trekkerszadel of western of...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

trekkerszadel of western of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 16:07

Ik rijd vooral recreatief en wil eigenlijk eens een keer een echt lekker zadel kopen, die ook lekker zit voor het paard. Westernzadel heb ik weleens op gereden en zit idd erg lekker, maar is wel weer aardig zwaar. Ik heb ooit van een zadelmaker gehoord dat het beste voor een paard zn rug een trekkerszadel zou zijn. Ik kan echter geen informatie vinden hierover, behalve dat t eruit ziet als een stapel kussens...
Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook nog Australische zadels en Canadese "ranger" zadels tegen. Ook heb ik weer van anderen gehoord dat zowel paard als ruiter ook lange ritten aankunnen met portugese zadels.
Ik weet t dus allemaal niet meer.
Weet iemand misschien een site waar (dit soort) zadels vergeleken worden of hebben jullie ervaring met het aankopen van een "recreatie" zadel?
Het gaat mij dus niet om ritjes van een uur, maar om echt lange ritten. En hoe zit het met het formaat van het zadel? 1 westernzadel past over het algemeen op verschillende typen paarden, hoe zit dat met andere zadels?

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:34

Komt ie weer: www.recreatieruiter.nl onlangs heeft er in de Vrijruiter een artikelenserie gestaan over de diverse zadels. Al die zadels zijn ook binnen de vereniging vertegenwoordigd, dus je hebt mogelijkheden zat om in overleg met eigenaren, op weekends b.v., erover te bomen en ze te berijden. Iedereen heeft z'n eigen visie waarom ze juist dat zadel hebben gekocht. Ik doe het al jaren met een goed dressuurzadel, ook de lange ritten, zelfs meerdere dagen. Voor bepakking is het echter minder, dan neem ik liever mijn trekkingzadel met tassen. Helaas is mijn paard te oud om nog dergelijke ritten te doen, maar in de toekomst, met een ander paard, zal het er zeker wel weer van komen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:57

Je hebt ook www.horseman.nl Die verkoopt ook allerlei "aparte" zadels. Western, portugese, endurance zadels, stockzadels, etc. Misschien je je daar eens laten informeren.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:34

Ja western zadels zijn inderdaad erg zwaar. stockzadels zijn ook zwaar maar zitten voortreffelijk op lange ritten (heb er zelf wel buitenritten mee gereden van 3 uren)en geen last van de billen.
portugese zadels zit een hoop stof op dus als je onderweg een regenbui tegenkomt dan is je hele zadel drijf naf (niet zo handig denk ik)
Dan heb je nog echte trekkers zadels ja die zijn er voor gemaakt licht,zitten lekker en helemaal van leer.
Maar heel prijzig.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:46

Een westernzadel hoeft niet zwaar te zijn. In vergelijking met 'engelse' zadels zijn ze natuurlijk wel een stuk zwaarder, maar ze zijn er al vanaf 7 kg. De meeste zadesl met kunststofboom wegen rond de 13 kg en goede zadels met een houten boom zitten boven de 18 kg.
Je hebt heel veel verschil in maten, dus laat een 'kenner' er naar kijken voor je iets besluit (op westerngebied dan).
Een westernzadel lijkt dus zwaar maar vergeet niet dat de drukverdeling over een groter oppervlak verspreid wordt, dus per m2 cm weegt het minder.
Probeer zoveel verschillende soorten zadels uit als mogelijk is en dan niet 'even zitten' op een bok, maar echt op een paard minstens 30 minuten in alle gangen.
Zoek ook eens op boomloze zadels (treeless), deze passen beter als zadels met een starre boom en je zult nooit last hebben van drukplekken.
Boomloze zadels heb je ook in diverse modellen. Torsion is een bekende, maar ook de Bob Marshall (western) en de Andur (engels).

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:20


pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:15

Ik heb (o nee : had Haha!) zelf een Torsion : dit bevalt supergoed !!!
Is voor het paard ook heel erg prettig , nu rijd ik tijdelijk weer met mijn op zich superfijne dressuurzadel , maar m'n paardje vindt dit helemaal niet prettig meer.... en ik daardoor ook niet , ze loopt maar te stressen nu ineens.

Ik ga nu een nog vrij onbekende kopie van de Torsion kopen , dit zadel lijkt mij persoonlijk zelfs BETER dan de Torsion zelf , en Sabine vraagt er tenminste een veel acceptabeler prijs voor Lachen

Zie http://www.barefoot-saddle.de

Het mooie aan een boomloos zadel is ook dat je je nooit zorgen hoeft te maken over de pasvorm , het zal nooit te krap of te groot worden bij de schouder...heerlijk flexibel , past zich aan als de vorm van je paard veranderd en zit als een stoel / kussen Lovers !!!!

Sommige mensen vinden het helemaal niet lekker zitten , en je moet er wel eventjes aan wennen zoveel contact met je paard ....maar ik zit nu echt niet meer lekker op zo'n stug zadel met boom.......

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:05

Voel je net zo veilig als met zadel?
En waarom denk je dat-ie nog beter is?
Dag.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:54

dus wat ik begrijp is, je wil een zadel wat comfortabel is en lekker is voor de paardenrug?
top koop ene trainings renzadel, die zijn heel ligt, hebben een harde boom waardoor het elke klap van de ruggegraat opvangt maar ook de klap die je maakt als je tijdens lichtrijden op z'n rug terecht komt. de meesten zijn erg zacht er zitten ook extra harde bij voor gevoelige ruggetjes, maar daar kan je een bontje op doen, en hij is weer lekker zacht, zou in elk geval ene beetje kijken voor zo'n zadel, ik vind ze in elk geval helemala geweldig zitten, en je kan er ook met lange beugels op zitten hoor, ligt er maar net aan wat je zelf lekker vind

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 00:43

probeer eens een endurancezadel......ddat is een beetje een combi van western en dressuur.....je kunt het er allebei prima mee rijden. Zie ook mijn topic "Help, ik moet kiezen tussen 2 zadels". ik ben dus weg van het Podium-endurance zadel. Het zit heel stabiel en diep, is niet zo zwaar en je kunt er prima de verschillende rijstijlen mee rijden. Een veelzijdig zadel dus.