Paard blind aan een oog=>gevaarlijk???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Paard blind aan een oog=>gevaarlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 19:45

Pling Hey!!!

Mijn lief knollytje is blind aan z'n rechteroog. Hij heeft er niet echt veel last van hoor, maar in het begin bij het zadelmak maken en opleren was het soms wel lastig. (Het is toch weer een moeilijkheid meer,...maar, dat vind ik niet erg, hij krijgt ook een kans, kan hij toch ook niets aan doen hè) Haha! Maar nu hij mijn vertrouwen heeft, gaat het veel beter. Maar wanneer hij iets hoorde aan z'n blinde kant, dan bleef hij lastig doen, totdat hij uiteindelijk zich had gekeerd in de richting van het geluid, zodat hij kon zien wat het was. Maar dat doet hij bijna niet meer. Wel schrikt hij nog wel redelijk vaak wanneer hij iemand op zich af hoort crossen wat hij niet ziet, gillende kinderen, als je hem aan z'n 'blinde kant' aanrakt, en hij je niet gezien heeft,...maar hij is echt niet gevaarlijk ofzo. (Alleen maar heeeeeel lui Haha!

Toen ik een eerste springparcoursje ging doen op de manege (40-50cm maar; echt heel mini dus; maar dat deed ik expres, opdat hij eigenlijk alleen maar erover zou moeten gaan, en wennen aan geluiden die hij niet kan zien bv, langs de jurytoren, publiek,...hij kon er dan gewoon over stappen als hij wou, de tweede dag (een parcoursje per dag maar om mee te beginnen hè, hij was toen maar 3;5 jaar had hij al niet meer geweigerd. En de eerste dag, had hij ook maar een weigeringetje hoor, maar je kan niet geloven hoe trots ik op hem was!!! Haha! Haha! Ik heb nog maar drie keer gesprongen met hem hoor. OP parcours. Maar het hoogste dat ik thuis heb gesprongen is een oxer van 95!! Goed beesie hoor! Dat was de amper de 10e keer dat we sprongen ofzo, en nooit hoog daarvoor, dus hij is echt wel goed hoor! Alleen een beetje lui tegenwoordig, buiten in galop, dan gaat z'n schattige koppie tussen z'n benen, en gaat ie vaak schommelbokken uit delen!!! Tong uitsteken )

maar toen ik zei dat ik ging komen met hem, en toen ik zei dat hij aan z'n rechteroog blind is, toen zei m'n instructrice 'levensgevaarlijk'! Maar dat is hij helemaal niet! Moet zo'n goed, lief beesje dan naar de slacht, gewoon omdat hij blind is aan een oog??? Jullie mening hiervover?? Verward

xxxEsther En Sire Rhona!!! (Sire wordt een grote jongen, op 14Mei wordt hij 4!!!) Tong uitsteken

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:50

Nee absoluut niet!! Het paardje van mijn vriendin is aan een oog ook halfblind omdat zij als veulen met haar oog in het prikkeldraad heeft gezeten en ze ziet dus ook alles aan een kant niet helemaal duidelijk. Maar dit wil niet zeggen dat ze gevaarlijk is!! Mijn vriendin rijdt er altijd buitenritten mee en dat gaat hardstikke goed. Het belangrijkste bij zo'n paard is denk ik dat hij jou vertrouwt en dat hij weet dat jij zeg maar zijn rechter oog bent!! Zo worden er zelfs nog totaal blinde pony's bereden!! Dus hij is zeker niet rijp voor de slacht, ik zou er gewoon mee gaan springen als ik jou was, aangezien het altijd wel goed is gegaan!

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:57

Bij ons op de manege is er een pony geweest die aan 1 oog blind was. dat was een heel leuk pony'tje, pittig om te rijden, maar verder erg lief, beet en trapte niet. Met rijden was ze gewoon erg voorwaarts, maar dat lag meer aan het karakter dan dat ze blind was. Ze was ietsje schrikkeriger dan 'normaal' maar als je zei HO dan was het ook HO dus wat dat betreft is het niet gevaarlijker om op een half blinde pony te rijden dan op 1 die wel alles ziet Lachen

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:11

Ik ben een keer op kamp geweest,met een halfblinde fries,daar merkte je helemaal niks aan.Die liep en deed zoals ieder ander paard.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:14

Het makste paard bij ond op stal miste een oog(was al oud)
Een ander die aan 1 oog blind was, schrok heel erg.
En een pony die een oog mist is weer een kreng.

