leeftijd jamaica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 12:39

ik had (dacht ik) een 3 jarige haflinger gekocht.
Omdat ik haar wat jong vond tonen heb ik gister de DA gevraagd even naar haar tandjes te kijken. Ik zie zelf namelijk wel het verschil tussen 2 en 20, maar tussen 2 en 3... nop.
De DA constateerde dat ze nog niks gewisseld heeft, en dus geen 3 kan zijn.
Volgens DA beginnen ze met 2.5 te wisselen.
Maar het is natuurlijk niet zo van owh, nu ben ik 2.5, dus laat ik maar eens gaan wisselen. Ik denk at je vroege en late wisselaars hebt. Zou jamaica dan niet gewoon een late wisselaar kunnen zijn?
Met rijden heb ik niks aan haar gemerkt dat ze doorzakte of weet ik veel.
Rede van mijn vraag....
Gister de vorige eigenaar gebeld, en die weet 100% zeker dat ze 3 is. Ook hij kaarte aan van evenueel misschie een late wisselaar.

Dan deel 2 van mijn vraag. Ze heeft geen papieren, dus weten we geen geboorte datum.
Tja, het is een behoorlijk verschil of ze in januari of juni geboren is, zeker met het oog op rijden.
In de sportwereld wordt altijd 1 jan. als "verjaardag" aan gehouden, geldt dat ook voor de leeftijdsgrens met rijden? Dus het is 1 jan. dus is ze 3, dus kan je erop.

Dit is allemaal even heel zwart wit geschreven hoor, maar anders is het niet meer duidelijk denk ik

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:42

h
Laatst bijgewerkt door janna op 22-03-22 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:43

Hoi Stef,

Tja over dat ze mischien toch echt 3 is hebben we het gister aan de tel een hele tijd over gehad... Het is misschien wel zo, maar kun je daarvanuit gaan?!
Misschien is ze dus pas 2... Verdrietig
Je zegt zelf dat ze ijzersterk overkomt toen je op haar zat. Dat zegt ook al veel natuurlijk. Maar is ze sterk genoeg?
Ik snap je twijfel en vind het echt %^& voor je. Een rotstreek, simpelweg...

Ik heb echt geen idee wat ik zou doen. Misschien kun je de middenweg nemen en nog een ruim half jaar op wei zetten?
maar met haar verjaardag zou ik mei/juni aanhouden. In die tijd worden de meeste veulens geboren, maar ja, tis geen zekerheid natuurlijk Verdrietig

Echt balen gewoon! Succes ermee...
Voel je je al iets beter na een nachtje slapen?

Liefs Kim

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:44

Mijn paard begon pas met 4 of 5 te wisselen. Het verschilt echt per paard. Kun je niet gewoon aan de hand van de tanden zien hoe oud ze is. Ik heb een boekje waar de verschillen instaan. Als je wilt kan ik het wel even hierzetten, moet je even PB-en.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:46

d
Laatst bijgewerkt door janna op 12-03-22 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 12:49

de DA zei dat de tanden al wel helemaal gevuld Verward waren, maar dat ze dus nog niks gewisseld heeft.
Bij de eigenaar voor die man waar ik haar gekocht heb werd ze ook al licht gereden

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:52

d
Laatst bijgewerkt door janna op 12-03-22 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 12:53

iemand enig idee waar ik info over tandjes vandaan kan halen (website?)

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 14:15


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 15:22

Hoi Stef!
De vorige eigenaar wil natuurlijk niets toegeven.
Als hij het zelf wist, dan is het bedrog en dit wil hij niet toegeven.
Als hij het niet wist, dan geeft dit aan dat hij te weinig wist over Jamaica, en hij zal ook nooit toegeven dat hij zelf door de eigenaar dáárvoor bedrogen is, vanwege dat hij haar niet liet keuren.
Ik vind dat de DA gelijk heeft, en ik zou als ik jou was wel uitkijken met rijden. Dit is mijn mening hoor.
Jamaica is namelijk een wat grotere pony en die doen er ietsje langer over voordat ze in de hoogte uitgegroeid zijn, en in de breedte.
Ze zal jou best kunnen dragen, maar wat betreft haar evenwicht? Inderdaad af en toe er op is niet erg, maar rijden...
Het ziet er naar uit dat ze destijds vroeg in het jaar geboren is, in maart bijv.
Het is nu augustus, dan is ze nu 2 en een kwart jaar. Volgende lente zou je al wat meer kunnen doen met haar, maar nu is het misschien niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk teveel voor haar, tenzij het op een speelse wijze is.
Ik ga nu ff op een speelse wijze naar bed, middagslaapje doen *LOL* . Wie weet Stef, zijn er mensen in jouw omgeving die meerdere jonge paarden hebben opgevoed en weten wat deze wel of niet al kunnen op die leeftijd?
Sterkte en veel geluk met Jamaica!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 15:30

