een paar vraagjes over een ondeugende fjord!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordie6
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Flevoland

een paar vraagjes over een ondeugende fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 11:53

Haha!

hallo meiden,

ik heb een paar vraagjes.

Ik heb een hele ondeugende fjord hij is 5 jaar.

vraag 1:Als ik in het bos rij met andere paarden gaat hij er constant vandoor,hij moet achteraan lopen want anders lelt hij naar achteren.
Ik weet dat hij altijd vooraan wil lopen maar dat kan gewoon niet hij is dan zo opgefokt en druk.

vraag2:Als hij er dan vandaar gaat geef ik hem op zijn donder en als ik hem dan een tik geef bokt hij gigantisch hoog en neemt een speurt.

vraag3: als ik rijd wil hij altijd zijn hoofd omhoog houden en krijg ik zijn nek niet ontspannen if aan de teugel.

Vraag4:
als ik buiten wil rijden moet er altjd iemand naast lopen of een ander paard mee anders vertikt hij het dus ben ik altijd afhankelijkvan andere mensen en kan ik nooit eens alleen buiten rijden.

Het is een jong aardje die nog veel moet leren hebben jullie tips voor mij alvast bedankt!!!!

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 11:55

als hij bokt zou ik hem gewoon nog een tik geven dan leert hij vanzelf wel dat bokken auw is.

fjordie6
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 12:52

Bedankt voor je reactie maar dat doe ik zovaak hij blijft het doen hij heeft een stale bil geloof ik hihi!!! Extreme duivel

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:28

Citaat:
vraag3: als ik rijd wil hij altijd zijn hoofd omhoog houden en krijg ik zijn nek niet ontspannen if aan de teugel.


ik zou goede les nemen. als het in de bak beter gaat, dan gaat het buiten ook vanzelf beter.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:39

Jemig dat klinkt heel bekend. Lars wilde ook altijd voorop lopen en vond dan alles opeens eng. Liep hij achter een paard, dan liept hij er negen van de 10 keer bijna in ipv achter....ook alleen naar buiten gaan ging bijna niet. Het werd helemaal erg als we dan een stalgenootje tegenkwamen die net terugging. Lars steigeren en dreigen en als ik dan niet oplette, zaten we binnen no-time weer op stal. Het enige wat bij Lars heeft geholpen is, lessen voor het voor en achter paarden lopen. Mijn verzorgster heeft een tijd flink was les met hem gehad en toen was het over, we hadden opeens veel meer controle. Het niet alleen naar buiten gaan, is gelukkig al een hele tijd geleden opgelost. Ik heb hem 1 keer zo gigantisch op z'n flikker gegeven (sorry hoor hij haalde het bloed onder mijn nagels vandaan) en sindsdien is hij heel braaf.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:53

citalover schreef:
als hij bokt zou ik hem gewoon nog een tik geven dan leert hij vanzelf wel dat bokken auw is.


Sorry, maar mijn fjord begint ook flink te klieren zodra je de zweep erbij gaat gebruiken. En de eerste bok zit ik nog wel uit, maar als ik dan nog een tik geef vind ze toch echt wel dat ik *letterlijk* op moet vliegen Haha! Werkt dus niet echt.

Kheb verder geen tips voor je, sorry, ik hoop alleen dat mijn fjordje niet zo wordt (is nu ook net 5 en ben d'r ook aan het beleren) alleen valt het wel te verwachten Haha!

succes ermee!

Annabel_Simone

Berichten: 299
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Bergen n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 19:18

vraag2:Als hij er dan vandaar gaat geef ik hem op zijn donder en als ik hem dan een tik geef bokt hij gigantisch hoog en neemt een speurt.


dor gaan met die zweep en ga staan dan bokt hij onder je door dat heb ik mijn pony ook zo afgeleert soms doet ze het nog maar niet meer zo vaak

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:38

tja fjorden zijn zo eigenwijs. Probeer eerst goed te rijden in de bak en zorg ervoor dat je erg consequent bent. Vroeger heb ik met Uck ook "problemen"gehad. Ben toen bij de rijvereniging gaan lessen. Door gehoorzaamheid in de bak te krijgen, dressuur matig te rijden ging het buiten ook veel beter. Rij me andere paarden die rustig zijn en je kunt ook proberen om voor te rijden als de ruiter achter jou maar voldoende afstand houdt. Dan kan je fjord ook niet meppen.

Vaak helpt slaan met een zweep niet echt......veel fjorden zijn er niet van onder de indruk. Ik gebruik mijn zweep bijna nooit. Als ik hem dan een keer moet gebruiken (als ik er een mee heb) dan is het wel duidelijk dat het echt is en hij nu toch moet luisteren.

Succes ermee!

fjordie6
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 11:48

Jee bedankt voor alle reacties!!!

hij heeft altijd les gereden en hij is zelfs manege pony geweest even en heeft met kinderen gereden!!
Ik ga nog een paar lessen bij iemand nemen en kijken hoe het dan gaat.

ik oefen heel veel in de bak met hem hij is gewoon super ondeugend.

Gisteren heb ik het weer geprobeerd met wat tips en het ging onwijs goed hij was super lief buiten!!!

bedankt voor jullie tips!!!!!!!!

knuffies kim

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:51

ilsejee"]
[quote="citalover schreef:
als hij bokt zou ik hem gewoon nog een tik geven dan leert hij vanzelf wel dat bokken auw is.


Sorry, maar mijn fjord begint ook flink te klieren zodra je de zweep erbij gaat gebruiken. En de eerste bok zit ik nog wel uit, maar als ik dan nog een tik geef vind ze toch echt wel dat ik *letterlijk* op moet vliegen Haha! Werkt dus niet echt.
[/quote]

tsja ik rijd nu ook een fjord die toen ik begon ongeloofelijk bokte en ik heb het zo aangepakt en nu bokt hij dus niet meer.
maarja je moet het bokken wel uitzitten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:03

Als ik dit zo lees ben ik toch heel blij met mijn netjes opgevoede 5 jarige fjordje.

Ik heb maar 1 tip, zeer consequent zijn, zweep zo min mogelijk gebruiken (a. fjorden zijn hier niet van onder de indruk, b. een zweep is een hulpmiddel geen slaginstrument).
Eerst netjes rijden in de bak (zo te lezen heb je dat ook nog niet onder controle) en dan pas naar buiten, dan heb je ook meer zeggenschap over hem.

Succes!
Viv