Pony wordt gek tijdens opzadelen...en dan?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Pony wordt gek tijdens opzadelen...en dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 12:21

Een vriendin van mij heeft een hele lieve, rustige welshcob merrie... altijd rustig en is iig geen heethoofd... maar zodra je het zadel op haar rug legt en de singel probeert vast te maken, loopt ze als een gek paniekerig naar achter. Zo heeft ze laatst de wand van haar stal kapot geduwt en ze heeft ook een keer haar halstertouw kapotgetrokken (allemaal tijdens het opzadelen).
Wat zou er nou aan de hand kunnen zijn?! Het zadel past goed, dus dat is het niet. Tijdens het aansingelen gebeurt er weer precies hetzelfde Verward Maar als je probeert aan te singelen nadat je een tijdje gestapt hebt doet ze helemaal niks...
Heeft iemand ervaring met dit soort opzadel/aansingel-problemen?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 13:20

Yep ik, mischien heeft ze ooit wat naars meegemaakt met opzadelen. Wellicht een velletje wat klem heeft gezeten, dat ze daar nu nog nerveus van kan worden. Misschien heeft ze wel last van haar rug? Dat kan ook, dan komt er druk op te staan en dat is natuurlijk niet fijn. Probeer eens met platte vingers met redelijke druk langs de hele ruggegraat te voelen aan beide kanten. Als ze er flink (lees= meer dan geen echte reactie) op reageert is ze gevoelig op haar rug.

Succes!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 17:59

Heey Mayo,
Ik heb het geprobeert, maar ze heeft geen last van haar rug... Waarschijnlijk komt het door haar zomerexceem. Als je haar bij haar schoft aanraakt, dan gaat de huid daar trillen (zo'n ga-weg-vlieg-effect krijg je dan), ze heeft daar dus jeuk Boos! Het zal vast ook wel een vervelend gevoel zijn als dat zadel daar dan ligt, maar toch vind ik het een beetje raar, want ze doet pas echt paniekerig als je de singel een beetje aan trekt Verward

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 18:09

ik denk dat ze misschien nare ervaringen met het zadel of aansingelen heeft...ik zou er zelf geen oplossing voor weten...ja heel vorozichtig doen,maar dat doe je vast wel Knipoog
iig veel succes ermee.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:02

Ik denk ook dat zo'n reactie wordt veroorzaakt door een vervelende ervaring in het verleden. Hoelang doet de pony dit al?
Ik heb jaren geleden ook een pony gereden met dit probleem. Bij haar had het met een mishandeling te maken. Bij het opzadelen schrok ze ergens van en kreeg toen met een bezemsteel op haar donder. Ze stond toen vastgebonden en kon geen kant op.
Met heel veel geduld is het goed gekomen, maar ze bleef onrustig bij het opzadelen. In het begin zadelde ik haar terwijl ik met haar stapte in de bak. Zolang ze in beweging was gaf het geen problemen. Iemand anders liep met haar terwijl ik onder het stappen de singel steeds een stukje kon aantrekken. Na een tijdje kon dat steeds beter en op het laatst ook gewoon als ze stilstond. Alleen het aanbinden liet ze niet meer toe, dan raakte ze echt in paniek.
Misschien heeft de pony van je vriendin ook iets meegemaakt waardoor ze bang is voor het aansingelen. In dat geval zul je er stapje voor stapje aan moeten gaan werken. Maar het is ook raadzaam om een deskundige naar het zadel te laten kijken. Misschien zit er toch iets niet helemaal goed en heeft ze ergens pijn.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:32

Hmm, sowieso dan in etappes aansingelen. Ik doe dat nu ook bij m'n eigen paard en dat gaat prima. Z'n oren gaan wel plat en hij gaat heel hard knarsetanden en wiebelt wat, maar het gaat goed, terwijl hij voorheen uit m'n handen wegspurtte. Dus ene kant een stukje vast, dan de andere kant een stukje en zo doorgaan totdat je pony helemaal aangesingeld is.

