Welk bitje voor een fjord ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Welk bitje voor een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 11:59

Bij mijn buurman staat sinds kort een fjord. Erg leuk beest maar een beetje erg sterk. Ze reed hem met een normaal bitje maar daar is hij niet mee te stoppen. Hij gaat er ook regelmatig vandoor en dan kan ze hem echt niet meer aan. Ik had een stangetje in de kast liggen maar dat haalt zijn mondhoeken open. Wat zou een goede noodrem zijn voor deze fjord ?
Het is echt een fjord met pit, gisteren ging hij met zijn staart op zijn rug door de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:02

Rijtechnisch oplossen, niet met een scherper bit.
Goede les doet wonderen.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:03

Ik heb mijn fjord een tijd met pessoabit gereden en dat heeft heel goed gewerkt. Hij is nu weer op een normaal gebroken bitje te rijden, maar toen ik hem net had dus ook niet. Er zat gewoon geen rem op Huilen

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 12:06

We zijn al bezig met veel overgangen rijden. Alleen moet ze wel 5 minuten langs de weg om bij mij in de bak te komen. Ook langs de weg is hij niet te houden ! En als ik die dikke hals van hem zie zit er erg veel kracht in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:08

Ernaast lopen met een hengstenketting ipv erop zitten en moeten sjorren
Opvoeding begint al op de grond....

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:11

dubbel gebroken bitje?! of een enkelgebroken bitje, een heel duntje! ik eb er zo een bij tobias! hele veel zeggen dat het een onderlegtrens is! maar hij werkt wel goed want als ik een gewoon bustrens gebruik, dan vlieg ik oook over het veld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:12

Dat ligt niet aan het bitje maar aan de rijkunst van de ruiter.... Haha!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 12:21

Sonja, ik mag dus aannemen dat jij je fjord met een normaal bitje rijd ?

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:35

(Dubbel)gebroken bit. Een stang kan voor nu wel even een oplossing zijn, maar dat lost het eigenlijke probleem niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:18

Max schreef:
Sonja, ik mag dus aannemen dat jij je fjord met een normaal bitje rijd ?


Zelfs op een halster als dat nodig is, geen enkel probleem.
Dikke bustrens, enkel of dubbelgebroken, halstertje, snaffleshanks, als je je paard kunt rijden kun je dat met alles, maakt niet uit Haha! Ik rij 'r trouwens ook wel eens voor de grap met alleen een touwtje om de hals om te laten zien dat je helemaal geen teugel nodig hebt.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:52

misschien helpt het om de fjord voor het rijden ff te laten uitrazen aan de longe?dan is ie ze ergeste energie kwijt en is een scherper bit misschien niet eens nodig.
ik rijd me fjord met een stang en met een pessoabit maar beide loopt ie goed op:D

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:25

Ik ga helemaal met Sonja mee,je bereikt het meest met goede les,veel meer dan een scherper bit.Ik had hetzelfde met mijn fjord,alleen lang zo erg niet,maar nu kan ik rijden met halster,en de basisoefeningen zonder iets om het hoofd.Het kan dus wel Knipoog ,maar wel met goede begeleiding. Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:59

Sonja schreef:
Rijtechnisch oplossen, niet met een scherper bit.
Goede les doet wonderen.


helemaal mee eens!
Viv

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:23

Om ff op de reactie van Max terug te komen Knipoog Wat is er zo vreemd aan dat je een fjord met een normaal bitje rijd?
Dat is toch hartstikke normaal Verward

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:38

een pessoabit kan goed uitkomst bieden,vooral buiten,maar probeer idd RIJTECHNISCH er weer voor te gaan zorgen dat ie op een DUBBELGEBROKEN bitje gereden kan worden.met een plaatje in het midden voor een paard met een stugge mond en een rond stukje int midden voor de z8e paardenmond.dubbelgebroken is z8er voor een paard als een enkelgebroken !

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:25

Ik ben het ook helemaal met Sonja eens!!!!!

