Sportpaard, hobbypaard, what's in a name?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Sportpaard, hobbypaard, what's in a name?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:18

Naar aanleiding van dit topic [VMR] sportpaard in wei of stal? had ik de volgende vraag aan jullie:
Wanneer spreek je nu over een sportpaard?

Is dat ieder willekeurig paard waar wel eens een officiele basis wedstrijd mee wordt gereden, ook dat paard dat nu 5 kee rin de B is gestart? Of is een sportpaard ieder paard waar serieus mee getraind wordt.

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Als ik moet aanduiden wat ik met Lois doe dan praat ik al snel over de dressuursport. Maar om eerlijk te zijn vind ik dat veel te pretentieus klinken. Ik bedoel, ik rij gewoon in de basis en ben vooral een serieuze amateur. Bij sport denk ik al snel aan de ZZ-GP. Vaak noem ik Lois dan ook wel een hobby paard want paardrijden is puur hobby voor mij. En ook die wedstrijden, die horen bij de hobby.

Hoe zien jullie dat en hoe omschrijven jullie je paard?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:35

In je titel las ik hobbelpaard *LOL*
Maar idd ik zeg ook alles wat met paard te maken heeft is voor mij hobby

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:39

sportpaard.
Ik vind een paard dat 5 a 6 dagen in de week serieus getraind wordt geen hobbypaard (lees "recreatiepaard") ook al is het mijn hobby. Dat geeft mi ook een verkeerd beeld, net als sportpaard trouwens. Maar bij een recreatiepaard zie ik een boscrossmodel voor me Haha! Maar ben ik het wel eens met je dat sportpaard het te pretentieus maakt.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:40

Ik vind een paard waar je gewoon voor je plezier mee bezig bent, zonder dat je echt de top wilt bereiken een hobbypaard. Een paard waarmee je echter wel de top van dressuur of springen of id wilt bereiken en die daardoor dus veel getraind moet worden vind ik een sportpaard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 20:20

Citaat:
Wat ik onder sportpaarden versta.
Paarden die bijna dagelijks getraint worden om een beter nivo te bereiken daarmee.

quote van me uit dat andere topic

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 20:26

Sportpaarden in mijn eigen discipline: de dravers die in de koersen meelopen, die worden getraind als atleten.
Bij rijpaarden: vanaf M1 en nog regelmatig wedstrijden lopend, beschouw ik als sportpaarden (dit is uiteraard een puur persoonlijke mening).

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:39

runningkawa schreef:
Citaat:
Wat ik onder sportpaarden versta.
Paarden die bijna dagelijks getraint worden om een beter nivo te bereiken daarmee.

quote van me uit dat andere topic


wehehe dan heb ik een sporttinker }>

voor mij zijn sportpaarden/pony's die waar professioneel mee gereden worden. verder vind ik het hobbymatig wedstrijden beoefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:45

Kan, misschien heb je die wel Lachen
maar bij ik bedoel bij verder komen in nivo, dus binnen een paar jaar toch wel flink wat klasses omhoog gaan.
Dus het doel hebben om veel uit jezelf en je paard te halen.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:47

Een sportpaard vind ik een paard wat in bezit is voor iemand die hem heeft om zo ver mogelijk te komen met wedstrijden.
Dus wat vooral voor dat doel is gekocht.

Zelf heb ik een hobbypaard Lachen

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:47

Dus Jippie, als ik jou dan goed begrijp is Fitz bij mij een hobbypaard maar op die dressuurstal een sportpaard Knipoog

Ik vind een sportpaard een paard waar fanatiek mee getraind wordt en die minstens 1 a 2 x per maand op wedstrijd gaat.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 08:31

Pellie"]
[quote="runningkawa schreef:
Citaat:
Wat ik onder sportpaarden versta.
Paarden die bijna dagelijks getraint worden om een beter nivo te bereiken daarmee.

quote van me uit dat andere topic


wehehe dan heb ik een sporttinker }>

voor mij zijn sportpaarden/pony's die waar professioneel mee gereden worden. verder vind ik het hobbymatig wedstrijden beoefenen.
[/quote]

zodenk ik er ook over. dan zou loulou ook een sportpaard zijn.
het is denk ik meer hobbymatig wedstrijden beoefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:01

Fitzroy schreef:
Ik vind een sportpaard een paard waar fanatiek mee getraind wordt en die minstens 1 a 2 x per maand op wedstrijd gaat.

Als ik dan kijk naar het wedstrijd schema van een paarden als Lingh, Gribaldi of Le Charmeur dan zouden dat dus geen sportpaarden zijn. Die lopen echt maar een paar wedstrijdjes per jaar hoor. Vooral Lingh! Haha!
Het is best wel moeilijk om daar een goede definitie van te geven vind ik.

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:02

Misschien is het voor jou hobby, maar als je veel traint met je paard wordt het toch al snel een sportpaard.

Net als bij mensen, als je gemiddeld ? uur traint, ben je al sporter of zelfs topsporter.

Op een moment dat je je brood ermee gaat verdienen ben je prof.