Maar allemaal niet gevaarlijk!!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:19

Het paard in de box naast Kevin is ook aan 1 oog blind. Dit is al heel lang zo. Ze kan gewoon doen wat ze wil en haar bazinnetje rijdt ook gewoon op haar. Er is niets gevaarlijks aan, alleen moet ze met rijden iets meer opletten met het aangeven van richting endergelijke.

Er heeft laatst trouwens ook in Bit een artikel gestaan over paarden die aan een oog blind waren of zelfs helemaal blind.

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:46

wij hebben een hengstje lopen die ook blind is aan een oog.
die doet ook nog vanalles springen, buitenrijden.
het is totaal niet anders met rijden dan een ander paard wat wel ziet.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:01

Mijn Haflinger is ook blind aan een oog, geeft ook eigenlijk geen problemen, hij schrikt -in vergelijking met 'eerst'- iets meer, maar dan nog is het eigenlijk te verwaarlozen.
En ja, als ik aan de blinde kant ga staan dan laat ik me wel vaak even horen, zodat hij niet in een keer over me heen walst.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:06

Is helemaal niet gevaarlijk. Bij mijn pony is eind 2001 haar oog operatief verwijderd. Heb er eigenlijk helemaal geen last mee gehad, ze pastte zich supersnel en makkelijk aan. Met rijden is het weleens wat moeilijker omdat ze haar hoofd wil draaien om alles te zien en ze was wat schever gaan lopen (maar goed, dit is iets wat rijtechnisch wel op te lossen was), maar gevaarlijk beslist niet. Ik heb ook nog een tijd daarna gewoon met haar gesprongen, dat doe ik nu niet meer, maar de oorzaak daarvan zit in haar benen en niet in het oog.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:07

Een vriendin van mij heeft ook aan paard die aan 1 oog blind is. Daarmee rijdt ze nu in de M. Je kunt dus niet echt zeggen, dat je niks met zo'n paardje kan.

O ja, ik dacht dat je pas mocht beginnen met springen als een paard 4 was, maar dat kan ook mijn ouderwetse gedachte zijn hoor.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:35

Vind ik niet hoor. Wij hebben ook een pony op stal, die blind is aan 1 oog, en zij loopt gewoon mee in de lessen! Je zal wel wat meer rekening mee moeten houden dat ze je daar niet kunnen zien. Als ik haar kuil gaat geven, dan laat ik altijd weten dat ik er ben. Maar ook kleine kinderen stappen op haar af en borstelen haar lekker! Dus nee, vind niet dat het levensgevaarlijk is. Gewoon lekker rijden! Zo te lezen gaat alles prima zo.

Groetjes
Danielle

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 08:28

Op de draversstal waar ik gewerkt heb, liep een draver rond die ook aan 1 oog blind was. Hij liep gewoon nog koersen mee en vaak genoeg heeft hij nog gewonnen!

Op een manege waar ik stond in Rdam, liep een pony die blind was aan 1 oog en het andere zwaar slechtziend, hij liep gewoon in de manegelessen mee. Oke, als ruiter moest je extra opletten en zoals Kiamyd al zegt ZIJN ogen zijn, maar ook dat ging prima!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:07

Bij ons op stage staat ook een fries die aan een oog blind is, en die kan ook nog alles, ze kijkt wel heel veel om en let erg op tijdens buitenritten , maar ja dat is logisch.

Je moet gewoon een beetje opletten, want hij ziet je natuurlijk van een kant niet aan komen, dus moet je uitkijken wat hij doet, omdat hij dan kan schrikken.

Op mijn vorige stage stond zelfs een pony die een oog miste, en die doet nog steeds vrolijk mee dus geen zorgen, alleen beetje rekening mee houden

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:47

Hey,
Wij hebben bij ons op stal een grote tuiger staan, het paard had een ontstekking aan zijn rechter oog! Uiteindelijk hebben ze het ook er inderdaad ook uit moeten! Het ziet er naar uit, maar het paardje is gelukkig en leeft nog en rijdt gewoon wedstrijden! Je moet er alleen rekening mee houden met uit het land lopen en je moet het paard benaderen vanaf de juiste kant.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 11:56