Succes!!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:54

Nicole heeft dat ook. Ik negeer het gewoon. Als je het negeert gaat het meestal wel beter, is bij Nicole iig wel zo. Ik singel ook nooit meteen aan, maar pas als ze een paar rondjes heeft gelopen.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 21:08

singel nijd misschien?
Heb je wel een goede singel? Niet kapot enz.
En rustig aansingelen.. gaatje voor gaatje
mijn pony heeft het ook.
EN misschien een keer een ander zadel gebruiken..
kijken of het daar aan ligt!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 22:08

Jerai had dat in het begin ook heel erg, was echt vervelend, werd helemaal naar als je het zadel erop deed. Ik legde eerst altijd het dekje op (heel rustig) en dan heel zachtjes het zadel. De singel zat helemaal los en die deed ik dan eerst rechts op het 1e gaatje en dan links op het 1e gaatje, dan liep ik naar de rechterkant en deed die op het 2e gaatje en dan links weer op het 2e etc. Zodra de singel dan ver genoeg vast zat dat 'ie echt wat strakker werd, ging ik 1 hoef uitkrabben en dan weer een gaatje aansingelen, 2e hoef gaatje aansingel, peesbeschermers gaatje aansingelen, hoofdstel om gaatje aansingelen en het laatste gaatje in de bak. was een hoop gedoe, maar ik kan haar nu gewoon normaal opzadelen en aansingelen (alhoewel ze nog steeds een beetje om zich heen hapt).

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 22:54

Heey! Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! We hebben haar vandaag zonder problemen op kunnen zadelen en dat ging als volgt:
We hebben haar in de stal gezet en haar met d'r kont tegen de muur geparkeerd, zodat ze iig niet achteruit kon lopen. Daarna heb ik het zadel er voorzichtig op gelegd, terwijl mijn vriendin haar bezig hield met wat brokjes... Toen heb ik haar voorzichtig een beetje onder haar buik geaait en voetje opgetild (beetje afleiding) en langzaam de singel onder haar buik door gepakt en vastgemaakt op het eerste gaatje. We hebben haar heel erg beloond, want ze was echt heel braaf.... wel nog nerveus, maar in ieder geval gaat het al veel beter!
En dat van stappen tijdens aansingelen vind ik ook een goed idee!

Voordat ze bij mijn vriendin terecht kwam, is ze haar hele leven bij mensen geweest die ik erg goed ken, dus mishandeling kan ik me bijna niet voorstellen.

Jupiter
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:12

hey jess, van wie is die pony?
ken ik die?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:53

het klinkt als zadeldwang... probeer het paard bezig te houden tijdens het zadelen, desnoods laat je haar rondjes om je heen lopen. op de manege maar ik een tijd geholpen heb was er ook een pony met zadeldwang. die moest je ook op die manier zadelen. dan was er niets aan de hand. ook tijdens het singelvastmaken laten stappen. doe hem los vast en maak hem in etappes steeds iets strakker

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:55

Nuala had dit ook, bij haar was het echt singelnijd. Veroorzaakt denk ik door mijn eigen singel, want ze is ingereden bij mij!
Dus nu heb ik een hele brede zachte leren singel gekocht, en geeft ze geen kick meer Haha!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:56

Singel met stiek aan het einde kan ook helpen.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:36

Skippy deed precies hetzelfde!! Ze heeft vroeger een slecht passend zadel gehad, waarbij de regelmatig last van haar rug had. Nu, met een nieuw, passend zadel, doet ze steeds onrustig omdat ze bang is dat het weer zeer doet. We hebben het zadel nu al een tijdje en soms probeert ze het nog steeds, wat naar mijn idee dan aanstellerietes is want ze weet heel goed dat dit zadel geen zeer meer doet en ze heeft ook geen last van der rug meer.
Als je zeker weet dat het zadel goed past en de pony geen last van der rug oid heeft dan moet je haar gewoon neregeren en het zadel RUSTIG op doen, evt. het halstertouw ls zodat ze niet kan gaan hangen (wel even aan iemand vragen om haar vast te houden).
Zo hebben wij dit ook bij Skippy gedaan, en het heeft prima geholpen.