Voordeel van kuil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Voordeel van kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 22:47

Na aanleiding van dit topic [VMR] Hoeveel balen kuil per paard per winter? , heb ik een vraag:

Ik lees hier op bokt, dat de paarden in Nederland vaak kuil krijgen! Als ik het goed begrijp, is dit hooi wat door gisten Verward aangezuurd word en ipv hooi gegeven wordt.
Waarom is dit eigenlijk; wat is het voordeel van kuil t.o.v. hooi ??
Hier in Dld. kennen we dit niet (althans, niet dat ik weet Knipoog !!). Bij ons krijgen de paarden eigenlijk alleen maar hooi en stro en een enkeling voert ook wel lucerne, maar dat was het dan ook wel Scheve mond !

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:52

Wij hebben die balen en baaltjes kuil laten maken omdat we geen opslag hadden voor gewoon hooi, vandaar dat wij kuilbalen hadden laten maken zodat het gewoon buiten kon liggen onder een zeil.
Maar wat verder het voordeel is t.o.v hooi.........ik zou het niet weten Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:30

Geen....tenminste, dat vind ik.
Met kuil moet je wel uitkijken wat er mee gebeurd is. Kuil dat aan de koeien gevoerd wordt, is namelijk niet geschikt voor paarden.
Er zitten meestal te veel eiwitten in.
Voor mij dan ook geen kuil, maar hooi uit Dld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:38

Je hebt verschillende soorten kuil.
Paardenkuil lijkt erg op hooi, is mooi droog en niet zo stoffig.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:41

Het 'kuil' wat in Nederland veelal aan de paarden gegeven wordt is voordroogkuil,
het is niet zo gortdroog als hooi, de paarden bij ons op stal vinden het iig veel smakelijker.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 10:12

Maar wat is nou precies het voordeel van kuil ??
Is het kleiner te verpakken, zitten er meer voedingsstoffen in ??
Geef je het paard qua hoeveelheid net zoveel kuil als hooi (die van mij krijgt ´s ochtend 3 plakken hooi/ 1 stro, ´s middags 2 plakken hooi en ´s avonds 4 plakken hooi/ 1 stro), of voer je met kuil minder ? Het is trouwens toch dat spul wat een beetje "zurig" ruikt, of niet ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 10:21

Zoals ik al eerder schreef heb je heel veel verschillende soorten kuil.
Op een andere stal kreeg Lois ook kuil gevoerd. Die kuil was een beetje nat rook zuur en kwam warm uit het folie. Daar werd maar weinig van gevoerd omdat het veel meer eiwit bevatte dan hooi. Ook waren er paarden die er dikke benen of dunne mest van kregen.
De kuil die ik nu voer is bijna net zo droog als hooi, stofvrij maar heeft een net iets hogere voedingswaarde. Hier voer ik ook onbeperkt van.

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 10:57

ik denk dat kuil meerdere voordelen heeft.
een kennis van mij voerde kuil aan haar merrie omdat die door dampigheid geen normaal hooi kon eten omdat ze het dan benauwd kreeg.
bij kuil had ze er geen last van omdat het niet zo stoffig is als gewoon hooi.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:14

Baduh vindt het heerlijk, maar ik merk nog al eens dat het schimmelproces een beetje te ver is gegaan, als je snapt wat ik bedoel. Dan zitten er plakken schimmel tussen, da's smerig!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:20

Ja ik denk ook dat een voordeel is dat het niet zo stoffig is, wat erg handig is voor paarden die daarvan moeten hoesten. Voor de rest weet ik ook niet echt voordelen, maar ik vind het er (als het nog goed is) wel smakelijker uitzien.

stefanieh
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 12:59

Ik vind het een groot voordeel dat ik van die balen kuil veeel minder moet niezen dan van gewoon hooi, hoe lekker die laaste soms ook kunnen ruiken. Dus ik geloof inderdaad dat kuil stukken minder stoffig is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 13:11

Het voordeel is dat het minder stoft, de paarden vinden het lekkerder en het is enorm voordelig!
Wij betalen 20 euro voor een baal, wij voeren dus met 6 paarden op stal in de winter voor zo'n 100 euro aan hooi op, dat waren wij vroeger aan kleine baaltjes al aan 3 paarden kwijt. Verder kan je het buiten opslaan aangezien ze zijn verpakt, wij hebben thuis een aardige hooizolder maar ivm de brandverzekering mogen we daar maar 40 baaltjes opslaan.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 18:05

Het wordt me nu al een heel stuk duidelijker:
A) goedkoper
B) makkelijker te verstouwen
C) je voert er minder van en
D) het is veel minder stoffig en daarom natuurlijk ookk erg geschikt voor paarden die allergies op stof reageren !
Lachen

Ik zou hier echt geen stal weten die kuil voert Scheve mond ! Gek is dat toch; hier zie je het haast niet en in Ned. wordt het vaak gevoerd !!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 18:41

Sterre schreef:
Het wordt me nu al een heel stuk duidelijker:
A) goedkoper
B) makkelijker te verstouwen
C) je voert er minder van en
D) het is veel minder stoffig en daarom natuurlijk ookk erg geschikt voor paarden die allergies op stof reageren !
Lachen

Ik zou hier echt geen stal weten die kuil voert Scheve mond ! Gek is dat toch; hier zie je het haast niet en in Ned. wordt het vaak gevoerd !!


