Paard draait zich om in het bos bij enge dingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Paard draait zich om in het bos bij enge dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-03 19:35

Ik heb een probleempje met mijn paard. Hij is nu bijna 5 jaar, maar draait zich vliegensvlug 180 graden om wanneer we in het bos rijden en er loopt een wandelaar ofzo.
Als er een mountainbike opeens uit het struikgewas komt kan ik me voorstellen dat hij schrikt, maar van wandelaars??!!!
We rijden bijna dagelijks door het bos, maar hij went er nog steeds niet aan.
Verder is hij wel super verkeersmak en als we langs de weg rijden draait hij zich niet om als er een fietser of wandelaar aan komt.
Ik weet wel dat hij nog jong is en dat de meeste jonge paarden dit vluchtgedrag vertonen, maar die van mij spant toch wel de kroon geloof ik. En het gekke is dat hij van dingen waar hij wel bang van zou mogen zijn (kleiduiven schieten in het bos, wapperende spandoeken, een spuitende fontein) juist niet bang is en gewoon er langs loopt.
Wie heeft er tips!!!!?????

Vast bedankt, Simmie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:40

Geen tips
maar ik herken het precies Lachen

Ik heb wel 1 troost voor je, het word naar mate ze ouder worden minder *LOL*

Mijn paard, doet dit ook

Hij laat niets merken. Spant zich nergens
Dus niets op te sluiten tussen benen en handen
en dan ineens, floep, de andere kant in.

Hij deed dit vroeger ook in de les. (nu niet meer)
En mijn instructeur(s) wisten ook geen oplossing, gewoon omdat hij je elke keer verraste ging het verhaal van opsluiten niet door.

In het bos merk ik bij die van mij dat het toch wel een soort van angst is.
UIteindelijk krijg ik hem ergens wel langs, maar dat duurt toch ff.
Ben ik met een ander paard, ook al is die ander bang, dan durft hij wel Lachen

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:54

Herkenbaar!

Dat doet Nico ook, tijdje terug waren we in een rustig galopje en ineens schrikt ie van een putdeksel en draait ie 180 graden om *vloog er bijna af*. Toen ik er 2 min. weer langs reed was er gewoon niks aan de hand.

Of van die slidings als ie een eng boomstronkje ziet liggen (gaat lekker als je altijd in het bos rijd Tong uitsteken) En als je er weer heen rijd heeft ie echt zoiets van "Ja maar net zat er een paarden-etend-monster! Huilen Echt waar "
Of gewoon ineens 3 meter opzij springen en daarna vorlijk verder gaan!

Echt op te lossen valt het volgens mij ook niet, omdat ie zich de ene keer helemaal te pletter schrikt en de andere keer gaat ie er gewoon stoer voorbij.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:20

Nou pas reed er een paard van een dresseurstal ( de paarden worden alleen in de bak gereden en zijn natuurlijk niets gewent) die durfde niet eens langs Bunny te rijden die aan het grazen was. haha

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:22

Ik dacht dat ik alleen zo een achterlijk paard had maar het valt mee. }>

Ik heb langs de weg een martingaal om. Als hij iets engs vind draait hij heel snel en gooit zijn kop in de lucht. Met de martingaal heb ik hem iets sneller terug (kan hij niet helemaal omkeren).

Moet zeggen dat het langzaam steeds beter gaat. Hij keert niet zo snel meer om wel doet hij een paar pasjes opzij als hij iets engs vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:37

En als 'ie echt gaat staken voor wat engs of achteruit gaat lopen, dan gewoon achteruit erlangs. Werkt vaak prima.

Wordt wel minder als 'ie wat ouder en rustiger wordt Haha!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 22:06

ik heb dit dus ook en met een mategaal en dat een goed rectie vermogen om haar gelijkt terug te draaien gaat het bij mijn steeds beter.
misschien bij jullie ook

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 22:31

Ik weet niet hoe je hem rijdt ik het bos?
Ik had namelijk hetzelfde probleem met een paard en achteraf bleek dat ik het paard niet genoeg liet werken. Overgangen rijden, tempowisselingen, goed de achterhand eronder, enz. Nu ik dat meer aanpak, zijn de problemen opeens een stuk minder.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 22:37

Tos had het geintje eerst, omdat "zomaar"te doen, gewoon weer terug naar stal.
Maar dat is hem hardhandig met de zweep afgeleerd. Lips are sealed
volgens mij verzitn hij dat nu niet meer Haha!
Maar als hij iets eng vind wil hij nog wel eens omdraaien, maar dan zet hij niet meteen aan in rengalop Knipoog
Gelukkig vind hij iets niet snel eng, en als je hem een keer ronddraaid en aanspoort en toespreekt, is hij het alweer vergeten Haha!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 22:13

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Misschien doet hij inderdaad wel een beetje weinig, maar dat komt ook omdat hij herstellende is van een blessure. Ik mag ongeveer 3 kwartier rijden waarvan ongeveer 10 minuten draven. Natuurlijk heb ik zijn voerschema aangepast.
Nou ja, laten we hopen dat het inderdaad steeds beter gaat naarmate hij weer meer mag werken (volgende week mogen we weer een klein galopje doen) en naarmate hij ouder wordt. Het blijft natuurlijk nog een kleuter met zijn 4 1/2 jaar.

Simmie