bijrijder? wat verwachten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

bijrijder? wat verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 17:40

omdat ik nu veel minder tijd heb zoek ik voor 1 van mijn paarden een bijrijder. waar moet ik dan op letten? en wat voor eisen kan ik stellen?
degene die hem rijd moet wel een klein beetje netjes kunnen rijden en verder maakt het me niet zoveel uit als ze er maar lief voor is

groetjes [naam]

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 17:43

je kan alle eisen stellen die jij hebt Haha!
het is jouw paard en jij beslist, gewoon advertenties plaatsen en mensen laten komen en als je diegene geschikt vind laten rijden Haha!
en als dat ook nog goed is, heb je een bijrijder Tong uitsteken

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 17:44

Ik heb zelf spijt van mijn bijrijders die ik nu heb. Ze hoeven ook niet weg ofzo maar ik had het nu anders gedaan.

Zorg dat ze niet te jong zijn, de meeste reacties die je krijgt zijn van meisjes rond de 13 en dan heb je al snel de neiging om ok te zeggen omdat je niks anders kan vinden.

Verder idd zorgen dat ze rijden zoals jij dat wilt, en dan bedoel ik dingen die je dus later gaan irriteren (paard netjes aan het been houden, niet trekken) kortom, dat ze niet alles teniet doen waar jij juist aan werkt.

Verder in de gaten houden dat ze echt netjes en verantwoordelijk zijn, en niet te makkelijk doen. Dit heb ik namelijk wel gedaan in het begin met als gevolg dat mijn bijrijdsters totaal niet luisteren en helemaal nooit iets opruimen laat staan uitmesten.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:38

Omdat het mooie weer er nu aan begint te komen, zal het 'aanbod' van bijrijdsters/verzorgsters ook groter worden.
Je kunt in de lente altijd aardig wat 'eisen' stellen ja. Haha!

Bij ons is het heel gebruikelijk dat als bijv. diegene de enige is die het paard rijdt, en bijv. 3 of 4x per week rijdt, dat ze dan ook de stal die dag doet, eventueel voert naderhand (als ze rond voertijd aanwezig is), dat ze als ze tijd over heeft ook helpt met hooibalen/strobalen sjouwen die geleverd worden, of de boel veegt.

Ook zijn er klusjes zoals de buitenbak uitmesten, hoewel dat bij ons altijd 'meteen' gedaan wordt als je paard 'iets gedaan heeft', althans na het rijden meteen wegwerken zeg maar.
Verder zijn er dingen als tuig/zadel invetten/schoonmaken, een keer wat lekkers voor paard meenemen (snoepjes/zak wortels), helpen met de andere paarden....
Ook afwisseling voor het verzorgpaard (dus ook een keer longeren, niet alleen rijden, en als jij zelf bijv. L niveau reed met het paard, dan moet die bijrijdster ook aardig op dat niveau zitten zelf anders is het jammer maar helaas. Haha!

Ikzelf heb 2 bijrijdsters die nog niet zo goed rijden, maar mij gaat het vooral om het 'in conditie houden' van Cerise, dat als ik over 4 maanden weer erop klim, dat Cerise een uur lang kan dressuren en een beetje op eigen benen kan lopen zonder met tong op de schoenen te lopen hijgen. Gaaaap Extreme duivel

Op zich wil ik wel dat de dames me heel veel helpen met lichamelijke arbeid. Door de chemokuur kan ik weinig en na een half uurtje longeren van Cerise ben ik al moe!
Dus wil ik dat ze me helpen:
-Ze moeten haar dan uit de wei halen
-poetsen en optuigen enz.
-samen met bijrijdster gaan we haar in de buitenbak longeren of losgooien of zo, iets waardoor ze niet meer zo fris en fruitig duiveltje daarna is. Extreme duivel

-Bijrijdster tuigt haar verder op, zadel, enz. en singelt aan (ik heb de kracht daar al nauwelijks meer voor Frusty )
-Bijrijdster steigt op en rijdt half uur tot uur 'het eigenwijze varken'.
-Dorine mag uitstappen als ze de puf nog heeft. *LOL* Tong uitsteken

Aftuigen, poetsen, en terug in de wei zetten gebeurt door bijrijdster en Dorine samen.
Dan poetsplaats vegen/wassen, afhankelijk van of varkentje daar heeft gescheten/gepiest of niet en wat ik er gedaan heb... Misselijk }>
Eventueel vullen we nog hooi enz. aan op de voorraadplaats in de grote stal (sjouwwerk enz., is niet verplicht maar stalhoudster helpen is ook niet verboden). *LOL*

