Wandelen met paard, hoe hou je ze bij je vraag?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Wandelen met paard, hoe hou je ze bij je vraag?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 23:46

Als je buiten gaat wandelen met een vrij druk / onervaren (niet gewend aan geluiden of bang) of sterk paard, wat kan je het best gebruiken om het paard in 'bedwang' of bij je te houden. Ik ben een keer met een paard in de buitenbak geweest en dat paard was heel erg bang van elk windje, ik had haar aan een gewoon halstertouw, met zo'n veiligheidsclip. Ze schoot dus los (gelukkig wel naar de stallen). Als ik weer een keer naar buiten gaat (met Karnat zal dit wel loslopen denk ik), wat kan ik dan het beste doen?

Wie oh wie heeft tips voor mij?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:50

Vooral eerst oefenen op afgebakend terrein zou ik zeggen! Mijn pony is ook een nogal vinnige tante en vooral kan je er geen knoop aan vast binden. Eerst loopt ze mooi mee om dan ineens de draak te steken. Ik geef 'r dan een ferme ruk en een knoert van een mep op 'r borst. Ze moet naast me blijven, maar ze is héél hardleers en ik kijk dus uit naar de antwoorden hier ... wie weet zit er een toepassing bij waarmee ik m'n krengetje nog wat meer in de hand kan krijgen!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:52

Als je paard gewend is aan een hoofdstel, dan zou ik dit zeker aan doen als je naar buiten gaat.
Zo heb je toch net wat meer te vertellen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:53

Ik wandel buiten altijd met een hoofdstel in. Het is en blijft een hengst en hij kan soms opeens rare streken hebben.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:04

En geen halstertouw maar een longeerlijn gebruiken, dan heb je wat speling als ze wegspringen en ben je je paard niet meteen 'kwijt'.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:06

hoofdstel vind ik alleen maar fysieke kracht. Je moet je paard gewoon aanlere om achter je te blijven lopen, stil te staan als jij stil staat, en aan te draven als jij aan draaft (of gaat rennen dan..). Ik zou het zo doen: eerst oefenen in een bak. Ik zou een halster met een wat langer touw nemen. eerst achterstevoren voor je paard uitlopen, loopt hij niet uitzichzelf mee, laat dan iemand met een zweep een beetje klappen, zodat hij vooruitkomt. Probeer zo min mogelijk aan het touw te komen, want als je de hele tijd het touw strak hebt, heb je in noodsituatie al niets meer te vertellen. Dan ga je telkens het paard laten stoppen. Dit doe je door eerst zelf te stoppen met lopen. Dan steek je bijvoorbeeld je hand op, probeer echt een stopgebaar te maken. Als hij nu niet stopt (en dat is heel waarschijnlijk) begin je met springen en met je armen zwaaien (ja, dit klinkt heel raar, maar je paard kijkt er echt van op, de paarden die ik getraint heb allemaal wel) doe er echt alles aan (zonder je paard bang te maken natuurlijk) zodat het paard stopt. Als het paard stopt gelijk ook stoppen, even stil blijven staan, en dan als je dat wil even aaien ofzo. En dan weer opnieuw proberen. Het paard zal steeds bij een eerder teken stoppen, en stopt op een gegeven moment als jij stopt. Dan kan je een beetje schuin gaan lopen (nog een beetje in de gaten houden) en als dat helemaal lukt, kan je gewoon met een los touw, normaal lopen, je paard loopt achter je, en stopt als jij stopt
veel succes

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:06

Wil binnekort voor het eerst met veerle de weg op, zelf doe ik een hengstenketting om omdat ze daar heel erg goed op reageert. Misschien dat ik er idd ook nog een longeerlijn bij aan zet omdat als er wat gebeurt ze niet meteen weg is. Maar ga voorlopig ook samen met een andere pony dus dat scheelt Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:24

Dat verhaal van Sanne83 klinkt wel aardig, totdat het een keertje fout gaat. Een paard blijft een vluchtdier, een hengst volgt toch af en toe z'n instinct. Met een halstertje redt je het dan niet hoor, hoe braaf hij normaal gesproken dan ook is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:28

Ik ben geen klaarover dus zal ook zeker niet met mijn handen in de lucht gaan staan, zeker niet springend!

