Hoe voorkomen?(zaagsel/stal)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Hoe voorkomen?(zaagsel/stal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 15:27

Sinds een paar maanden gebruik ik voor michelle zaagsel in de stal, dan doe ik de achterste helft met zaagsel en de voorste me stro zodat ze wat te knabbelen heeft..

Dat zaagsel was meer de reden dat ze snachts niet op zo'n koude betonnen vloer hoeft te liggen, want als ik alleen stro doe dan eet ze het meeste ook op!


Maar dat zaagsel begint zó te meuren na een paar dagen naar zo'n amoniak geur, dat ik het eigenlijk maar niks vind!

In het begin deed ik het zo : de hele baal erin en iedere dag de drollen eruit scheppen en meer niet.
Maar nu heb ik geprobeerd het iedere dag een beetje om te scheppen zodat het wat droog, maar nu gaat het juist nog erger stinken...
En iedere dag die natten plekken eruit halen vind ik ook niks, want dat is dat zaagsel meteen in een paar dagen weer op!

Denk dat ik toch maar weer overstap op stro..

Hoe doen jullie dat met dat zaagsel?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 15:37

denz schreef:
Maar dat zaagsel begint zó te meuren na een paar dagen naar zo'n amoniak geur, dat ik het eigenlijk maar niks vind!

In het begin deed ik het zo : de hele baal erin en iedere dag de drollen eruit scheppen en meer niet.
Maar nu heb ik geprobeerd het iedere dag een beetje om te scheppen zodat het wat droog, maar nu gaat het juist nog erger stinken...
En iedere dag die natten plekken eruit halen vind ik ook niks, want dat is dat zaagsel meteen in een paar dagen weer op!

Denk dat ik toch maar weer overstap op stro..

Hoe doen jullie dat met dat zaagsel?


Welkom in de zaagselstal. Helaas voor jou met je ook met zaagsel net als ieder ander strooisel de natte plekken eruit halen, anders begint het idd te stinken. Dus gewoon dagelijks de drollen en natte plekken eruit en dan de rest omscheppen en glad harken, zo doe je heel lang met een baaltje (tenzij je paardje een echte smeerkees is).
Meestal doe je, als je op bovenstaande manier uitmest, een week met een baal, althans ik wel.
Krijgt ze wel genoeg hooi oid, want dat kan ook de reden zijn waarom ze overmatig stro vreet. Als ze genoeg hooi krijgen hebben ze die behoefte niet zo.

Succes ermee!
Viv

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 15:52

Tjah, helaas is michelle echt een smeerbaal, ze plast echt ongeloofelijk veel.
Na 1 dag is de onderste laag zaagsel echt al helemaal doorweekt...
Maar ik zal het eens proberen, al het schone zaagsel voorzichtig opzij en dan het natte eruit!

Ze krijgt zat te eten, ze vind stro gewoon heel lekker, altijd al zo geweest, ze staat de hele dag in de wei, savonds krijgt ze van mij nog wat te eten, maar zodra ze d'r stal instapt begint ze meteen aan het stro.
Verder krijgt ze dan savonds ook nog wat kuil of hooi, te kort komt ze echt niet, ze vind het gewoon lekker.
Het enige wat ze er aan overhoud is een stro buikje Tong uitsteken

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 15:53

Ik heb daar dus echt geen last van.
Ik mest gewoon elke dag de stallen uit en 1x in de 2 weken halen we hem helemaal leeg en gooien er 2 nieuw balen in. De laatste 2 dagen gaat het wel een beetje stinker maar daarvoor ruikt het juist super fris! Ik moet eerlijk zeggen dat ik zaagsel zo wie zo lekker vind ruiken Dus ik begrijp er niks van hoe dat komt bij jou, maar ik heb nergens last van.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 15:59

New-Forest schreef:
Ik heb daar dus echt geen last van.
Ik mest gewoon elke dag de stallen uit en 1x in de 2 weken halen we hem helemaal leeg en gooien er 2 nieuw balen in. De laatste 2 dagen gaat het wel een beetje stinker maar daarvoor ruikt het juist super fris! Ik moet eerlijk zeggen dat ik zaagsel zo wie zo lekker vind ruiken Dus ik begrijp er niks van hoe dat komt bij jou, maar ik heb nergens last van.


