sportpaard in wei of stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

sportpaard in wei of stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 12:45

waarom verkies jij de stal of de weide voor jouw sportpaard?

sportpaarden moeten geregeld getraind worden.
ze moeten er tiptop uit zien op wedstrijd.
ze moeten zich goed voelen (zowel psychisch als fysisch).

wat zijn dan volgens jou de voordelen van:

1 de stal
2 de weide
3 een combi van deze 2.

dit alles met in het achterhoofd: het gaat om een paard waarmee wedstrijden gereden worden.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:12

1. In de stal is de kans op verwondingen ed kleiner, minder kans op diefstal.
2. In de wei kan het paard even zn eigen zin doen, en doen waar ie voor 'gemaakt' is, en ik meen dat af en toe flink rollen in de rotzooi goed is voor zn vel Lachen , maar het toiletteren is dan meer werk.
3. Denk dat dit het beste is. Regelmatig buiten is goed voor de psyche van een paard, alleen maar in de stal KAN leiden tot vervelende gewoonten door verveling, en sjacherijnige paarden.

Het is in principe NIET NODIG om een paard weidegang te geven (onder voorwaarde dat het elke dag beweging krijgt), maar ik ben van mening dat een paard ook wat 'vrij tijd' moet hebben en moet kunnen spelen en met zn hoofd moet kunnen gooien en met zn benen moet kunnen wapperen, dat mogen ze onder het zadel niet. Het worden niet voor nix bewegingsdieren genoemd.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:42

Mrietjesueel schreef:
1. In de stal is de kans op verwondingen ed kleiner, minder kans op diefstal.
2. In de wei kan het paard even zn eigen zin doen, en doen waar ie voor 'gemaakt' is, en ik meen dat af en toe flink rollen in de rotzooi goed is voor zn vel Lachen , maar het toiletteren is dan meer werk.
3. Denk dat dit het beste is. Regelmatig buiten is goed voor de psyche van een paard, alleen maar in de stal KAN leiden tot vervelende gewoonten door verveling, en sjacherijnige paarden.



Tot hier ben ik het met je eens...
Zelf ben ik voor een sportpaard een met nummer 3. Ze kunnen zich lekker uitleven in het land, eventuele blessures moet je maar voor lief nemen. En het is psychisch gewoon lekker voor een paard. Met soortgenoten is helemaal lekker, maar wel weer een groter risico.

Magic heeft de afgelopen 2 jaar niet meer in het land gestaan, tot mijn spijt. Er was geen plaats voor, ze heeft wel in veel in een paddock/buitenbak gestaan.

Maar ik verheug me er nu al op dat ze dit jaar wel het land op het. Ze gaat dat gewoon een paar uurtjes per dag. Zodat ze zich niet helemaal volvreet. En meestal heeft ze er na een paar uurtjes zelf alweer genoeg van, gaat ze voor het hek staan.

Wel kan ze niet met soortgenoten op 1 stuk, ze is nogal dominant Scheve mond Als ze maar even kan genieten van het lekkere gras en de vrijheid. Bij die gedachte word ik al helemaal blij Haha!
Laatst bijgewerkt door Antoinette op 26-04-03 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:43

Denk dat iedereen het van mij ondertussen wel weet, maar goed nog maar eens Lachen

Overdag weide gang
Snachts op stal.

Werkt heerlijk, paarden zijn super los en hebben ook zin om te werken omdat de frissigheid eraf is.

Ik heb ook paarden die flink aan prijs waren gereden, en die stonden ook gewoon in het land en hadden ook nooit geen blessure.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:17

Mijn paardje is dan misschien geen "topsportpaard" en gaat het liefst heel de dag het land/paddock op, maar als ik hem een dag op stal zou laten staan, verwond hij zich alleen al door zijn gestuiter op stal.
Op stal kan hij echt een druktemaker zijn, en zich door een dichte deur heen willen beuken, en op de wei is hij lekker rustig.
Dus ik ga voor de combinatie van beide.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:17

