Heel erg veel vragen over een eigen stal inrichten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Heel erg veel vragen over een eigen stal inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 22:07

Ja, ik mag dus m'n eigen stal van top tot teen in gaan richten. Van alle kleine details tot de grote dingen aan toe. ( de boxen zijn al vastgestelt, nu de inhoud etc nog)

Nu heb ik totaal geen idee van wat ik allemaal nodig heb in een stallencomplex(je). Dit bestaat uit 3 boxen, een zadelkamer en een poets-wasplaats.
Ik denk aan dingen zoals:

- water-voerbak
- hooizakken
- Voertonnen
- emmers
- Kruiwagen
- Mestvork
- (oude) radio
- kettingen voor op de poetsplek
- goede slang met sproeikop
- rekken voor dekens
- zadelsteunen
- hoofdstelhaken
- Kast voor dekjes en bandages & potten en flesjes

Maar misschien vergeet ik nog wat (of heeel erg veel)
Wat heb jij ongeveer aan belangrijke dingen (die je dus erg vaak gebruikt) in je stal staan?
Kleine persoonlijke (zoals die hooizakken en een rek voor m'n laarzen) niet bij inbegrepen natuurlijk!

En verder graag alle meningen over verschillende soorten strooisel. Dan denk ik aan Vlas, Aubiose en Rapsodie. Welke zijn afbreekbaar en worden afgehaalt door boeren. Het mag geen stro i.v.m. allergie van een paard!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:10

Een goede bezem!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:13

Hooizakken? Ik laat ze het lekker van de grond eten, geeft minder stof als dat getrek uit zo'n zak en het is arbeidtechnisch gezien een heel stukje vriendelijker.
Je moet nog denken aan een hooi/strooisel opslag.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:15

Die Curver-opbergbakken zijn erg handig voor het opbergen van kleine spulletjes enz. Lachen

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:16

wat ik zelf heb geleerd, is dat je er langzamerhand wel achter komt wat je nog mist
dat werkte bij mij erg goed Haha!
heb nu alles wat ik nodig heb

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 22:41

Sjuimpje schreef:
Hooizakken? Ik laat ze het lekker van de grond eten, geeft minder stof als dat getrek uit zo'n zak en het is arbeidtechnisch gezien een heel stukje vriendelijker.
Je moet nog denken aan een hooi/strooisel opslag.


Okee, dat kan ik meenemen!
Tuurlijk hooi opslag.! Zie je dat soort belangrijke dingen vergeet ik dus Haha!. Daar heb ik al een plekje voor. Schrijf het er meteen bij *LOL*

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:44

Heel belangrijk,maar een beetje vervelend:Een EHBO kist en een brandblusser.Hopen dat je ze nooit hoeft te gebruiken ,maar beter mee dan om verlegen.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:49

Een telefoon! Of een plek waar je je mobiel snel terug vind. Misschien een krijt bord/prikbord voor de notities en zet daar gelijk het nummer van jezelf en de da op...

Naast een mestvork vin ik een hooivork ( tweetandig) altijd heel fijn, maar da's persoonlijk.

En als je de ruimte hebt, een plekje voor een waterkoker en wat theezakjes ofzo

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:52

een bord met belangrijke telefoonnummers is idd erg handig.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:00

En een goed afsluitbare plek voor je lekkere dingen voor de paarden op te slaan! Je hoort het maar al te vaak dat paarden/pony's bij de voerton komen en zo zichzelf volproppen met alle risico's vandien!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:03

De beste en goedkoopste opslagplaats voor voer is een oude vrieskist. Paarden kunnen nergens bij, maar ook de muizen niet. Kunnen evt ook nog op slot.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 23:13

dapperdier schreef:
Een telefoon! Of een plek waar je je mobiel snel terug vind. Misschien een krijt bord/prikbord voor de notities en zet daar gelijk het nummer van jezelf en de da op...

Naast een mestvork vin ik een hooivork ( tweetandig) altijd heel fijn, maar da's persoonlijk.

En als je de ruimte hebt, een plekje voor een waterkoker en wat theezakjes ofzo


M'n paardjes komen aan huis.
De waterkoker staat dus binnen en daar kan ik gewoon drinken. Telefoon etc is ook allemaal binnen Haha!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:29

sarabande schreef:
De beste en goedkoopste opslagplaats voor voer is een oude vrieskist. Paarden kunnen nergens bij, maar ook de muizen niet. Kunnen evt ook nog op slot.


De vrieskisten bewijzen hier ook hun goede diensten na overdadig stroomverbruik door ouderdom Haha! Vaak kan je die gratis krijgen en ze zijn echt ideaal.
Koop vooral een grote kruiwagen, die krengen zijn duur maar als je ver moet naar de mesthoop ben je heel blij als je niet zo vaak hoeft te lopen Haha!
Verder is een goede zaklamp op een vaste plaats een onontbeerlijk attribuut voor noodgevallen en een oude wasmachine in stal is ideaal voor de dekens en sjabrakken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 00:12

Ja diepvriezen hebben wij ook staan voor dat doel! Ideaal!!!!
Verder heb ik de schurft aan de grote kruiwagen hier.
Ik neem liever de gewone maat, dan loop ik liever een keer extra, dan met dat grote zware kreng te sjouwen.

Een boilertje is wel fijn, zodat je warm water hebt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 00:32

Wij zijn nooit aan een diepvrieskist begonnen omdat we op verschillende stallen altijd zagen dat de muizen zich in het motorgedeelte nestelde.
En voor mij de grootste kruiwagen, hoe minder ik hoef te lopen hoe beter.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 01:10

een stoel, kun je lekker op stal gaan zitten, paardjes observeren...

rekken voor dekens, wij hebben in de zadelkamer een rek voor de dekjes, een stel stangen die *dek-lengte* lang uit de muur steken Knipoog
Handig voor dekjes en singels te drogen.