Verder wil ik dus zeker geen paard achter me hebben, ten eerste omdat ik ook een hengst heb en hoewel hij heel braaf is, het is en blijft een hengst en die willen nog wel eens met een voorbeen uitslaan.
Als een paard achter je loopt is de kans ook aanwezig dat hij over je heen walst bij schrik, verder kan een paard dan ook een 'aanloopje' nemen zodat er niets meer aan tehouden is en je los moet laten.
Wanneer het paard naast je loopt kan je veel sneller ingrijpen en het dier uit balans proberen te trekken, dan moeten ze wel vaart minderen anders liggen ze op hun bek. Vaak zijn ze dan even van hun apropos en weer snel bij hun positieven.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:32

In aanvulling op wat Sjuim zegt, zou ik altijd een zweepje bij me hebben. Je kan daar de weg mee afbakenen, d.w.z. je kan het voor zijn hhofd houden zodat ie niet doorstiert. Anderzijds kan je een tikje tegen de zijkant geven wanneer het paard niet voorwaarts wil.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:38

Goed plan van die zweep, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 02:17

Ik liep inderdaad altijd met halster, lang touw en zweepje. Vooral de zweep was erg fijn om tegen te houden. Ik heb een jong paard, en ben dus niet zo gecharmeerd van wandelen aan een bit omdat de eerste echte aanraking met het bit dan geen plezierige zou worden.. maar goed, dan moet ik er wel bij zeggen dat het om een vrij makke pony gaat die ik puur op kracht al redelijk omver krijg.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 08:17

Tessebes schreef:
Dat verhaal van Sanne83 klinkt wel aardig, totdat het een keertje fout gaat. Een paard blijft een vluchtdier, een hengst volgt toch af en toe z'n instinct. Met een halstertje redt je het dan niet hoor, hoe braaf hij normaal gesproken dan ook is.


idd en je kunt wel in de bak oefenen maar dat is uiteindelijk toch veel anders dan al die enge vuilnisbakken, blikje, paaltjes en spoken achter de bomen die je buiten tegen komt.
ik zou gewoon een hoofdstel aan doen, kan nooit geen kwaad.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 09:20

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik inderdaad eerst in de bak kan oefenen. Het is in een buitenbak, dus dat is ook wel een voordeel. En een longeertouw, goed idee!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:29

Eerst in de bak oefenen, daarna met een makkere pony mee langs de weg, voor de zekerheid touw om de neus slaan, gaat dit goed, dan gewoon met halster. En leer je paard respect voor je te krijgen, hij moet naast je lopen en je zeker niet voorbij! Probeert hij je voorbij te drammen door harder te gaan lopen, zwaai eens met het touw voor z'n neus langs, daar is je plek. Ho is ho en niet anders. Of met een zweepje als verlenging van je hand. Heb je een paard dat echt bang is voor bepaalde dingen buiten, dan is het altijd nog het beste om met een ander paard mee te lopen. Veel praten, hij moet op jou vertrouwen dus zelf moet je ook zelfverzekerd overkomen.

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:45

Ook al leer je je paard om netjes naast je te lopenen direct op commando stil te staan, dan is een halster vaak nog te weinig voor een schrikkend paard. Mijn paard kan ook netjes naast me lopen en staat al stil als ik ook stil sta. Ik moet nu totaal 3 maanden stappen vanwege een peesblessure en aan een gewoon halster heb ik mijn handen vol aan haar. Als ze een keer schrikt, kan ik haar wel houden, maar dat vergt toch behoorlijk wat kracht. Verder wil ze om alles gaan showen en dan maakt ze zich zo groot dat ik ook het gevoel heb haar slecht te kunnen houden als ze dan ook nog eens schrikt van iets.

als ik op eigen terrein blijf of iets daarbuiten doe ik een halstertouw over haar neus (door de ringen van het halster) Dit hangt slap totdat ze begint te etteren. Als ik het dan aan trek heb ik toch meer te vertellen. Ik heb wel een extra lang touw van 3 meter, want dat heb je dan wel nodig.

Als ik echt de weg op ga, doe ik haar een longeersinel op en haar hoofdstel en zet ik haar bij met bijzetteugels. Als ze het dan weer eens op de heupen krijgt, gooit ze in ieder geval haar hoofd niet meer omhoog. Het 1e en laatste stuk, maak ik de bijzetteugels los, zodat ze wel even hals kan strekken (doet ze toch niet). Dit helpt heel goed, want ze loopt braaf en ontspannen naast me.

Verder hamer ik er heel veel op dat ze mij gewoon niet heeft in te halen. Ik heb haar een paar keer behoorlijk op de sodemieter gegeven, dus ze is wel wat voorzichtiger geworden. Als ze mij te snel wordt, laat ik haar eerst stilstaan en begin opnieuw. Mocht ze weer willen inhalen dan hef ik mijn hand en als ze echt blijft drammen krijgt ze een tik op haar neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 10:00

Niet gaan wandelen misschien.

Bij een jong sterk paard ga ik niet langs een drukke weg wandelen, dan weet ik dat het een keer fout gaat.

