Ik weet het echt niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Ik weet het echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 10:27

Helaas het is voor de zoveelste keer weer raak. Mijn paard is weer kreupel.
Ik heb mijn paard net een half jaar kreupel gehad met kliniek in en kliniek uit. Na deze half jaar eigenlijk geen steek verder van wat hij heeft. Alle foto's zijn goed.
Heb nu ongeveer 2 maanden kunnen rijden en mijn paard liep weer als een trein. Was heel trots op mijn paardje.
Helaas ben ik zo stom geweest om mijn paard bij een andere paard in te gooien. Ze zijn aan het meppen gegaan ( ik heb mijn paard nu al 5 jaar en heb hem nog nooit zien meppen, hij werd zelfs nog door een shetlander in elkaar geslagen en niets terug doen).
Ik heb weer de pech dat mijn paard nu alweer een week kreupel is. Hij heeft geen verdikkingen, alleen een klein plekje op zijn kroonrand.
Op dit moment is hij opde hoefslag weer goed, maar niet op de volte 10 meter.

Ik weet echt niet meer wat ik hier mee aan moet en zit nu zelfs overna te denken om mijn paard te verkopen.

Wie kan mij hiermee helpen of advies geven

gr marlinde

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:39

Waarom zou je je paard in godsnaam verkopen.
Het is niet zijn fout dat hij in elkaar wordt gemept door andere paarden. Niet alle paarden durven van zich af te bijten. Sorry dat ik het zeg, maar als je weet dat hij zelfs door de kleinste shetlander in elkaar wordt gemept, dan vind ik niet echt slim (eigenlijk wel behoorlijk stom) om hem met andere paarden in de wei te zetten. Dat doe je zo'n paard (en dat is mijn mening) niet aan.
Als je hem nou zou verkopen omdat je hem niet aankunt ofzo. Maar zo te lezen is dat niet het geval. Je wilt hem puur en alleen verkopen omdat hij weer kreupel is. De vorige keren dat hij kreupel was had het misschien een dieper liggende oorzaak. Je weet dat hij er dus gevoelig voor is, en dat de kans dus vrij groot aanwezig is dat hij kreupel van de wei komt als hij er met andere paarden op staat.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:54

Ik begrijp je goed dat je m wilt verkopen.
En van de mening van Mikkie ben ik het niet en wat wel eens.
Maar als je een paard hebt wil je er toch ook van genieten en lekker rijden?
Of niet soms?
En als ie stelkens kreupel is dan is het tog nix meer aan?
Als ik jou was Marlinde zou ik m nog een tijdje houden.
Gaat het dan nog niet goed dan kun je m beter verkopen.
Want als ie stelkens naar de kliniek moet enzo dan kost dat je een hoop geld en dan vind ik hoor (allemaal mijn mening) dat je beter een ander paard kan kopen.
Tis mischien wel moeilijk maar zo zou ik het doen!
Veel sterkte+suc6!

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 11:03

Mikkie, om heel eerlijk te zijn zit ik niet echt te wachten op dit soort reacties.
Ik heb mijn paard al 5 jaar en het afgelopen jaar heb ik alleen maar van kliniek naar kliniek gereden. Ook verkoop ik mijn paard niet zomaar omdat hij mijn leven is. Het probleem is dat mijn paard 1,70 is en niet te houden is. Het is een paard wat graag aan het werk is. Ik heb nog geen 2 maanden geleden een ongeluk met hem gehad. Hij heeft mij het prikkeldraad in geduwd. Geen pretje hoor.
Als ik van te voren wist dat hij zou gaan meppen ( wat ik hem dus nog nooit heb zien) had ik hem nooit bij een ander paard in gegooid. Ik kan mijzelf wel voor de kop slaan.
Maar ik hoop ook dat je begrijpt dat ik niet meer weet wat ik moet doen!!!!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:09

Erg vervelend voor je maar ben je niet bang dat hij in verkeerd handen komt als je hem verkoopt?Ik denk dat niemand zit te wachten op een kreupel paard en dat ie al gauw bij de slager beland.
Dus pas goed op aan wie je hem verkoopt en wees eerlijk verzwijg zijn gebrek niet.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:35

Ik kan best je zorgen begrijpen. Je vraagt om advies en denkt erover hem te verkopen. Daarmee vraag je ook om meningen.

Zelf is mijn paard momenteel ook kreupel. Vorig jaar is hij door verkeerd bekappen ook kreupel geweest. Nu had ik hem naast ons nieuwe paard gestald. In de wei en bak geen probleem. Ze hangen echt aan elkaar. MAar in stal loopt de een de ander uit te dagen met als gevolg dat Raakje nu wonden op zijn achterbenen heeft. Waarschijnlijk langs de voerbak geschaafd ofzo. In ieder geval zijn het flinke wonden. Dus we hebben Rekje even een stal verder gezet om Raak wat rust te geven.