Absoluut overdag in het land/paddock (aantal uren weide, rest paddock), en wel met zijn tweeen. Voor mijn gevoel de beste manier om je paarden psychisch gezond te houden. Dat heb ik altijd gedaan en (afkloppen) nog nooit een echte blessure gehad hierdoor (20 jaar ervaring *LOL* ). Natuurlijk moeten de paarden elkaar wel liggen maar bij ons het nog altijd zo geweest dat 2 paarden bij elkaar nooit een probleem was, pas als er meerdere bij zijn krijg je een machtsstrijd waarbij 1 paard vind dat de andere paarden niet bij elkaar mogen Verward Ben benieuwd of er meerdere zijn die dat ervaren hebben.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:46

astridh schreef:
Natuurlijk moeten de paarden elkaar wel liggen maar bij ons het nog altijd zo geweest dat 2 paarden bij elkaar nooit een probleem was, pas als er meerdere bij zijn krijg je een machtsstrijd waarbij 1 paard vind dat de andere paarden niet bij elkaar mogen Verward Ben benieuwd of er meerdere zijn die dat ervaren hebben.


Ik bij Magic in ieder geval niet. We hebben het bij haar met zowel als groep als met 1 ander paard geprobeerd. Bij allebei word het knokken.

Daar komt nog bij dat als een ander paard haar weg 'trapt' ze 'opgeeft' en vervolgens wacht op een moment dat die ander niet oplet en het weer probeert.
Je snapt wel dat ze uit veiligheid voor anderen dus alleen staat.

Terwijl ze uit Drenthe komt en tot haar derde jaar gewoon in het land gelopen heeft met een kudde. Misschien was ze daar wel de baas? Dat ze daarom zo dominant is? Ik weet het niet Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:00

Mrietjesueel schreef:
1. In de stal is de kans op verwondingen ed kleiner, minder kans op diefstal.
2. In de wei kan het paard even zn eigen zin doen, en doen waar ie voor 'gemaakt' is, en ik meen dat af en toe flink rollen in de rotzooi goed is voor zn vel Lachen , maar het toiletteren is dan meer werk.
3. Denk dat dit het beste is. Regelmatig buiten is goed voor de psyche van een paard, alleen maar in de stal KAN leiden tot vervelende gewoonten door verveling, en sjacherijnige paarden.


weet niet wat ik hieraan toe moet voegen. maar ik vind dat weidegang een vereiste is om het paard de training te kunnen verwerken.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:04

Al onze dravers, ook de toppers, zijn altijd overdag in het land gegaan. Dat gebeurt eigenlijk bij alle draverentrainementen, ook de paarden die meer dan een miljoen hebben gewonnen. Het houdt ze geestelijk gezond, en wanneer ze dagelijks het land in gaan, is de kans op blessures echt niet zo groot.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:04

Okkie1"]
[quote="Mrietjesueel schreef:
1. In de stal is de kans op verwondingen ed kleiner, minder kans op diefstal.
2. In de wei kan het paard even zn eigen zin doen, en doen waar ie voor 'gemaakt' is, en ik meen dat af en toe flink rollen in de rotzooi goed is voor zn vel Lachen , maar het toiletteren is dan meer werk.
3. Denk dat dit het beste is. Regelmatig buiten is goed voor de psyche van een paard, alleen maar in de stal KAN leiden tot vervelende gewoonten door verveling, en sjacherijnige paarden.


weet niet wat ik hieraan toe moet voegen. maar ik vind dat weidegang een vereiste is om het paard de training te kunnen verwerken.
[/quote]

Ben ik het 100% mee eens! Lachen
Mijnes word strontchagerijnig als hij bij heel slecht weer een paar dagen op stal staat, hij bokt me dan zowat de stal uit. Scheve mond En ik geef hem geen ongelijk!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:06

runningkawa schreef:
Denk dat iedereen het van mij ondertussen wel weet, maar goed nog maar eens Lachen

Overdag weide gang
Snachts op stal.

Werkt heerlijk, paarden zijn super los en hebben ook zin om te werken omdat de frissigheid eraf is.

Ik heb ook paarden die flink aan prijs waren gereden, en die stonden ook gewoon in het land en hadden ook nooit geen blessure.



Hier ben ik het echt SUPER mee eens. Kawa, je haalt me de woorden uit de mond!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:10

Ook mijn mening mag bekend zijn Knipoog

Ik kies voor 3 met die opmerking dat mijn paard niet in een koppel gaat. Hij mag alleen in het land om de kans op blessures zo klein mogelijk te houden. Tenslotte is hij er voor mijn plezier.
Als alleen in het land dus niet mogelijk is, gaat hij helaas niet het land op. Het is niet anders, maar ik heb geen zin in een constant geblesseerd paard.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:16

Ik ben het ook helemaal met Kawa eens.
Mijn paard (welliswaar geen supersportpaard, maar toch Knipoog ) geeft zelf min of meer aan waar hij behoefte aan heeft.
In de winter is het vaak lastig om aan zijn wensen tegemoet te komen vanwege practische problemen (superdrassig land waarop nauwelijks weidegang mogelijk is).