Ja, ik ben levensmoe, maar ik zit er dan liever op.
Dan heb ik meer te vertellen en als hij er van tussen gaat, weet ik tenminste nog waar hij blijft Knipoog

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 10:06

sommige gaan er juist mee wandelen om daarna er direct er al mee buiten te gaan rijden, zo zijn ze al gewend aan al dat lawaai/enge monsters (tractors, iemand met een skatebord,...)

natuurlijk ga je van een rustige buurt naar een iets drukkere buurt en steeds een stapje verder.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 10:07

Ik loop meestal met halstertouw en halster (dan heb ik het over klein stukje terrein af naar berm om te grazen). Voor langere stukken halster met longeerlijn om idd iets meer speling te hebben mocht ie wegspringen.

Idealiter hangt dit touw los en loopt het paard schuin achter mij. Dwz: hoofd ongeveer ter hoogte van mijn schouder. Verder het verhaal als anderen vertelt hebben: sta ik stil hoort het paard stil te staan, ga ik rennen hoort het paard te rennen etc. etc. etc.. Dit is ook een kwestie van dominantie.

Ik zou niet snel kiezen voor bijzetten of touwen over neus, maar ik heb dan ook een makkelijk paard Haha!.

Paard loopt uit zichzelf het liefst met zn hoofd ter hoogte van mijn schouder en dat is op zich heel erg braaf. Bijkomend probleempje is dan wel dat het hoofd van paard (als hij ontspannen loopt) precies bij mij op ooghoogte is en ik dus niet (moeilijk) naar rechts kan kijken of er nog fietsers aankomen Lachen. Ik moet nog even bedenken hoe ik dat zal oplossen (als het vorige paard met haar hoofd op schouderhoogte liep dan keek ik nog gewoon over haar hoofd heen, maar dit paard is net een slagje groter Haha! )

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 11:23

In het begin heb ik met Par altijd met een rustiger paard waar zij helemaal gek op is gewandelt.
Wel altijd emt een hoofdstel om want het blijft een sterk jong paard wat nog overal van kan schrikken en zelfs al zou dit niet zo zijn kan er altijd wat gebeuren en dan kan je naar mijn idee maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Als ze braaf wandelt hangt het touw gewoon los dus dan merkt ze er niets van, als ze gaat lopen etteren *want schrikken is het tegenwoordig niet meer* dan trekt ze eigenlijk zelf het touw strak dus dan is ze snel weer "getemd" Knipoog

Ik wandel expres niet met halster want zou ze het een keer in haar bol krijgen en ze neemt een run en ik zou haar niet meer houden heeft ze dat ook gelijk door.
Buiten dat het gewoon gevaarlijk is zou ze iedere keer weer datzelfde trucje proberen *geloof me Haha! *

Vooral als je op een weg loopt *of naast* vindt ikzelf dat je voor het zekere beter een hoofdstel in kan hebben..je weet nooit welke gek gaat toeteren of langsscheuren en als je paard losschiet ben je verder van huis.
De longeerlijn vindt ik voor de zekerheid wel een goed idee.

En natuurlijk de stem hulpen....als we wandelen oefen ik gewoon verschillende keren stap, halt en draf.
En daardoor concentreert ze zich al meer op mij dan op de rest om zich heen.

Maar voor een jong en/of "wild" paard zou ik toch altijd voor alle zekerheid een hoofdstel om doen.
Perse met ene halster willen en dan je paard kwijt raken op een drukke weg lijkt me toch een optie die bij mij niet voorkomt Haha!

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 11:39

Zo'n kettinkje gebruiken mensjes bij ons op stal ook. Op volgende manier:
Afbeelding

Zo heb je wat meer te zeggen, maar moet wel opletten dat het los gaat hangen (niet te los, anders kan ie achter de lip blijven hangen). Het werkt wel, maar een op gevoed paard zal het niet snel nodighebben. Genderose liep altijd me voorbij, en ging voro me lopen en mee trekken. Ik draaide dan snel om, en liep de andere kant op, gen met een ferme rug omdraaiend. Dat heeft gwerkt, ze is harstikke braaf.
Maar af en toe neem ik toch haar mee aan een ketting touw, als we bijvoorbeeld over de weg gaan, of in de achterste wei gaan wandelen. Dan heeft ze nogal snel de neiging zich om te draaien en terug te renne. Elk grassprietje is dan eng. Maar ik gebruik hem zo min mogelijk, omdat Gen er wel erg scherp op reageert. Wel goed en makkelijk natuurlijk, maar zodra hij strak gaat, staat ze met haar hoofd bij me, draaid zich super snel om naar mij. Toch wat te pittig dus. Daarom loop ik liever gewoon met een halster touw onder haar kin door. Dat helpt ook.
Afbeelding

Maar eerst oefenen in een afgesloten ruimte voordat je andere dingen gaat ondernemen. Als je haar in de bak etc neit in de hand kan houden, moet je echt NIET de weg opgaan. (maar dat had je vast wel gedacht)