Als ik jou was, zou ik met haar longe werk gaan doen, met pessoa of zoiets. Wandelen, langs de wegen zodat ze verkeersmak word en dat soort dingetjes. Dan kan je haar ook geestelijk voorbereiden dat ze straks het echte werk moet gaan doen. Als ik jou was zou ik nog niet gaan rijden, maar nog een half jaartje...jaartje wachten

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 15:32

Hoi Stef. Ik zou in jouw geval het zekere voor het onzekere nemen en Jamaica een jaartje lekker kind laten zijn. Wel vrij banketstaaf, want je had haar natuurlijk gekocht om lekker te kunnen rijden! Maar ja, het is niet anders en van te vroeg belasten krijg je later alleen maar spijt.

Groetjes Mieke

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 15:35

Paardje (kwpn) die ik heb gereden, met papieren en kende haar vanaf dat ze een half uur oud was begon ook pas te wisselen toen ze dik 4 was. Daar kan je dus niet echt iets over zeggen. Kan je niet naar een willekeurige fokker van Hafjes bellen om te vragen op welke leeftijd ze gemiddeld beginnen met wisselen? DA-en weten namelijk eigenlijk niets specifieks van raskenmerkende dingen. Vb. mijn ouders hebben een Ier, volgens een reguliere DA is hij heel gezond maar volgens onze in Ieren gespec. DA mankeerd er van alles wat we dus al dachten. Zij zijn dus ook laat volwassen en we dachten al dat het helemaal mis was met bepaalde dingen die hij deed en liet, blijkt dat voor dit bep. ras volkomen normaal en bij de leeftijd te horen. Dus ieder ras zal zijn eigen dingen hebben. En qua niet wankelen als je erop klimt... toen ik 3 was ben ik een keer op de welshhengst van de buren geklommen en die deed helemaal niets. Die was net een jaar geworden.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 16:24

Tsja, lastig zeg! Zou je niet door een paardentandarts precies kunnen laten bepalen hoe oud ze is? Die kunnen het vaak nog nauwkeuriger dan de dierenarts.
De Fjord van mijn vriendin begon pas met wisselen toen hij 3,5 was, is dus ook nogal per pony verschillend.
Als je er niet achter kunt komen hoe oud ze precies is, zou ik nog een tijdje wachten met verder doorrijden. Beter te laat dan te vroeg. Wel kun je natuurlijk al van alles met haar doen zonder te rijden he, kan ook heel leuk zijn. Succes ermee!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 17:29

Ik ben het met Mieke eens'.
Gewoon lekker laten staan, een jaar durd lang maar is zo voor bij echt waar. Het zou zo zonde zijn als je er nu al op gaat, krijg je geheid problemen mee.
Een paard kan zeker 25 worden wat maakt dat ene krappe jaartje dan nog uit.
Misschien kun je wat les nemen ondertussen gaat het straks alemaal veel makkelijker.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 19:46

Tja net als met mensen kunnen paarden laat wisselen bovendien wisselen ze 2 keer ik dacht rond 2.5 jaar en ook nog eens rond 4 Lodewijk is net 5 en nog bezig met wisselen.
Lodewijk deed met 2.5 jaar al ouder aan dan 2.5 jaar Moonlight deed met 4 nog aan als een 2 jarige nu pas met 5 kun je zeggen het begint een beetje een paard te worden vertelde de nieuwe eigenaar me.
bij beide zit papier.
neem het zekere voor het onzekere als de veearts denkt dat ze 2 is en laat haar met rust 2.5 is na mijn mening al te vroeg liever 3/3.5 en bij paarden die aangeven dat dat te vroeg is nog later beginnen.
balen joh dat het achterhalen van de fokker zo moeilijk gaat!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 20:02

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die pony er idd wel heel jong uit vind zien...Dus als ze idd nog maar 2 is zou ik nog wel een jaartje wachten met weer rijden..er word niet voor niets altijd gezegd dat je niet op een pony onder de 3 moet gaan klimmen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 22:09

kijk naar je paard.

Maar laat haar maar een poosje staan. ze is ingereden en ze snapt alles dus het is wel goed zo..

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 11:05

f
Laatst bijgewerkt door janna op 22-03-22 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 11:12

Longeren zou ik zowiezo nog niet doen met een tweejarige, behoorlijk belastend dat werk op een volte ook al zit er dan niemand op.

Wandelen kan natuurlijk wel of een beetje NH doen, alles gewoon speels, maar haar vooral buiten laten lopen en kind laten zijn. Komt allemaal goed!

Succes, Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-08-09 11:13 ]</font>