Toch, ik kan je zeggen dat zelfs als het ooit mocht voorkomen dat ze niet meer te berijden zijn maar alleen nog in de wei zouden mogen of zo ik ze niet zou verkopen. No way. Is een keuze die bewust gemaakt is. Wij vinden dat je een dier niet aanschaft voor alleen het plezier. Een kind doe je ook niet van de hand omdat het een been verliest ofzo.

Maar nogmaals. dat is een persoonlijke keuze.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:54

Ik begrijp jouw twijfels.
Maar waar denk je dat je paard terecht komt wanneer je hem nu verkoopt? Grote kans dat het een enkeltje slager wordt, daar moet je wel rekening mee houden.
Mocht hij straks weer rad zijn: dan is het nog lastig om hem te verkopen. Mensen kopen niet zo snel een paard met een dergelijke "ziekte" geschiedenis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:00

Ik ben niet meteen "anti" als het om verkopen gaat, want ik ken jouw doel met het paard niet. Als je een paard hebt om lekker te tuttelen en af en toe eens te rijden dan zou ik nog niet aan verkopen denken, maar als de sport jouw lust en leven is, kan ik er goed inkomen dat je over verkopen nadenkt.
Je zult er alleen wel zelf vrede mee moeten hebben dat je dan de grip op het dier z'n toekomst kwijt bent. Oftewel: kun je nog lekker slapen als je weet dat je paard in de hamburgers zit....

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:01

Kan mij voorstellen dat je overbezorgd bent. En jammer dat er geen oorzaak gevonden is voor de vorige langdurige kreupelheid. Deze kreupelheid hoeft echter niet lang te duren. Dus gun je paard, en als het mogelijk is jezelf, rust. Sterkte.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 13:10

Bedankt voor jullie reacties.
Als (het is een hele kleine mogelijkheid) Ik mijn paard verkoop, verkoop ik hem niet als hij kreupel is. Ik weet dat het dan een enkeltje slager wordt. Daar is mijn paard mij te dierbaar voor.
Fasel; Ik wou dat ik die mogelijkheid had om hem bij mij te houden en hem dan lekker oud te laten worden bij mij in de wei. Helaas woon ik in de randstad en heb die mogelijkheid dus niet. Ik wens jou ook veel sterkte met je paard.
Even voor de duidelijkheid. Verkopen is nog heel ver weg voor mij en ook een allerlaatste optie. Eigenlijk wil ik het liefste mijn oude vertrouwde paard terug die ik had toen ik hem kocht.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:12

Dat hij te sterk voor je is kon ik uit het eerste verhaal niet opmaken. Ik ben puur en alleen afgegaan op wat je daar getypt hebt. Verder ken ik jullie situatie niet, dus daar kan ik ook niet over oordelen. Ik heb dus alleen gereageerd op de huidige kreupelheid.

Weet je zeker dat jouw paard heeft geslagen, of is hij geslagen door andere paarden??? Dat is ook nog een vraag die bij mij opkwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:12

Zelf ook ietsje zuiniger zijn op 'm dan...
Beterschap met je paardje!

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 14:54

Mikkie. ik weet zeker dat hij geslagen heeft/is. Ik stond er namelijk zelf bij.
En sonja; Ik ben heel zuinig met mijn paard. Het liefst zet ik hem op stal met een beschermpak om met alleen zijn neus en ogen nog open. Maar dat is geen paardvriendelijk leven. Helaas kun je niet alles voorkomen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:16

Gelukkig maar Marlinde. Ik hoop dat hij lekker opknapt. Voor je denkt dat ik de leggende gelden heb. Nee, ik moet als deze situatie zich voor zou doen gewoon mijn paard gestald houden in pension. Ik kan er dan ook geen ander paard bij hebben. Maar die consequentie wil ik wel dragen. Ik hoop voor jou dat verkoop niet nodig is.

Succes en sterkte. En blijf positeif he.

Groetjes Hanifa

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:07

ik kan me jouw reactie best voorstellen hoor.
Mijn paard heeft ook altijd wat. Het is wel steeds wat anders, maar toch.
Ik heb haar 1.5 jaar. Verschillende klinieken gezien en ondertussen zo'n € 2500,00 aan dierenartsen, zalfjes e.d. kwijt. Om het maar niet te hebben over de stalkosten voor een paard dat je niet gebruikt. Het ergste is nog steeds het verdriet en de angst dat het niet goedkomt. Soms denk ik echt dat dat dier alle pech in de wereld naar zich toe trekt.
Ik heb ook wel eens zoiets van 'ik koop een ander leuk paard'. Maar daar kun je ook van alles mee krijgen. En ik stapelgek op mijn paard, dus ik verkoop haar echt niet.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:03