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 12:05

die van mij kan in de bak of in het land super mee lopen en stilstaan , maar buiten langs de weg absoluut niet ik kan hem zelf niet eens houden langs de weg dus dit doe ik dan ook niet want hij springt snel opzij , dus of dat oefenen in de bak nou zoveel zegt weet ik ook niet hoor als een paard toch echt iets eng vind , vergeet hij wel wat er in die bak geoefend is

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 12:43

ik denk zelf dat als je een hoofdstel of touw of whatever nodig hebt, je dan gewoon te weinig respect van je paard hebt, om buiten te gaan wandelen. Heel gevaarlijk lijkt me dat, niet doen dus. Mijn paard was vroeger ook zo'n schrikmonster, ik ging nooit naar buiten als de vuilnisbakken weer buitenstonden..... Alleen maar rennen, omdraaien, schrikken,opzijspringen. Nu doet ze dat nooit meer, ik kan gewoon buitenwandelen met halster zonder dat ze ooit schrikt, dat is niet gevaarlijk of iets dergelijks, het gaat er gewoon om dat je paard respect voor je heeft, daarom moet hij achter je lopen, zeker niet naast je, dat lijkt veiliger, maar eigenlijk heb je niets te vertellen. Ik sta er echt verbaasd over wat jullie voor hulpmiddelen nodig hebben om alleen al buiten te lopen, wat ga je dan later doen als je er ook nog op wilt.....Als je paard je niet een beetje vertrouwd als je er naast loopt, dan zou ik er niet op gaan zitten. Met fysieke kracht hou je je paard nooit in bedwang, hij is ALTIJD sterker dan jij. Daarbij als je op de grond al ruw moet zijn, hoe wil je dan ooit je paard een lichte mond laten krijgen als je erop zit???

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:04

Eerst zorgen dat het paard respect voor je heeft en naar je luisterd en vertrouwen in jou heeft. Dat heb ik met Magic ook gedaan.

Als ik nu met haar ga wandelen schrikt ze ook nog wel eens. Ze is bijvoorbeeld panisch van skeelers. En dat is tot op heden er nog steeds niet uit. Dat ze ergens bang van is of van schrikt vind ik ook niet erg.

Wel dat paarden door je heen lopen, dat vind ik heel irritand en respectloos. Als Magic nu schrikt blijft ze tenminste netjes naast me lopen en dat maakt het mij ook niet veel uit. Schrikvrij zal ik haar toch nooit krijgen.

Om toch wat extra invloed te hebben wandel ik wel altijd met een hoodfstel. Je bent tenslotte toch op onbekend terrein.

Sommige mensen zitten er liever bovenop, ikzelf blijf liever met beide benen op de grond staan Haha!

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:21

Ik sluit me grotendeels aan bij de vorige reactie , die van mij is ook een schrikkerig typje....

In het begin toen we nog vertrouwen aan het opbouwen waren , en ze nog moest leren simpelweg te luisteren , dat we dan beiden het meeste plezier zouden hebben Haha! , toen nam ik haar mee aan het halster en een hengstenketting door de halster-ringetjes OVER haar neus.

Lijn in een boogje , lekker saampjes eropuit om rust en vertrouwen te vinden , respect en werklust te kweken.
Gewoonweg leren braaf te reageren , Ho is duidelijk ho , stap , draf , back voor achterwaarts , en als ze dat goed doet enthousiast toespreken met bijpassend knuffeltje Lachen

Dan kun je gewoonweg je touw in een boogje laten hangen omdat ze al graag jou het plezier doen door ZELF te rageren als je iets vraagt of doet.
Daar heb je je touw dan helemaal niet voor nodig.
Mocht je het wel eens nodig hebben , dan vond ik het in het begin fijn om die scherp inwerkende ketting over die neus te hebben , als ze er dan van schrik of wat dan ook vandoor wil denderen hoef je geen krachtmeting aan te gaan maar geef je gewoon een rukje danwel ferme ruk aan je lijn , en ben je in een seconde weer klaar zonder gevecht.
Lekker simpel , duidelijk en vriendelijk. Even een pijntje maar dan ben je het ook eens Lachen

Na een weekje was ze al zo braaf en enthousiast dat ik sindsdien alleen nog maar gewoon een touw gebruik , hoe gek ze ook is.
Mocht ze er onverwachts vandoor willen tetteren , dat is wel een enkele keer gebeurd , dan zag ik dat vantevoren aankomen en ze heeft altijd nog genoeg respect voor een ferme ruk aan het halster , desnoods een goedgemikte schop tegen de bilpartij icm een ferme ruk aan het halster zodat ze weer de andere kant opstaat en er een rondje van maakt ipv er vandoor te tetteren Tong uitsteken

Hoofdstel zou ik zelf nooit doen , ik wil absoluut geen kracht uitoefenen in de mond van mijn paardje , zeker als je met bit rijdt ben je volgens mij niet goed bezig als je je paard met aan een bit trekken alvast hard in de mond aan het maken bent.....