bleek gewoon niet in de groep te passen en paarden voelen dat al eerder aan dan wij. De volgende dag was ze compleet kapot geslagen en gebeten (lappen vel hingen erbij) en lag ze plat tussen de schapen zodat de andere paarden haar maar niet zagen.
Ze is daarna eerst een weekje appart gegaan zodat dr wonden een beetje konden helen en daarna in een andere kudde erbij gezet en dat ging vanaf dag 1 goed.
Vooral omdat je meld dat hij gene contact zoekt met de andere paarden... dat was met die van ons net zo, terwijl dat juist de grootste knuffelkont van de wei is normaal gesproken.
Viv