ik kan het me goed voorstellen!
mn ponyu heb ik nu 6 jaar en heb er alleen het 1e jaar probleemloos mee gereden, en daarna was ze steeds langdurig kreupel, nu kan ze zelfs niet meer worden bereden, maar ze zal nooit weggaan! want ik wil toch wedstrijden blijven rijden, maar daar heb ik een ander paard voor, als ik maar 1 paard kon hebben, was ze wrsch allang ingeslapen(ze heeft een tijd op 3 benen gestaan, nu loopt ze weer goed, maar niet meer om op te rijden)
maar mn paard heeft zichzelf 2x kreupel geschopt, tegen de muur uit frustratie tijdens het voeren, 2x 6 weken kreupel dus heel wedstrijd seizoen naar de knoppen, daarna heb ik 2x een ongeluk gehad en een tijd niet kunnen rijden, toen kon ik weer rijden en was hij alleen maar aan het steigeren&rond rennen en kon ik er nix mee, heb toen veel les genomen(nu nog) en toen ik M1 dressuur was, werd hij ineens linksachter kreupel, niet duidelijk te zien, allen op de volte linksom haperde zn achterbeen, van de ene naar de andere kliniek gegaan, nix kunnen vinden, toen na 3 mnd kon ik weer rijden en na 2 mnd had ie het weer!

nu loopt hij weer goed, maar was weer wat aan het steigeren, waar hij nu gelukkig weer doorheen is, maar ik snap je frustraties en het niet weten wat je moet doen, heel erg goed!

maar, dat je paard ditmaal kreupel is, heeft 1 duidelijke oorzaak en dat komt van het in de wei staan met het andere paard, daar kan hij dus niets aan doen en is geen reden om hem nu te verkopen, en: wie wil er een kreupel paard?

als ik jou was, zou ik afwachten tot hij weer goedloopt, na een trap in de wei lopen ze na een paar weken echt wel weer helemaal goed hoor, de oorzaak is duidelijk dus je hoeft niet bang te zijn dat het iets heel ergs is of iets engs of onbekends ofzo

als hij weer goed loopt, neem dan goed les, en ga ook consequent met je paard om, dan kan je situaties zoals met het prikkeldraad voorkomen
(ik heb onder mn paard gelegen toen hij met steigeren omviel en daarnaast nog vele blauwe plekken&kneuzingen opgelopen van het omgaan met hem, omdat hij totaal geen respect had, dat gaat nu heel goed en hij let op mij, en zal me ook nooit bewust pijn doen of omver duwen of klemzetten oid, wat hij vroeger wel deed, heb hem nu bijna 4 jaar en pas t laatste jaar gaat het echt goed, behalve zn kreupelheid dan!)

dus lesnemen, consequent(maar wel eerlijk natuurlijk!) met hem omgaan, als je dan nog het idee hebt van nee dit wordt gewoon nix, of hij is weer kreupel(en dan door iets medisch ipv trap van een ander) dan snap ik het goed, als je hem alsnog wil verkopen, maar ik vind dat je paard nu nog een kans verdiend omdat hij aan deze kreupelheid nix kan doen!

en dat hij misschien wat lastig is met rijden en in de omgang, kan ook goed komen doordat hij zovaak kreupel is geweest, dat je er niet veel mee hebt kunnen rijden en onbewust ben je misschien toch wat liever tegen een kreupel dier dan tegen een gezond dier, en heeft hij daardoor minder rspect voor je!

maar goed nadenken wat je doet, goede begeleiding zoeken en niet te snel opgeven hoor!

veel succes!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:23

Wat een vervelende situatie voor jullie allebei.
Ik kan me goed voorstellen dat je door de geschiedenis van je paard nu in zak en as zit.
Toch zou ik niet te snel wanhopen hoor, dit incident staat immers los van wat er in het verleden allemaal gebeurd is.
Een trap van een ander paard krijgen is zeker niet top, maar de kreupelheid is te verklaren en met een beetje geluk is hij straks weer het mannetje.
Door al dat gedoe in het verleden heb je nu waarschijnlijk zo'n "oh neeeeee, niet weer !"-gevoel, en dat is heel begrijpelijk.