In de lente/zomer/najaar ligt het anders: overdag gaat hij altijd naar buiten, en 's avonds kijk ik even aan wat hem het meest trekt.
Staat hij al voor het hek op me te wachten en schiet hij meteen z'n stal in, dan ga ik er vanuit dat hij graag binnen staat.
Blijft hij lekker in de wei wachten en maakt hij geen aanstalte om richting stal te gaan, dan mag hij daar blijven.
Ik ben er van overtuigd dat de paarden die het best in hun vel zitten ook de beste prestaties leveren in de ring !

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:28

Jesper heeft tot vorig jaar altijd (zomers dan) overdag op het land gestaan, en 's nachts op stal.
Nu kan hij helaas niet meer in een groep omdat er domweg geen merries zijn waar hij bij kan, omdat die een veulen hebben, en samen met ruinen gaat echt niet. Hij heeft dan echt onverantwoord losse achterbenen, dus is voor de andere paarden te gevaarlijk.
Sinds ik vorig jaar begonnen ben met het rijden van küren en hij voor zijn doen hard aan de bak moet, staat hij nog maar halve dagen in het land. Gewoon omdat hij na een hele dag land te vol en sloom is om nog echt gemotiveerd aan het werk te gaan. Halve dagen gaat uitstekend, hij gaat gelijk met de rest eruit en tussen de middag weer naar binnen. Hij kan dan ook gewoon krachtvoer eten en lekker uitbuiken tot ik ga rijden, en dat bevalt nu echt het best.
Dus ik vind weidegang zeker belangrijk en zal hem ook niet binnen houden, en zou het leuk vinden als hij een maatje had om mee buiten te staan, maar dat lukt gewoon niet, dus dan maar alleen, maar wel tussen de andere paarden in.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:35

mijn pony is ook geen echt sportpaard maar deze staat de hele dag lekker op de wei en s`avonds op stal, en ik meot zeggen dat ik dat ideaal vind. Kan er een keer niemand rijden ofzo dan kan hij toch lekker rondrennen in de wei.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:39

Die van mij staan op stal, lopen 1 uur per dag in de molen en 2 uur in de wei. Gaat prima, want na 2 uur vervelen ze zich en gaan ze zichzelf blesseren. Hele dagen het land op is niet te doen in combinatie met echt sport. Ze zien er niet uit, is lastig ze netjes te houden en die volbloeden komen er dan vanzelf wel uitspringen.. Bloos

Stefanie

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 16:08

Ik ben het eens met Merel!

En mijn pony word er ook nog eens lui van
als ik hem de hele dag in de wei gooi!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 16:10

een combi van weidegang en stal is ideaal in mijn ogen.

waarbij ik ervoor kies om ze zomers s'nachts op de weide te zetten (ivm dazen)

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:43

Ik kies er voor mijn paardje dag en nacht in de wei te houden zo natuurlijk mogelijk. Ik rijd er (klasse II) endurance mee en vind dit het beste aansluiten met de prestaties die ik van haar verlang.
In de stal gaat ze zich vervelen, rondjes lopen en schuren in het land voelt ze zicht het lekkerst.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:47

Mijn pony is geen sportpaard, toch krijgt hij een prachtconditie (en vacht) als hij dag en nacht op het land staat, mits er voldoende gras op staat zodat ik hem niet hoef bij te voeren met kuil of hooi.
(wel brok natuurlijk)
Zou ik zelf een sportpaard krijgen, dan zou ik hem in elk geval overdag op het land willen (als het veilig kan in een kleine groep of met ander gezelschap) i.v.m. de frisse lucht en de beweging en tegen de verveling.

's Nachts op stal is makkelijk met voeren en het afmeten van de hoeveelheid. Ook houd je er misschien iets beter zicht op...
Ik zou wel kijken naar wat voor paard ik heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:17

Ik vraag me dan eerst af wat jullieonder een sportpaard verstaan?
Ik heb Lois eigenlijk altijd op stallen gehad met weidegang, ook nu weer. Maar de stal die ik hiervoor had, had naar mijn mening geen veilige weidegang [prikkeldraad Boos!] en dus kwam Lois daar het land niet op. Toch heb ik nooit aan hem kunnen merken dat hij niet happy was. Sterker nog, hij heeft het daar altijd super naar zijnz in gehad Knipoog Ter compensatie kwam hij 6 tot 7 dagen per week in de ochtend in de trainingsmolen als extraatje op de dagelijkse training.