Verder is het handig om een losse zadelsteun en aan-de-muur-op-hang-ding langs stal te hebben, handig als je het bv schoon wilt maken, vetten , hoef je dat niet in de zadelkast te doen Knipoog

Een goede veger is idd ook onmisbaar, maar als je spuitplaats gladde ondergrond heeft, en het water naar een kant weg moet, is een zeem ook wel aan te raden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 01:17

Een godzilla................das nog beter dan een kruiwagen. Dat is een klein buldozertje waarmee je de stallen uitmest. Ik kan me niet heugen wanneer wij voor het laatst de stallen met een kruiwagen hebben uitgemest. Je rijdt zo ding erin, en in een rit heb je de hele stal leeg!! Echt ideaal!. En verder een fijne bezem. Solarium? Of draaf ik nu door! Warm en koud water.....................je kunt het zo luxe maken als je zelf wilt.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 01:32

#Ymke# schreef:
- hooizakken

Ik zou persoonlijk nooit een hooizak/-net in de stal ophangen!!
Ik ben een keer op stal gekomen en toen hing een van de paarden met z´n achterbeen, vast in het net Scheve mond !!
Hooi gewoon van de grond laten eten, A) is dit de natuurlijk eet-houding en B) doordat ze met het hoofd naar beneden staan, komt er meer speeksel vrij wat weer beter voor de vertering is!
Citaat:
- kettingen voor op de poetsplek

Ehh.. wat wil je daarmee doen Verward , of zijn die ervoor om ze vast te zetten tijdens het afspuiten?!

Je merkt het beste wat je allemaal nodig hebt, als je paarden in de stal staan! Als ik het zo lees, heb je iig het meeste al Knipoog !

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 01:41

kruiwagen met 2 wielen, denk ook aan een goed afwateringssysteem voor de poetsplaats, en een rigel om je borstels enzo neer te leggen, verder is warm water errug handig op je poetsplaats, spuitkop hoeft van mij niet goede tuinslang met je duim erop doet ook wonderen. Verder een Schep en een trekker (zo'n ding voor in de badkamer om het water naar t purje te doen en de drollen bij t putje vandaan te halen). Telefoon opstal vind ik wel vrij belangrijk als er iets is kan je bij t paard blijven of als de telefoon gaat kan je hem daar opnemen. Ik zou een paard nooit vastzetten aan een ketting als er een keer wat is kan je het niet doorsnijden, dus gewoon aan elastieken zetten en zorgen dat de ruimte naar achteren niet mega groot is zodat ze de neiging hebben om te gaan hangen. De zadelkamer dichtbij de poetsplek is ook erg handig anders blijf je aan t lopen. En een oude wasmachine voor je paardenspullen kan ook nooit kwaad en je moeder zal blij zijn dat ze t niet meer voor je hoeft te wassen. Verder zou ik even in de buurt informeren hoe andere paarden bezitters hun mest kwijt raken misschien kan je t op een leuk dealtje gooien of hebben zij nog tips.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 07:37

je kan wel een hooinet ophangen, als je ze goed vastmaakt is het geen probleem.
maar ik vind ook dat het van de grond laten eten natuurlijker is.
verder vind ik een telefoon in de stal wel handig ( als er iets is hoef je niet helemaal naar binnen te rennen) maar dat is jou keuze.
veel succes!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:32

Marije schreef:
Die Curver-opbergbakken zijn erg handig voor het opbergen van kleine spulletjes enz. Lachen


Die van de Ikea trouwens ook!

Verder genoeg planken aan de muur om spulletjes op te zetten, voldoende licht, de radio zei je zelf al.

Mijn paard staat op vlas, ivm allergie. Naar mijn weten komen boeren het niet snel halen, maar particulieren met een moestuin wel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:38

Marjolein zei het al: een kruiwagen op twee wielen. Dan maakt het verder niet uit hoe groot hij is. Het is gewoon de bescherming voor je rug!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:45

wij hebben op stal en elektrische kruiwagen. Ontzettend melig ding! Vol scheppen, aanzetten, erop stappen en naar de mesthoop rijden (je hoeft dus niet meer te lopen Haha!)

Misschien een agenda of schema waar je dingen als ontwormen in bij kan houden

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:46

Sjuimpje schreef:
Wij zijn nooit aan een diepvrieskist begonnen omdat we op verschillende stallen altijd zagen dat de muizen zich in het motorgedeelte nestelde.
En voor mij de grootste kruiwagen, hoe minder ik hoef te lopen hoe beter.


Dat is toch niet erg? Ik neem tenminste aan dat je zo'n vriezer niet inschakelt... Ik heb ook een oude vrieskist voor mijn biks en ik ben er erg blij mee. Geen muizen of ander ongedierte meer, en er kan veel meer in dan in mijn oude ton!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:54

O ja natuurlijk een Whiteboard waar de tel nummers van dierenarts, fourageur en hoefsmid opstaan en een ontwormingsschema.
Een waar de klanten hun wensen kunnen opschrijven.
En ik heb er een op houtkrullen. Dat gooi ik gewoon door de rest van de mest en die wordt twee keer per jaar over het maisland van de buurman gereden. Maar voor championteelt en zo moet het apart opgeslagen worden, die nemen alleen maar stromest mee. En ik heb al sinds mensenheugenis een kruiwagen met een wiel, je kan het gewicht zo verplaatsen dat ie licht rijdt.