1 jarig paard aan beide ogen blind? gevaarlijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:17

Lijkt me ook niet bepaald veilig. Het dier ziet A al niks en is daar inet opgemaakt. Wil je ermee rijden en dergelijke lijkt het me ook niet veilig aangezien een paard een vluchtdier is. Ook kan hij juist daardoor van veel dingen schrikken en in paniek raken en de raarste dingen doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:18

Wat wil je met zo'n dier? Een paard die weet wat er te koop is, die weet hoe een hek eruit ziet, wat een auto is, een halster is, die het nodige heeft meegemaakt: als die op latere leeftijd blind wordt is het nog een ander verhaal dan een paard dat nog van alles moet leren. En zelfs dan zijn er mensen die hun paard laten inslapen, een enkeling zoekt er nog een maatje voor, en stuurt hem met pensioen. Maar een paard is gemaakt op te lopen. Om te rennen en te springen. Bij een paard dat de omheining niet kan zien, die niet ziet of er een sloot is...daar gebeuren inderdaad ongelukken mee.....en wil je een paard ertoe verdoemen altijd maar in stap te moeten lopen omdat hij niet harder durft? Of als hij wel een sprintje trekt, een aanvaring te krijgen met de mens? Hem omver loopt? Of in paniek voor de auto rent?

Ik zou het paard ook laten inslapen...hoe moeilijk het ook is. Met een ouder paard dat je al langer hebt, heb je een grotere band opgebouwd, met een jonger paard minder....en in dit geval hoe vroeger hoe beter...

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:52

Ik zie niet in wat er niet veilig aan is. Het karakter speelt hierbij natuurlijk wel een grote rol, maar gevaarlijk, leg eens uit. Bovengenoemde zaken zijn in mijn ogen niet steekhoudend.
Wel is het zo dat aan een dergelijk paard heel veel werk is, dat zou wel eens het verzwegen motief kunnen zijn.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 01:03

Waarom hem niet plaatsen als gezelschapspony? Een paard kan héél wat op het gehoor doen en gezelschap houden is daar zeker één van!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 07:31

ik ben iemand die altijd probeert om inslapen zo lang mogelijk uit te stellen, maar een jong dier dat aan beide ogen blind is, kan onnodig voor gevaarlijke dingen zorgen.

de reden dat een paard een vluchtdier is, en sowieso is gemaakt om te lopen&rennen en dus voor ongelukken kan zorgen omdat het de omheining niet kan zien(en zichzelf dus onnodig pijn doet) vind ik een goede reden om te zeggen dat dit paardje beter in kan slapen dan dat het heel haar leven beperkt zal zijn in wat ze doet.

en ook al kan een paard heel veel op zn gehoor, een hek horen ze niet, evenals een kuil in de grond. en al is het nog zo'n braaf en rustig beestje, ook die wil weleens lekker rennen, maar za het wrsch niet zo snel doen, want als je zelf nix ziet ga je ook niet rennen maar doe je rustig aan.

ik denk dat het eerlijker is om haar in te slapen dan een beperkt leven te geven, bv als gezelschaps pony, want ze zal toch last hebben van haar blindheid.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:56

Ja, ik denk ook dat het onnodige ongelukken met zich meebrengt. Een paard heeft zijn zicht hard nodig om te overleven!
Alleen op gehoor en tast kan hij niet leven. Ik zou zo'n dier de pijn besparen en laten inslapen. Als het nou maar aan 1 oogje was dan kon ie nog als gezelschapdiertje dienen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:01

Als hij maar aan een oog blind was geweest had het zelfs nog een volwaardig rijpaard kunnen worden.....

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:33

Goh, ik geloof toch niet zo in die ongelukken. Ik ken namelijk twee paarden die volledig blind zijn en waarvan er een zelfs in de dressuur wordt uitgebracht. Ook buitenrijden is geen probleem, je moet er zelf op letten dat het paard nergens tegenaan loopt, dat is jouw verantwoording als ruiter.
En als die mensen haar dan echt in willen laten slapen dan mogen ze haar ook wel aan mij geven, ik zie het niet zo donker in voor dat paard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:55

ikke schreef:
Goh, ik geloof toch niet zo in die ongelukken. Ik ken namelijk twee paarden die volledig blind zijn en waarvan er een zelfs in de dressuur wordt uitgebracht. Ook buitenrijden is geen probleem, je moet er zelf op letten dat het paard nergens tegenaan loopt, dat is jouw verantwoording als ruiter.
En als die mensen haar dan echt in willen laten slapen dan mogen ze haar ook wel aan mij geven, ik zie het niet zo donker in voor dat paard.


Ik denk niet dat je hem kado krijgt, maar voor slachtprijs kun je dat paardje denk ik wel krijgen. Ik zou even contact opnemen met Laukjelover als ik jouw was....Haha!

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:52

laukjelover schreef:
bij ons in de buurt staat dus een paardje, ze is 1 jaar en word afgemaakt omdat ze aan beide ogen blind is, ik vin dat natuurlijk echt heel sneu, maar zei zeggen dat het te gevaarlijk is,.... wat vinden jullie???
groetjes anna


Zoals geschreven, als ze dat paardje echt in willen laten slapen, mogen ze het ook wel aan mij geven, ik vindt de opgegeven reden gewoon flauwekul. Ik ken twee blinde paarden die probleemloos in het leven staan. Het geeft meer werk voor de eigenaar, maar je hebt er wel een volledig op jou gericht paard voor terug.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:56

Wij hebben onze blinde merrie ook weggebracht.... ze werd een gevaar voor zichzelf voornamelijk, op stal raakte ze in paniek en viel met regelmaat... in de bak ging het wel maar daar kende ze natuurlijk precies de afstanden, maar het land he.... sinds onze oude vos overleden was stond ze met een ander oud paard, echter die hield geen rekening met haar, waar Wietje altijd op haar wachtte en haar riep als ze achterbleef, liep deze gewoon door.. gevolg; paard in paniek, door de sloot, over de kop enz enz....
En ze kon echt niet op stal blijven staan omdat ze zichzelf echt verwonde.. en rijden? ja alleen in de bak, meer niet want het was echt niet veilig om met haar naar buiten te gaan.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:39

paarden die jong blind zijn hebben een voordeel met het verscherpte zintuigen. zoals het paard van cloris de bak kende, kan een blind paard ook de rest leren kennen.
een pony die aan een oog blind was stond op stal bij ons, is 33 jaar geworden en heeft heel zijn leven gewoon met andere paarden mee gelopen, dressuur en springen incl., ik heb er mijn brevet mee gedaan en er was geen vuiltje aan de lucht.
je zal meer tijd en aandacht erin moeten steken, dan bij een gewoon recrea paardje, maar het moet te doen zijn.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:47

ponyzotje schreef:
paarden die jong blind zijn hebben een voordeel met het verscherpte zintuigen. zoals het paard van cloris de bak kende, kan een blind paard ook de rest leren kennen.
een pony die aan een oog blind was stond op stal bij ons, is 33 jaar geworden en heeft heel zijn leven gewoon met andere paarden mee gelopen, dressuur en springen incl., ik heb er mijn brevet mee gedaan en er was geen vuiltje aan de lucht.
je zal meer tijd en aandacht erin moeten steken, dan bij een gewoon recrea paardje, maar het moet te doen zijn.


1 oog blind is wel ff iets anders.