Echt waar ik kon mijn fjord in het begin ook niet goed houden,maar ik heb altijd met een dubbelgebroken k en k bit gereden.
Ik heb echt veel aan goede lessen gehad.
Ik zou zeker geen scherper bit indoen!

Veel succes ermee!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:39

ach niet elke fjord is het zelfde mensen!! ik vind neit dat je dat zo kan beoordelen hoe een fjord loopt of wat voor bit dan ook! ik denk dat ze dat zelf moeten uit proberen. het was toch immers alleen een vraag?

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:35

ja en dat waren toch immers alleen maar reacties ?! (ik vind ook dat je rijtechnisch eerst dingen moet gaan oplossen en daarna pas 'hulpmiddelen moet gaan gebruiken, indien nodig natuurlijk!)

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:42

Ik word toch zo moe van de stelling dat alle paarden zogenaamd op een normaal dubbelgebroken bitje te rijden moeten zijn.
Mensen dat KAN je gewoon niet bij alle paarden stellen. Zeker niet bij een paard wat een enorme nek heeft zoals een fjord (of een Spaanse hengst in mijn geval) wat het "truukje" doorheeft en gewoon dwars door een "normaal" bitje heen rent, wetende dat hij op dat moment sterker is dan degene die hem bereidt.
En ja dat kan je er zeker weer rijtechnisch uitkrijgen maar een paard moet WETEN dat hij de baas NIET is, en in sommige gevallen heb je dan tijdelijk een scherper bit of een hulpteugel nodig. Ik zeg niet in ALLE gevallen maar in SOMMIGE gevallen.
Mijn paard was altijd super te rijden op een gewoon bitje totdat hij een keertje aan de kletter was gegaan en door had dat ik eigenlijk vrij weinig te vertellen had wanneer het op kracht aan kwam. Hij ontwikkelde een truukje: ruk met een harde ruk de teugels uit de handen van je vrouwtje, zet je enorme meganek erop en ga vervolgens doen waar je zelf zin in hebt: heel hard rennen. Dit deed hij ook in mijn les, hij doet het nu bij vlagen wanneer hij er zelf zin in heeft. Hij is gewoon te sterk. Op een rubbere, enkelgebroken pelham is hij super te rijden op alleen de bovenste teugel. Omdat hij WEET dat als hij gaat rennen, ik die onderste teugel erbij pak en dan wel de baas ben.
Dit paard is aan het puberen, het is een hengst, hij is een volbloed, een heethoofd, hij is bovendien ook nog eens heel erg slim. Rijtechnisch zal dit ook zeker op te lossen zijn maar dat houdt niet weg dat ik van de week weer eens bijna tegen een hek gelanceerd werd omdat ik me toch weer wilde wagen aan het oefenen met een gewoon bit.
Ik ga niet mijn leven wagen, ik rijd voor mijn lol, en als ik hem met een pelham wel normaal kan rijden, pak ik mooi die pelham totdat hij wat ouder is en totdat ik in Nederland ben en goed les kan hebben. En mijn instructrice daar mag er eerst zelf op en dan mag ze voelen wat het is, en dan wil IK graag weten wat ik ertegen kan doen.

Dit paard is al bij de DA geweest voor haken, en zelfs de DA heeft gezegd dat sommige paarden gewoon niet tegen enkelgebroken trensen kunnen omdat die te veel knijpen, en dat ik beter met de pelham kan rijden omdat hij daar lekker op loopt, dan heel zijn mond naar de maan te helpen door met een trensje te gaan rijden. Ook vertelde ze me dat Spaanse paarden een andere botstructuur hebben dan bv KWPNers en die lopen gewoon beter op een bit zoals een stang of pelham. Dit was dus haar reactie op mijn opmerking "Ja maar in NL rijdt iedereen ermee en als ik daarnaar toe ga verhuizen moet hij ook gewoon op een trens kunnen lopen."

Fjorden zijn ook wat zwaardere, sterke paarden met een flinke nek, misschien gaat er ook zoiets voor Fjorden op?

