Zenuwsnede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 19:42

Ik weet niet of dit topic op Medisch hoort maar het gaat mij niet alleen om de veterinaire redenen maar ook om de ethische enzo.

Ik vroeg me af wanneer een zenuwsnede toegepast werd en in welke gevallen, bij rongenologische problemen of ook bij pezen??

Er zit een bepaald gevaar aan toch, omdat ze geen pijn meer voelen?? En bijvoorbeeld bij Artrose heeft het paard misschien geen pijn meer, maar het is toch een degenererend proces dus het wordt toch alleen maar erger?

Je hebt lage en hoge zenuwsnedes, en mag je nog op wedstrijden uitkomen dan?? Kunnen ze dat ooit nagaan?

Zouden jullie ooit zoiets overwegen bij jullie paard?? Wanneer wel en wanneer niet??

Groetjes Suzanne Lachen

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:45

Word vaak gedaan bij paarden met problemen in het hoefkatrol gebied, alleen problemen in de ondervoet kunnen hiermee verdoezeld worden naar mijn weten

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 20:47

er zijn hier al aardig wat topics over geweest, moet je even zoekfunctie gebruiken

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 20:58

Een oud stalgenootje van mij heeft dat jaren geleden laten doen bij haar merrie, die heeft hoefkatrol.. echter jaren later ging ze ineens weer kreupelen, onderzoek gaf aan dat die zenuwuiteinden toch weer naar elkaar waren gegroeid... ze heeft het toen laten behandelen met stikstof en daarna ging het weer goed, ze gebruikte het paard trouwens daarna alleen nog recreatief want ze bleef altijd een raar loopje houden Verward

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:00

Er zijn idd veel topics overgeweest.

Ik zou nooit een zenuwsnede laten doen. Dit is gewoon uitstel van executie, je paard maakt zichzelf kapot zonder dat deze het doorheeft. Dat vind ik niet rechtvaardig tegenover het paard, als het paard teveel pijn heeft zou ik deze nog liever in laten slapen dan een zenuwsnede laten doen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:10

een bekende van mij heeft dat ook laten doen bij haar paard. het paard had klinische hoefkatrol, maar was super op de foto's. het 'smeersysteem' werkte niet goed. het paard heeft wel spuiten met vloeistof in zn voeten gehad maar dat hielp niet, daarna heeft ie zenuwsnede gehad aan beide voorbenen. voor zover ik weet gaat het super met dit paard, en loopt ie weer in de sport. hij loopt weer zoals ie altijd deed (eigenlijk beter, toch vaker een beetje last van zn voeten gehad zonder te kreupelen? Scheve mond )
de da die het paard heeft behandeld (Jan Greve van de Watermolen) vertelde dat ie alles weer zou kunnen na de operatie.
ook hoog in de sport lopen paarden die zenuwsnede hebben gehad. grote stallen lopen er niet mee te koop, maar ze hebben echt zulke paarden!
nadeel is dat t paard geen gevoel heeft in een bepaald deel van de voet. en dat het 'probleem' niet opgelost wordt... maar ja, als er geen oplossing bestaat... moet je je paard dan af laten maken of dmv zenuwsnede een paardwaardig bestaan geven?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:59

Op medisch is hier een enorme discussie over geweest, daar heb ik mijn mening duidelijk in gegeven.
Ik heb laatst op Animal Planet een fractie van een documentaire gezien,
het grootste deel had ik gemist maar wat ik begreep voerden ze in Engeland zenuwsnedes ook al uit op andere delen van het been waaronder bij 1 paard bij een peesprobleem.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 20:09

Bedankt voor de reacties!! Ik zal de zoekfunctie op Medisch nog even raadplegen.

Maar het ging mij ook of jullie het wel of niet zouden doen en wanneer??

Even voor de duidelijkheid: Het gaat hier niet om mijn eigen paard! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:11

Suzanne, het is een optie als je je paard nog een jaartje pijnloos buiten wilt laten lopen. Maar voor de sport of om intensief op te rijden, niet mijn idee hoor.

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:33

je moet wel oppassen met een zenuwsnede hoor!!
je hebt veel kans op ontschoening, dan laat de hoornwand los.
dat is geen pretje voor het paard, het enige redmiddel is dan in laten slapen.
toedeledoki
gillian

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:07

ik heb hier ook al eens een hele discussie over gehad, omdat ik vorig jaar voor die keuze stond.
HKO patienten hoeven dit in mijn ogen niet meer te ondergaan.
mijn paard is inmiddels geholpen door een lesje bij antoine de bodt .

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:26


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:29

wat ik ervanj weet is dat het een laatste hoop is, maar een paard word er volgens mij geen 30 mee tja mitz ie 29 is.
zou er goed over informeren voordat ik eraan begon.