Wat is een helemaal blind paard dan? Ik heb een paard gekend wat helemaal blind was. Daar kon je gewoon mee rijden, ook buiten, zelfs op het strand. Je moest alleen wel zelf opletten dat ie nergens tegenaan liep.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:16

Een shetje die eerst in de wei stond bij Sharir werd tegen zijn oog getrapt (niet door sharir), veel aan gedaan, maar hij kon er niets meer mee zien.
We moesten toen wel oppassen met hem. Als hij je namelijk niet aan hoorde komen, en ook niet zag omdat je aan z'n blinde kant liep, en hij merkte je dan opeens op als je al vlak bij was, kreeg je een trap. Ik heb dus een keer een trap gehad, flinke blauwe plek, maar daar bleef het gelukkig mee.
Vanaf toen ben ik altijd maar gaan praten of geluid maken als ik bij hem in de buurt was zodat hij wist dat ik er was, en dan deed hij ook niets.
Het was meer schrikreactie en verdeding dat hij trapte als je opeens bij hem stond zonder dat hij je aan had zien/horen komen.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:49

Bij een manege in Enschede waar ik eerst heb gereden was ook een pony die aan 1 oog blind was, dat was helemaal geen gevaarlijke pony of wat dan ook. Dus ik vind het een beetje raar dat jou instructrise zegt dat je pony levensgevaarlijk zou zijn.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:59

Nou als je tegenwoordig al daarvoor een paard naar de slacht zou moeten doen dan vind ik dat echt belachelijk...
Ik zou me als ik jouw was er niks van aan trekken..

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:39

mijn friese hengst is ook blind aan 1 oog.
soms vind ie donkere dingen eng, bv een jas op de bakrand oid.
hij loopt altijd gewoon aan een lang touwtje achter me aan, als ie het niet helemaal vertrouwd gaat ie met z'n neus tegen mijn arm lopen.
met rijden en longeren hebben we nergens last van, we rijden ook wel eens aangespannen, dat gaat ook super.
ik behandel hem gewoon als ieder ander paard.
het is denk ik ook een kwestie van opvoeding, zelf niet zeikerig gaan doen want dat neemt ie van je over.
toedeledoki
gillian

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:56

Ik geef iemand les op een half blinde pony en ik hoorde het pas nadat ik haar al een tijdje lesgaf. Dat paardje heeft er echt geen last van is L2 dressuur en b springen. Gewoon lekker doorgaan met rijden hoor.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:00

Lyrik de pony van xdenisex hier op bokt is ook blind aan een oog. Alleen is dat pas op latere leeftijd gekomen en hij heeft er weinig tot geen last van. Het is dan ook wel een super relaxed beest hoor!! Een echte fjord.

Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:03

Bij ons op de manege is ook een manegepony die zelfs 1 oog mist, ze loopt ook gewoon in de lessen en ook in de springlessen en is gewoon een superpony. Ook gewoon heel braaf enzo. Ik vind het onzin om zo'n paard ervoor naar de slacht te doen. Als ik jou was zou ik me er lekker niks van aantrekken hoor.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:46

Volgens mij is er ook niets 'mis' met een (aan één oog) blinde pony. Alleen over springen heb ik zo mijn twijfels over springen. Met één oog ziet een paard namelijk geen diepte en hij kan zo wel eens een sprong helemaal verkeerd inschatten, dat kan natuurlijk wel gevaarlijk zijn...

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:49

Bij de manege waar ik rij staat een Fries met 1 blind oog.
Je kan alles met hem doen behalva wat reina al zei je kan er niet mee springen. En ook niet zomaar opeens aanraken aan de kant waar hij blind is want dan schrikt ie. Voor de rest rijd hij gewoon mee hoor!!!...het is dus niet gevaarlijk behalve bij jumpen

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:03

Het kan prima hoor. Ik heb ook wel eens gesprongen met Dennis z'n moeder. Die had 1 oog door een ongeluk. Alleen als je van die kant kwam en je er 'in eens' was schrok ze wel eens, verder geen problemen.
Tamaartje is niet blind maar ziet wel slecht, hoe slecht hebben we nooit laten testen. Loopt af en toe over al tegen aan, door plankjes heen en door veel te smalle doorgangen. Daar heb ik ook wel mee gesprongen tot ong 40 cm hoog. Niet iedereen kon d'r mee springen want echt jij moest 100% gebalen waneer d'r gesprongen moest worden. Want ze zag het lang niet goed genoeg om dat zelf te bepalen.