Elk bit is zo scherp als de hand van degene die de teugels voert en persoonlijk rijdt ik liever mijn paard op mijn pinken op de bovenste teugel van een pelham, als dat ik met rukken, zagen, trekken en knijpen mijn paard nog niet tot stoppen kan brengen om vervolgens een ongeluk met hem te krijgen.

Verder ben ik het WEL eens met mensen die zeggen dat je er rijtechnisch OOK aan moet werken, want een paard wordt alleen maar sterker en harder en de oorzaak van het probleem moet dus ook aangepakt worden.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:14

DinkeyGirl"]
Ik word toch zo moe van de stelling dat alle paarden zogenaamd op een normaal dubbelgebroken bitje te rijden moeten zijn.

Fjorden zijn ook wat zwaardere, sterke paarden met een flinke nek, misschien gaat er ook zoiets voor Fjorden op?
[/quote]
Net als dat niet alle paarden op een dubbelgebroken trens te rijden zijn zijn niet alle fjorden, zware paarden met een flinke nek. Dit is niet aanvallend bedoeld. Ik bedoel alleen te zeggen dat elke fjord anders is.

Mijn ervaring met mijn zwaardere fjord met een sterke nek is, dat ze beter loopt op een dubbelgebroken bit dan op een stang. Net zoals dat mijn slanke fjord het prima doet op een dubbelgebroken bit.

[quote="DinkeyGirl"]
Elk bit is zo scherp als de hand van degene die de teugels voert en persoonlijk rijdt ik liever mijn paard op mijn pinken op de bovenste teugel van een pelham, als dat ik met rukken, zagen, trekken en knijpen mijn paard nog niet tot stoppen kan brengen om vervolgens een ongeluk met hem te krijgen.
[/quote]
Ben ik helemaal met je eens. Maar ik neem aan dat jij ook eerst heb gekeken of het met minder ook kan. Ik vind niet dat een (rijtechnisch) probleem gelijk moet worden opgelost met een ander bit.

[quote="DinkeyGirl schreef:
Verder ben ik het WEL eens met mensen die zeggen dat je er rijtechnisch OOK aan moet werken, want een paard wordt alleen maar sterker en harder en de oorzaak van het probleem moet dus ook aangepakt worden.

Volgens mij moet je dus eerst naar de oorzaak gaan zoeken, voordat je het probleem groter gaat maken dan het is. Het zou namelijk ook iets met de gevoeligheid in zijn mond te maken kunnen hebben, haken op zijn kiezen, of misschien zelfs wel een harde hand van de ruiter. Dat kan je zo niet beoordelen vanaf het internet.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:25

Saar: Ik ben het helemaal met je eens en ja, ik heb gekeken of het met minder ook kan, probeer bijna wekelijks weer of het met minder ook kan. Maar ik kom in steeds gevaarlijkere situaties IPV minder gevaarlijke.
Hij heeft een nieuw, goed passend zadel gekregen, de DA heeft zijn tanden nagekeken, hij heeft niets aan zijn rug, KAN super lopen als hij WIL. Plus: Hij flikt dit niet alleen bij mij maar ook bij anderen.
Maar iig moet je dus zulke dingen wel uit kunnen sluiten voordat je aan een scherper bit gaat beginnen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:40

Ik moet zeggen dat ik het voor een groot deel met DinkeyGirl eens ben.
Ook ben ik van mening dat een paard wat geleerd heeft dat het door een 'gewoon' bitje heen kan rennen best eens met iets anders gereden kan worden, maar probeer het idd weer af te bouwen.

Sommige paarden houden ook echt niet van de notenkrakerwerking van een gebroken bit.