Ja het ligt denk ik ook aan het soort zaagsel, ik gebruik nu best ruwe, maar een tijdje geleden hadden we iets kleinere balen die waren heel fijntjes en die rook idd lekkerder en stonk echt véél minder, maar die kan ik eigenlijk niet gebruiken want die gebruikt de boer voor bij z'n koeien en als ik die dan op ga maken heeft hij niks meer, dat is laatst nl gebeurt! Tong uitsteken

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 16:00

Ik sta op ook zaagsel/houtmot maar ik heb daar helemaal geen last van! Jamy is er juist harstikke schoon op!

stefanieh
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 16:26

Ik vind stro ook veel fijner/frisser dan zaagsel. Heb mijn paard ook een tijd op zaagsel gehad, dan deed ik iedere dag de drollen en dan ong om de dag de natte plekken eruit en dan weer wat nieuw erbij. Volgens mij kun je er het best zo weinig mogelijk in roeren, want dan gaat het inderdaad nog meer stinken!

BinkyGirl

Berichten: 96
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 16:26

Nou ik gooi altijd een heel pak zaagsel erin en daar een pakkie stro overheen zodat ie een lekker bedje heeft (haha)
Nou en wat vies is gooi je er gewoon uit en iedere dag gewoon goed bijstrooien dan valt het best mee denk ik...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 16:28

Ik heb ook even op houtkrul gestaan en ben er om die reden terug afgestapt. Nu staat m'n hengst terug op stro. Hoe ik het doe? Wel, ik laat het vuile stro op de ondergrond liggen en gooi er een pak stro boven op. Eet hij veel van het stro op (wat hij ook doet ondanks dat ie hooi heeft) dan ligt ie wel in de viezigheid, maar niet op de betonnen ondergrond. Verder ligt de helft van m'n stal in rubber matten. Daar eet ie meestal het meeste stro weg, maar kan toch nog redelijk zacht liggen.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 16:47

Oh wat trouwens nog een reden was om het zaagsel achterin te doen, is dat ze dan ook netjes achterin poept.
Normaal met stro poept ze werkelijk overal en kan ik haast de hele stal weer leeghalen.

Zelfs vies stro eronder leggen helpt niet, want ze blijft dan opzoek naar schone strootjes ertussen Tong uitsteken

Ik ga iig vandaag denk ik de hele stal maar weer leeghalen en doe dan een dun laagje zaagsel achterin en derest gewoon stro.

Binkygirl: het probleem is als ik stro over of door het zaagsel doe, dat ik dan niet goed meer de drollen eruit kan vissen met de zaagsel riek Lachen

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 17:19

Stella staat ook op zaagsel. Ik haal elke dag de drollen eruit en zeef de hele satl uit. De plakken (heel nat) gaan er ook uit, en alles wat na even zeven door de greep valt blijft nog even liggen.
Bij ons op stal doen we het allemaal zo, en we hebben 1 a 2 balen per week nodig.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:36

Zelf heb ik op stal stro, waar ik iedere dag de drollen en piesplekken uit haal... Op een stal waar ik wat help hebben ze zaagsel en daar mest ik ook gewoon iedere dag de stal uit (drollen en pies).

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:06

Weer een reden om over te gaan op vlas, dan heb je die vieze prut ook niet meer!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:16

Mijn paarden staan op Aubiose, om dezelfde reden als jij hebt, Kevin bijv. vrat in no time zijn hele stal leeg. (overigens heeft dit niets te maken met het wel of niet voldoende hooi krijgen, het is gewoon een veelvraat)
Met Aubiose heb je dus absoluut geen amoniak lucht, als je het volgens de beschrijving gebruikt kan je gewoon iedere dag de drollen scheppen en 1x per week de natte plekken. Mijn pony's staan bijv. al sinds 1 februari op de zelfde bodem, 1x per week de natte plekken weghalen, nieuwe baal erover en klaar is kees! Op die manier hoef je de stal maar eens per 2 of 3 maanden leeg te halen. Werkt overigens niet bij alle paarden, bij mijn pony's werkt het perfect maar Kevin ploegt bij binnenkomst direkt heel zijn stal om en gooit alles op 1 hoop achterin waar hij op poept en piest, resultaat is dan ook dat hij iedere dag weer op de stenen staat Frusty (heb het ook geprobeert met 5 balen tegelijk in de stal maar daar doet hij hetzelfde mee) Dus je zou het eens moeten proberen.
Vlas heeft de zelfde eigenschappen als Aubiose geloof ik (misschien is Aubiose ook vlas, weet ik eigenlijk niet) dus is het overwegen waard.
Ik zou als ik jouw was in ieder geval naar een andere bodembedekker gaan zoeken want houtmot mag dan niet zo heel erg duur zijn en bijv. Aubiose is weer een stuk duurder maar in het gebruik heeft het mij toch weer menige euro's gescheeld en is het dus veel goedkoper! Ik heb ook pony's met slechte longen en amoniak lucht mnoet ik dus niet hebben in de stallen, met Aubiose echt nog nooit last van gehad!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:29