Vergeet niet dat het voor jou hobby is, maar voor je paard al gauw topsport!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:04

runningkawa schreef:
Wat ik onder sportpaarden versta.
Paarden die bijna dagelijks getraint worden om een beter nivo te bereiken daarmee.

Ik denk dat de oprechte recreant daar ook nog wel mee bezig kan zijn. Ook al rijd je alleen maar in het bos, je zult toch moeten werken aan dressuur.
Deze omschrijving vind ik erg rekbaar. Maar goed, ik ben er zelf ook nog niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:07

Itty, in jou verhaal kan ik me goed vinden!
Alleen zou ik niet durven zeggen dat het voor mijn paard top sport is, dat is net iets te. Maar gewoon sport is voldoende Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:14

Lielle schreef:
sportpaard.
Ik vind een paard dat 5 a 6 dagen in de week serieus getraind wordt geen hobbypaard (lees "recreatiepaard") ook al is het mijn hobby. Dat geeft mi ook een verkeerd beeld, net als sportpaard trouwens. Maar bij een recreatiepaard zie ik een boscrossmodel voor me Haha! Maar ben ik het wel eens met je dat sportpaard het te pretentieus maakt.


Mee eens. Een hobbypaard wordt als het waren in het weekend een keer uit de stal gepluk, de sjit wordt eraf geschraapt, klats een zadel erop en crossen maar.
Helaas zie ik dit hier (zelfs in mijn eigen omgeving) maar al te vaak.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:13

Jippie"]
[quote="Fitzroy schreef:
Ik vind een sportpaard een paard waar fanatiek mee getraind wordt en die minstens 1 a 2 x per maand op wedstrijd gaat.

Als ik dan kijk naar het wedstrijd schema van een paarden als Lingh, Gribaldi of Le Charmeur dan zouden dat dus geen sportpaarden zijn. Die lopen echt maar een paar wedstrijdjes per jaar hoor. Vooral Lingh! Haha!
Het is best wel moeilijk om daar een goede definitie van te geven vind ik.
[/quote]

Ik praat dan over paarden in de basis. Paarden in de ZZGP vind ik zo weer zo sportpaarden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:12

mm, dus het paard dat ik rij is geen sportpaard, omdat ik maar hooguit 1 keer per maand op wedstrijd ga??? Ik train wel 5 keer in de week (dressuur, springen, longeren), verder staat het paard overdag in de wei en 's nachts op stal.
Ik denk dat je gewoon voor jezelf moet bepalen wanneer je een sportpaard hebt en wanneer een recreatiepaard. Voor iedereen is paardrijden hobby, dus recreatie. De 1 doet dat wat fanatieker dan de ander, en de 1 doet het puur voor zichzelf en voelt niets voor wedstrijden, terwijl de ander het liefst zo snel mogelijk in het Z gekomen is.
Maar ook de meeste Z ruiters doen het puur als hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:17

promptertje schreef:
Sportpaarden in mijn eigen discipline: de dravers die in de koersen meelopen, die worden getraind als atleten.
Bij rijpaarden: vanaf M1 en nog regelmatig wedstrijden lopend, beschouw ik als sportpaarden (dit is uiteraard een puur persoonlijke mening).


Dus een 3 jarige die zadelmak gemaakt word, en veel potentie lijkt te hebben is geen sportpaard?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:23

sjaak is bij mij een hobbypaard. ondanks dat hij dagelijks getraind wordt en we op wedstrijden uitkomen. in mijn ogen is een sportpaard pas een sportpaard als hij minimaal op nationaal niveau kan meedraaien. en dus niet zoals bij mensen afhankelijk van het aantal trainingsuren.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:23

de woorden sport en wedstrijd zijn met elkaar verbonden. dus een paard dat wedstrijden loopt, is een sportpaard.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:36

SuperPepeijn schreef:
de woorden sport en wedstrijd zijn met elkaar verbonden. dus een paard dat wedstrijden loopt, is een sportpaard.


dus als mensen sporten, doen ze dat ook altijd in wedstrijd verband Verward

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:42

Voor mij is een sportpaard een paard wat gehouden wordt om mee te presteren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:43

Wij hebben een sportpaard, een fokpaard, recreatiepaarden en jongepaarden.
Voro de jonge paarden is het wel de intentie dat ze op den duur ook de sport ingaan, maar hoewel ik ze het gewone basiswerk laat doen noem ik dat nog geen sporttraining.
Verder vind ik dat een paard waar wedstrijden mee gereden wordt nog niet automatisch een sportpaard hoeft te zijn.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:52

Sjuimpje schreef:
Verder vind ik dat een paard waar wedstrijden mee gereden wordt nog niet automatisch een sportpaard hoeft te zijn.


Nou, iedereen die zijn of haar paard op wedstrijden uitbrengt hoopt toch dat het steeds beter gaat. Maar ja, je kunt het ook zo bekijken:
niet ieder mens is een balletdanser, zo is ook niet elk paard een ideaal sportpaard Knipoog