Een Pelham kan IMO een goed hulpmiddel zijn, omdat je er de onderste teugel bij kunt pakken.
Ik heb zelf een correctiebit gebruikt (ook omdat hij zijn tong over het bit ging gooien), wat bij Jordy heel goed werkte. Ik reed hem gewoon met een licht contact, maar ging hij rennen, dan kon ik hem toch makkelijker terug nemen, zonder te gaan hangen aan het bit. Doordat hij niet meer tig rondje door de bak heen kon crossen, werd het rennen ook snel minder.
Nu rijd ik hem weer gewoon op een dubbel gebroken bitje, hij had het echt even nodig te weten dat als hij overal dwars doorheen wilde denderen, hij niet ver kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:10

Ik zal even een korte oprakeling geven van hoe ik met Milena begonnen ben: ze was 7 toen ik haar kocht en kon niks anders dan vreten en lomp zijn. Denk je nou echt dat ik nooit als een raket door de bak ben gegaan met die gele dikkerd? Het eerste jaar hing ik er vaker naast dan dat ik er netjes opzat, ik ben een lange tijd met buikpijn elke dag naar m'n eigen paardje gegaan omdat ik wist dat ik er toch weer opmoest.
Tuurlijk had ik er meteen een stang in kunnen hangen omdat ze zo'n speknek en totaal geen manieren had. Maar denk je dat ik daar zo'n fijn te rijden paardje aan over zou hebben gehouden als dat ik nu heb? Dacht het niet.....

Ik heb geïnvesteerd in goede privélessen en bloed, zweet en tranen geïnvesteerd. Bijna jankend op m'n pony gezeten, meerdere malen. Omdat ze me probeerde af te smeren aan het hek, of wel zo allejezus hard ervantussen ging dat we samen onderuit gingen in de hoeken. De bak open laten? Was net zo verstandig als kruipend een snelweg oversteken...

Maar we zijn er gekomen, allebei. Door het rijtechnisch op te lossen, met heel veel geduld en liefde en regelmatig een trap onder m'n reet van m'n instructrice als ik het niet meer zag zitten met de pony die me lief vond als ik naast haar stond, maar me probeerde 't ziekenhuis in te helpen als ik erop ging zitten.

Soms heeft ze het nog, die waas voor d'r ogen. Dan is ze terug bij af. Maar ik ben er niet meer bang voor, ik begrijp het nu en kan haar erin begeleiden. Met een paar dagen zijn we weer terug op het gewenste niveau, door even tien stapjes terug te doen en haar weer het vertrouwen en de zekerheid dat we samen goed zijn te geven.

Ik zeg niet dat je elk paard op een dubbelgebroken trensje moet rijden. Sommigen houden daar niet van. Maar een normale africhtingstrens moet haalbaar zijn. De enige uitzondering die ik maak is voor bv Portugese paarden die daar op de klassieke manier met stangbit en scherpe neusriem zijn ingereden.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:08

Sonja schreef:
Tuurlijk had ik er meteen een stang in kunnen hangen omdat ze zo'n speknek en totaal geen manieren had. Maar denk je dat ik daar zo'n fijn te rijden paardje aan over zou hebben gehouden als dat ik nu heb? Dacht het niet.....

Ik heb geïnvesteerd in goede privélessen en bloed, zweet en tranen geïnvesteerd.
ging zitten.


Ook ik heb geinvesteerd in goede privelessen, maar desondanks heb ik mijn fjord geruime tijd met een pessoabit gereden.

Bij de eerste alinea van de quote krijg ik een beetje nare bijsmaak. Alsof iemand die wel een sterker inwerkend bit gebruikt, er geen fijn te rijden paardje aan overhoudt. Hoop maar dat je dat zo niet hebt bedoeld.

Mijn fjord heeft nu ook gewoon een enkelgebroken trensje in en dat gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:17

Sonja, 300 % helemaal met je eens!!!

maar geduld is ook een sleutelwoord
En dat blijken veel ruiters niet meer te hebben.
Liefts morgen moeten alle knoppen erop zitten.

Ik ben met wpn-ers ban bijna 180 met ook giga nek ook regelmatig door de bak heen gevlogen.
En nee die hou je ook niet tegen.
Maar ik heb hetzelfde gedaan als Sonja
En ze liepen daarna allemaal fijn.
op een gewone trens, zonder slof, zonder ...
maar gewoon.

En zal ik je wat zeggen, ik heb mega veel geleeerd daardoor.
Had ik er een scherp bit ingehangen,
Dan zal er vast meteen een stuur op hebben gezeten.
Maar was ik rijtechnisch helemaal geen steek verder geweest.