Helemaal waar, alleen nog één ding, als je een baal kuil open maakt moet hij wel vrij vlug op anders bederft het, is weer het voordeel van die klein baaltjes tegenwoordig

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:30

(even een toevoeging, niet echt de vraag)
Nadeel is dat er vaak veel eiwit in zit. Waar Lady staat voeren ze ook kuil, dat paard heeft dus wat dikke benen vaak en is veelal stijf als ik begin met rijden, waarschijnlijk een gevolg van dat eiwitoverschot.
Ander nadeel is dat je een aantal paarden moet hebben wil je kuil kunnen voeren, je moet een baal als die één keer open is nl. vrij snel opvoeren, anders gaat het broeien.
(zie nu pas dat Tess dat ook net schreef....oeps!)

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:34

in kuil zitten meer vitaminen en mijnpaardje vind het lekkerder....het is natter dan hooi maar wel droog snap je het nog?

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:42

Bij mij op stal voeren we ook kuil,maar ik ben er niet tevreden over,iedere keer helemaal beschimmeld,allerlei rommel ertussen,het stinkt,dus ik ga gauw over op hooi.
Mijn fjord vind het wel lekker[maarja,die vind alles lekker]

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:45

voor veulens is het niet echt heel goed daar komenze van in de diareee........

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:54

Rieja schreef:
(even een toevoeging, niet echt de vraag)
Nadeel is dat er vaak veel eiwit in zit. Waar Lady staat voeren ze ook kuil, dat paard heeft dus wat dikke benen vaak en is veelal stijf als ik begin met rijden, waarschijnlijk een gevolg van dat eiwitoverschot.


dat hoor ik wel eens vaker maar dat zou betekenen dat als een paard op een flinke uitloop staat zonder al teveel gras, en dus bijgevoerd wordt met kuil, geen van deze symptomen zou hebben?



Citaat:
Viking
Bij mij op stal voeren we ook kuil,maar ik ben er niet tevreden over,iedere keer helemaal beschimmeld,allerlei rommel ertussen,het stinkt,dus ik ga gauw over op hooi.
Mijn fjord vind het wel lekker[maarja,die vind alles lekker]


ja ik weet niet of dit helemaal fair is t.o. je paard. Ze eten zelf wel om de schimmel heen en ook om stokjes e.d. En helemaal als je merkt dat hij het lekker vindt... wat is belangrijker?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:13

De hoeveelheid eiwitten ligt maar net aan de snede die je neemt,
wij hebben nooit van de 1e snede, altijd van de 2e of zelfs 3e.
Verder hoort het niet geschimmeld uit het pak te komen, dan is het gewoon niet goed.
Ook maakt het uit heoelang het gedroogd is,
sommige boeren maaien s'ochtends, schudden 1 keer en laten eht al sealen.
Ons voordroogkuil is langer gedroogd en is dus zowat hooi.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 22:19

Sjuimpje schreef:
..Ook maakt het uit hoelang het gedroogd is,
sommige boeren maaien s'ochtends, schudden 1 keer en laten eht al sealen.
Ons voordroogkuil is langer gedroogd en is dus zowat hooi.


Hoe wordt dat kuil dan gemaakt ?? Maaien, dan op het land laten drogen en regelmatig draaien en dan sealen?? Of wordt er nog wat aan toegevoegd om het hooi te laten "verzuren"?

prompter

Berichten: 11067
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:23

Bij ons wordt er niks aan toegevoegd Sterre, het droogt gewoon korter dan hooi en het wordt op het land geseald. Mijn beide paarden krijgen het op de pensionstal, ze vinden het heerlijk en het stoft niet. Wij hebben eigenlijk ook nooit beschimmeld kuil - maar onze stalhouder haalt dan ook kuil van zijn eigen land, dat zal voor de kwaliteit ook schelen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:27

'Kuil' is gewoon gras wat luchtdicht verpakt wordt,
naarmate je het langer laat drogen is je kuil minder vochtig en minder gevoelig voor schimmels en gaat het steeds meer naar hooi toe.
Er wordt helemaal niets toegevoegd.


Ik heb wat voor je opgezocht en hier volgt een heel kort uittrekseltje (ben vandaag vrij en dus geen zin om veel te typen Haha! ):
Bij conservering van groenvoer door inkuilen is het verlies aan voedingswaarde aanzienlijk minder dan bij welke vorm van hooiwinning dan ook.
De vaak voorkomende regenperiodes rond de hooioogst hebben voor kuilvoer minder ernstige gevolgen. 1 droge dag om het gemaaide groenvoer vóór te drogen valt er tussendoor altijd nog wel. HEt is verkeerd om bij regen in te kuilen. Vuil en water veroorzaken ongewenste gistingsprocessen.
Lekker en goedruikend kuilvoer ontstaat door melkzuurvergisting.
Azijn en/of boterzuurbacteriën daarentegen bederven bij de conservering de kwaliteit. Een bruinige kleur en een doordringende, onaangename reuk (stank) wijzen hierop.
Goed kuilvoer is geelachtig-groen, ietsje vochtig en ruikt aangenaam.


Dit bovenstaande stuk gat dus echt over het natte kuil, wij hebben 'kuil' wat net iets langer gedroogd is.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:33

Mijn paarden vinden het gewoon ook lekkerder.Ik heb erbij die,als we een beetje gemakzuchtig zijn Schijnheilig en een keer hooi voeren,hun neus voor dat hooi ophalen en gaan wachten tot ze kuil krijgen }>

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:39

wanneer wij een slecht pak kuil erbij hebben haalt de boer m weer op enbrengt een nieuwe das service