Shet ineens pispaaltje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Shet ineens pispaaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 23:35

Dit topic lijkt misschien wel enigszins op "Rangorde bepalen of vuil vechten" maar de situatie is net iets anders.

Bij ons op stal staan 6 paarden/ pony's, die elkaar al zeker een half jaar kennen. Hieronder zijn een shet die met alle paarden vriendjes wil zijn en gewoon leuk speelt (nooit vuil) en een paard dat ook met iedereen vrij goed kan opschieten en vrij speels is. Die 2 gingen altijd goed samen, ze waren samen de actiefste in de bak of wei (waar ze overdag met zijn allen in staan). Nu is er een paar weken geleden ineens iets veranderd. Dat paard begon de shet ineens op te jagen. Beide in het zweet en de shet rennend voor zijn leven (dat gevoel kreeg je tenminste als je het zag en hem hoorde gillen). Het was absoluut geen kwestie van rangorde bepalen, maar echt de hele wei (en die is GROOT) doorjagen.
Frusty Er is voorafgaand aan die "happening" geen verandering in de groep geweest (behalve dat een paar merries willig werden, maar dat is wel vaker voorgekomen het afgelopen half jaar).

Het probleem is wel opgelost, door de wei doormidden te delen, zodat de shet weer rust heeft, maar ik vind het zo ontzettend raar dat een paard dat altijd gewoon leuk met die shet gespeeld heeft (die shet kon ook behoorlijk van zich af bijten op een speelse manier) ineens omslaat en die kleine ineens niet meer kan verdragen.
Is er misschien iemand die hier ervaring mee heeft, of er een "logische" verklaring voor kan geven? Verward


Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 12:41

Dat lijkt me wel de meest logische verklaring, maar waarom zo plotseling, en konden ze vorige jaar (en afgelopen winter en zelfs afgelopen maanden) dan zo goed opschieten? Er loopt wel een drachtige merrie in de kudde en 2 merries die regelmatig willig zijn, maar aan de andere kant: er loopt ook een 1 jarige hengst bij, die ook al gesprongen heeft! (hopelijk zonder resultaat).
Dat "beschermings"instinct heb ik trouwens gisteren heel duidelijk gezien. Er is sinds gisteren een nieuwe (grote) ruin bij ons op stal, en die hadden we met mijn (willige) merrie en de shet in de bak gezet. Nou, dat ging dus echt NIET goed. Pas toen we de shet eruit hadden gehaald kwam er weer wat rust in de tent. Maar dat ging heel duidelijk om de merrie, want daar keerde hij steeds naar terug. En die andere ruin die was eigenlijk alleen maar gefixeerd op het shetje, en niet zo op de merries.
Tsja, het blijft vreemd vind ik hoor.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 14:12

Heheh, de wei is inderdaad te groot om er achteraan te rennen... Lips are sealed
En zoals ik al zei: het probleem is wel redelijk opgelost, iedereen is weer happy in zijn eigen weitje (ze staan nu in 2 groepjes van 3), maar ik kan er gewoon niet bij hoe dat zo, van de ene op de andere dag kan veranderen. En dat terwijl die merries enkele weken eerder al willig waren geworden en die 1-jarige hengst begon op te spelen, maar die is inmiddels al weer gekalmeerd.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 10:41

Rainie schreef:
Om ze te straffen kun je de gene die kwaad doet ergens anders neerzetten in het zicht van de ander, en de ander verwennen. Zodat de ander het in de gaten heeft dattie iets fout doet.

Zou zoiets trouwens jaloezie kunnen opwekken? Op dat moment kan ie niks doen omdat er een hek tussenzit, maar misschien dat ie later nog wel een grotere hekel krijgt aan de shet, omdat die zo verwend wordt? Maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat die grote er echt op let, want nu de shet in een ander weitje staat en ze beide hun "eigen" kudde hebben (die grote 2 zeer gewillige merries heheh) is er geen vuiltje aan de lucht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peggylee, YandexBot en 83 bezoekers