Nu heb ik wel weer de mogelijkheid voor weidegang en die krijgt hij ook, maar wel onder een aantal voorwaarden. Zo geef ik hem eerst beweging onder het zadel of aan de longe voordat hij het land op gaat. Ik pak hem helemaal in met beenbescherming. Ik hou altijd een oogje in het zeil als hij alleen staat, met een vriendje er bij gedraagd hij zich altijd netjes.

Ik sluit me verder aan bij Fitz. Ik heb dit paard voor mijn plezier en ik ben gelukkig als hij gelukkig is. Maar ik ga wel alle risico's op blessures uit de weg. Als hij stil staat met een blessure is hij ook niet gelukkig.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:22

Mijn ene paard is een sportpaard (nu moet ik nog een sportruiter worden...Lachen), de ander een recreatiepaard en dan hebben we nog een jonge sportpony. En die gaan 's morgens om een uur of 10 naar buiten en om een uur of half 5 weer naar binnen. Met z'n drieen, ondanks dat de merrie heel dominant is. Maar de ruinen accepteren dat en er is nog nooit iets gebeurd. Als ik ze niet buiten zet overdag (of zomers ook wel 's nachts idd ivm dazen) is er niet mee te werken. Vooral Jumper heeft overmatig veel energie die hij tijdens het rijden ook niet kwijt kan en dan is ie niet meer te rijden. Dus overdag buiten, 's nachts op stal bevalt ons allemaa het beste. En als ze dan door de modder rollen, nou ja, dan poetsen we maar weer wat extra...

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:09

Stefanie schreef:
En mijn pony word er ook nog eens lui van
als ik hem de hele dag in de wei gooi!


Van een volle buik. Maar dat verschilt gelukkig per paard Lachen
Werken brengt dan wel zn spijsvertering op gang.
Knilles zn stal is smorgens bijan altijd schoon, als ik smiddags gereden heb voordat ie (om 5 uur) eten krijgt en op stal gaat.... Wel altijd een hoop op te ruimen in de bak Knipoog

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:51

paard dat ik nu rijd komt niet op het land of bak, als hij dat doet begint hij te rennen en stopt niet meer, tja blessures zijn er dan snel. hij komt wel veel in de molen. En hij is super gezond hoor, intsuctrice(is ook haar paard al meer dan 10-15 jaar)) zei: ach hij is altijd gezond geweest en hij llopt nog super soms haal er tien jaar vanaf en hij loopt soms nog beter dan een dertienjarige. vond dit groot compliment:) Schijnheilig

in de molen komen ze allemaal behalve eentje die heeft er ooit zijn been stukgetrapt.

sommige komen wel in het land of (halve) buitenbak (paddocks staan op de planning) maar dan ook helemaal ingepakt alleen en iemand die r op let om blessures te voorkomen.

ach en gras krijgen ze ook in de zomer vers gemaaid. vind ik minder want er zitten wel eens naaktslakken tussen en ik heb een slakken en kippen en eenden fobie. kippen en eenden lopen niet heel toevallig op stal rond Scheve mond

alleen de twee oude pony´s(30+) staan altijd wel buiten als het weer het toelaat een klein buitje maakt niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 20:05

Wat ik onder sportpaarden versta.
Paarden die bijna dagelijks getraint worden om een beter nivo te bereiken daarmee.

En mijn hittepetit had nooit genoeg van de wei.
En de paarden die ik reed ook niet.
Maar ze waren het wel altijd gewend, ik denk dat dat wel een verschil is.

Ze hebben idd wel een een kras, minder mooi, maar dat is dan pech hebben op concours.
Maar zoals ik al vaker gezegd heb, een ernstige blessure door weidegang ben ik tot nu toe niet tegen gekomen.
Ernstige blessure door (verkeerd) trainen wel.

En dat terwijl ik altijd op stallen heb gestaan waar alles, van jong tot ouder in de groep naar buiten ging.

Maar ik zal wel een geweldige mazzelaar zijn of zo?