Het scheelt in ieder geval of je vlas mét een geurtje of een vlas zonder geurtje hebt. Kosten van zonder geurtje liggen een stuk lager. Het scheelt iets van 2 euro per pak.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:32

Bij mijn paard rook je ook zo'n sterke ammoniak lucht (en overdag stond hij geeneens op stal). Vooral met mesten, dan sprongen me bijna de tranen in mijn ogen ervan!! Toen de da een keer kwam om hem te enten viel hem dat ook meteen op en hij stelde een onderzoek voor. Daaruit bleek dat hij teveel ureum (komt de ammoniak lucht vandaan) in zijn bloed en urine had. Na een kuurtje om zijn nieren te reinigen en op ander voer te zijn overgestapt was er niet meer aan de hand en bleef zijn stal lekker fris!!

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:36

Mijn paard staat overigens wel niet op "gewoon" zaagsel, maar op speciaal geïmpregneerd zaagmeel. Super spul!! Heel fijn, stoft absoluut niet en neemt super vocht op!! *LOL* Gewoon zaagsel (dat grove) ben ik niet kapot van.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:44

Het ligt hel erg aan de kwaliteit van je zaagsel. Ik heb Allspan zaagsel, helemaal 'wit' zaagsel is dat. Daar heb ik nooit ergens last mee.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:49

Ik lees over slechts 1 pak zaagsel dat er per keer gebruikt wordt....

Ehm, ehm...zaagsel kan pas goed gaan werken als er dik 4 pakken tegelijk in de box komen! Immers, een paard drinkt gauw 30 liter per dag, welnu...dat komt er aan de achter/onderzijde echt praktisch allemaal weer uit! dAt betekent, dat als zaagel 1x zijn eigen volume aan vocht kan opnemen, je PER DAG al 30 liter zaagsel nodig hebt. En dan is er aan het einde an de dag dus niets meer droog.
Wil je een zaagsel stal, doe het dan goed, en leg er een dikke laag in van ongeveer 20 a 25 cm. minimaal. Daar doe je dan een week mee, wel elke dag de mestballen eruit. Na een week haal je de droge (maar wel al smerige) bovenkant eraf en schep je de natte koek onderin eruit (en ja, die stinkt). Wat je over had, doe je nu op de bodem, en erover heen gooi je weer net zo veel nieuw als dat je eruit hebt geschept.
Dat is de enige manier om goed met zaagsel te strooien. Wie zei er ook alweer dat zaagsel goedkoop was?! het is hartstikke duur!

Idd vlas, stinkt minder, is gezonder voor de hoeven en luchtwegen, neemt meer vocht op, is per maand echt goedkoper en je krijgt er nog betere mest van ook. En die akelige stukjes zaagsel in de staart, ook dat is bij vlas verleden tijd.
Maar goed, ook daarvoor geld: gebruik voldoende strooisel, anders werkt het gewoon niet.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:55

ik haal gewoon iedere dag fijn alle nate plekken er uit hoor. mijn paard is lekker smerig dus anders hou ik echt een hele stinkende stal over. enne als je vlas niet goed gebruikt stinkt het ook enorm.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:01

Dees schreef:
Ik lees over slechts 1 pak zaagsel dat er per keer gebruikt wordt....