Mijn advies: probeer de situatie te bekijken zonder meteen een link te leggen naar het verleden, en verzamel al je moed om je paardje er weer bovenop te krijgen !
Heel veel sterkte de komende tijd, en niet opgeven hoor

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:40

hoi
je weet wat ik ervan gezegd heb via pb. Voor de rest; ik zit in een soortgelijke situatie en kan me dus best voorstellen dat ze aan verkopen denkt. Denk ik ook wel 'ns aan met Mirage. Dan zie ik het ook allemaal niet meer zitten, of ze nu wel of niet meer helemaal goedkomt.......het is soms gewoon best zwaar al die zorgen!!!
sterkte en we houden elkaar op de hoogte

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 09:32

Iedereen ontezettend bedankt voor jullie geweldige berichtjes.
Ik heb mijn paard sinds zaterdag op het land staan met zijn grootste twee vriendjes. Dit zijn de enige twee paarden waar hij nog mee samen staat.
Gisteravond ging ik mijn paard ophalen om terug naar stal te brengen. Staat die lieve schat al hinikend op mij te wachten. Dan breekt mijn hart en weet ik dat dit mijn paard is waar ik al 5 jaar zo trots op bent.
A.s. donderdag ga ik er weer voor het eerst op. Hij is namelijk weer goed ( het is nog even afwachten of hij onder het zadel ook goed is) Het wordt alleen lange lijnen rijden en verder zien we wel weer. Ik hou jullie op de hoogte.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:06

Ik weet precies hoe je je voelt, mijn paardje is ook heel vaak kreupel, en je ziet sommige andere mensen lekker altijd maar doorrijden. Ik kan je wel vertellen dat verkopen niet echt een oplossing is voor jou, je volgende paard kan weer precies hetzelfde hebben. Maar voor je paardje zou het wel een oplossing kunnen zijn. Vraag er niet de hoofdprijs voor, en zoek iemand die lekker recreatie wil rijden en een beetje knuffelen. Je paardje kan dat waarschijnlijk beter aan, en zal waarschijnlijk helemaal niet meer kreupel worden. Maar in ieder geval veel succes met je beslissing, ik heb een keer dezelfde gemaakt, en geniet nu lekker van je paardje nu hij weer goed is!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:18

WAY TO GO MARLINDE!!! Fijn te horen. HEel veel succes en blijf positief.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:24

Nou ik vind het fijn dat het weer goed is met hem. ik bedoel het echt niet verkeerd wat ik bovenstaand heb geschreven.
Ik hoop voor je dat hij nu voorlopig niet meer kreupel wordt

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:07

Marlinde schreef:
Als ik van te voren wist dat hij zou gaan meppen ( wat ik hem dus nog nooit heb zien) had ik hem nooit bij een ander paard in gegooid. Ik kan mijzelf wel voor de kop slaan.
Maar ik hoop ook dat je begrijpt dat ik niet meer weet wat ik moet doen!!!!


Inderdaad. Je kan nooit voorspellen wat er gaat gebeuren als je een paard samen met een vreemd paard zet. Het had even goed gekund dat er niets gebeurd was. Zoiets is altijd en experiment.
Daar hoef je je niet schuldig over te voelen.
Vele goede moed! Ach gut

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:25

Ik begrijp wat je voelt. Ik heb de afgelopen 4 maanden ook een heleboel pech gehad met mijn hengst. Ik heb dat dier al 5 jaar (hij was 6 maanden toen ik hem kocht) en hij is me ongeloofelijk dierbaar.
Ik ben echt 3 maanden ziek geweest van al die pech en in mijn hoofd is verkopen ook al voorgekomen.
Ik weet nu dat mijn paard een ongeloofelijke brokkenpiloot is. Ik was ook van mening dat er geen bescherming om de beentjes hoefde want je kunt toch niet alles voorkomen. De afgelopen twee maanden gaat hij echter niet de wei in zonder dat er eerst gereden is en dan krijgt hij vierkant springschoenen om, peesbeschermers van voren en stalbandages (sprong en kogels helemaal ingepakt) van achteren. Het ziet er allemaal wel overdreven uit als je hem even in het land wil zetten maar ik kan hem wel heel houden op die manier en ben nu al bijna 1.5 maand blessurevrij. Natuurlijk is een dergelijke aanpak geen garantie op een zorgeloos leven, dat besef ik ook wel. Hij kan nog steeds zijn been breken als hij een keer gek neerkomt. Maar hij kan zichzelf niet meer slaan tot zijn benen aan gort zijn. Hij houdt er ook van om in zijn enthousiasme in de draad te slaan met brandplekken tot gevolg. Door hem helemaal in te pakken kan hij zich zo niet meer makkelijk beschadigen en het geeft me bovendien een veilig gevoel.
Misschien is het een idee om hem peesbeschermers om te doen in het land en voor zijn wondje op de kroonrand vind ik het geen stom idee om hem springschoenen aan te doen ter bescherming.
Denk er eens over na. Het is natuurlijk niet heilig maar het kan soms hele vervelende dingen voorkomen.
Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:34

He super dat je dat ene gevoel weer hebt, dat trotse! Dan weet je weer waarom je toen voor dit dier gekozen hebt! Ik hoop dat íe helemaal rad is als je d'r weer op zit en dat jullie verdere pech bespaard blijft!
Geniet ervan!