Ehm, ehm...zaagsel kan pas goed gaan werken als er dik 4 pakken tegelijk in de box komen! Immers, een paard drinkt gauw 30 liter per dag, welnu...dat komt er aan de achter/onderzijde echt praktisch allemaal weer uit! dAt betekent, dat als zaagel 1x zijn eigen volume aan vocht kan opnemen, je PER DAG al 30 liter zaagsel nodig hebt. En dan is er aan het einde an de dag dus niets meer droog.
Wil je een zaagsel stal, doe het dan goed, en leg er een dikke laag in van ongeveer 20 a 25 cm. minimaal. Daar doe je dan een week mee, wel elke dag de mestballen eruit. Na een week haal je de droge (maar wel al smerige) bovenkant eraf en schep je de natte koek onderin eruit (en ja, die stinkt). Wat je over had, doe je nu op de bodem, en erover heen gooi je weer net zo veel nieuw als dat je eruit hebt geschept.
Dat is de enige manier om goed met zaagsel te strooien. Wie zei er ook alweer dat zaagsel goedkoop was?! het is hartstikke duur!

Idd vlas, stinkt minder, is gezonder voor de hoeven en luchtwegen, neemt meer vocht op, is per maand echt goedkoper en je krijgt er nog betere mest van ook. En die akelige stukjes zaagsel in de staart, ook dat is bij vlas verleden tijd.
Maar goed, ook daarvoor geld: gebruik voldoende strooisel, anders werkt het gewoon niet.


Helemaal mee eens!
Ik heb het in mijn bericht ook over 1 baal per week maar vergat daarbij te melden dat ik per stal wel ben begonnen met een onderlaag van 5 balen Haha! (ligt er wel aan hoe groot je stal is) en bij Aubiose moet je dan ook nog eens na een laag van 2 balen 10 liter water eroverheen sproeien om een goede stevige onderlaag te krijgen (dat bedoelde ik met gebruik volgens de beschrijving)
Dus idd. gebruik een goede dikke laag, anders werkt het echt niet.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:11

Starlight heeft een uitloop en daar komt 1x in de week een nieuwe laag zaagsel in en als het nodig is word het strooi aangevuld. Starlight schopt het ook naar achter en gaat er dan op staan te piesen, of ze eet het op.
De natte plekken vallen wel mee, omdat het zaagsel het goed opneemt.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 13:01

Als ik bij michelle 4 pakken zaagsel in d'r stal doe dan kun je denk ik de stal niet meer in hahaha.

Ze heeft natuurlijk maar een pony stal, en met 1 pak ligt er al min 20 cm... (ik bedek wel maar 2/3 ongeveer)

Iig.. nu komt de zomer er weer aan dus echt koud is het niet en ze zal vaker buitenstaan snachts dus ik ga veel minder zaagsel gebruiken en haal het er meteen uit als het vies en nat is..

Derest vul ik gewoon met stro aan.


In ieder geval bedankt voor jullie reacties Lachen

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:21

denz schreef:
Als ik bij michelle 4 pakken zaagsel in d'r stal doe dan kun je denk ik de stal niet meer in hahaha.

Ze heeft natuurlijk maar een pony stal, en met 1 pak ligt er al min 20 cm... (ik bedek wel maar 2/3 ongeveer)


Welnu, dan ligt er ook maar 2/3 van de 20 cm..... = 13cm. Te weinig dus.
Die pony smeert je hoekje wel bestrooid heus wel uit over de gehele box.
Probeer het maar eens met een zak extra....

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 17:55

Dees"]
[quote="denz schreef:
Als ik bij michelle 4 pakken zaagsel in d'r stal doe dan kun je denk ik de stal niet meer in hahaha.

Ze heeft natuurlijk maar een pony stal, en met 1 pak ligt er al min 20 cm... (ik bedek wel maar 2/3 ongeveer)


Welnu, dan ligt er ook maar 2/3 van de 20 cm..... = 13cm. Te weinig dus.
Die pony smeert je hoekje wel bestrooid heus wel uit over de gehele box.
Probeer het maar eens met een zak extra....
[/quote]

Die tweede zin snap ik wel maar klopt volgens mij van geen kant Haha!

Iig... ze verdeelt het helemaal niet dat valt reuze mee dat ze het door d'r hele stal heen banjert, omdat ze ook niks te banjeren heeft, omdat d'r eten vooraan ligt Vork
Maar dat valt iig heel erg mee hoor Lachen

Maar ik kijk wel wat ik doe, dit zaagsel zo vind ik iig niks, dus voortaan iig meer stro en minder zaagsel en iedere dag dan maar wat meer zaagsel erbij.