Heel veel succes en sterkte, je kunt eventueel een proeftijd opstellen om te kijken of het klikt tussen haar en paard en jou.
Dit is heel gewoon, dus doen!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:44

En let even op de verzekering. Dat vergeten veel mensen, maar hoe is het geregeld als iemand onder de 18 van jouw paard valt? En hoe bij iemand van 18+? Wat als zij een ongeluk veroorzaken, mogen ze uberhaupt van je naar buiten? Wij haden ooit een meisje die al 4 jaar reed, geven we haar een halster om tara uit de wei te halen, weet ze niet hoe dat moet...Verder stond ze altijd met haar handen over elkaar en kon ze ook niet rijden, dusse...doei
Het moet klikken tussen jou en haar en tussen jou en jepaard, en voor de rest zie anderen Succes met zoeken...Lachen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 19:36

Inderdaad:
advertentie ooit gelezen van iemand die ik kende.
Meisje had 5 jr. rij- en poets-ervaring en was 15 jaar.
Wat bleek?
Toen ze 14 was mocht ze van haar ouders op paardrijles, daarvoor had ze tijdens zomervakanties 'wel eens' een vriendin helpen poetsen met diens verzorgpony. Een shet.
Nu wilde ze dan een groot paard gaan rijden/verzorgen.
Dus....
Ze had ! één jaar ! Extreme duivel rij-ervaring, en de vier jaren daarvoor alleen 'een paar keer een pony gepoetst elk jaar'. Extreme duivel

Ook had ze ervaring met buitenritten: ze had tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk een ritje op het strand gemaakt op een rustige afgestompte pony bleek later. Gaaaap

Dat werd dus niks met dat grote paard en ik heb me kapot gelachen!
Aan de andere kant ook wel zielig, zo'n kind verpest het voor veel anderen van haar leeftijd die echt goed les hebben gehad en ook andere vormen van ervaring in de verzorging hebben.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 17:36

Wat hebben jullie toch allemaal tegen meisjes van 14 jaar???
Kunnen die allemaal niet rijden, weten die niks van paarden af, lezen ze allemaal de 'penny' en zijn ze allemaal onervaren???

Ik lees heel vaak dat er ontzettend negatief wordt gepraat over meiden van mijn leeftijd want het zijn allemaal van die 'penny'meisjes.

Ik vind mijzelf nou niet bepaald een penny meisje en ik weet aardig wat af van paarden (en alles wat erbij hoord....) dus hou er ff rekening mee dat er ook wel uitzonderingen zullen zijn.

Om eerlijk te zijn zou ik liever een 'penny'meisje willen hebben die lief is voor mijn paard dan iemand die ouder is en denk dat ie goed kan rijden en vervolgens je paard naar de kl*te rijdt...

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:12

Daar heb je gelijk in. Ik denk ook niet dat we ze allemaal over 1 kam moeten scheren.

Jij als eigenaar moet een eisenlijst opstellen waaraan jouw bijrijder moet voldoen. Je mag kritisch zijn want een paard is een kostbaar dier en dat laat je niet naar de kl#te rijden door iemand anders.

Neem bijv iemand 2 weken op proef en ben dan zelf alleen aanwezig maar laat die persoon met je paard aan de slag gaan. Ik heb zelf bijrijders gehad en ben bijrijder geweest, dus ik weet waar ik over praat. En let wel op, niemand gaat met je paard om zoals jij dat zelf zou doen. Dus een compromis zal je toch moeten maken.

En wil je het goed doen dan maak je een overeenkomst over de evt bijdrage in de kosten e.d Geen slecht idee en voorkomt een boel narigheid!

Succes

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:22

Kyralovertje schreef:
Wat hebben jullie toch allemaal tegen meisjes van 14 jaar???

Om eerlijk te zijn zou ik liever een 'penny'meisje willen hebben die lief is voor mijn paard dan iemand die ouder is en denk dat ie goed kan rijden en vervolgens je paard naar de kl*te rijdt...


Sorry hoor maar staat er bij mij dat ik iets heb tegen meisjes van 14 jaar?
Nee.

Verder ben ik van plan wedstrijden te gaan rijden met mijn paard, als ik over een (lange) tijd geen chemokuren meer hoef en de kanker zich een beetje gedeisd houdt.

Dit houdt echter wel in dat tegen die tijd 1 van de huidige bijrijdsters, die 't paard 1x per week rijdt nu, dan met haar gaat stoppen, althans dat wil ik want ze rijdt gewoon niet goed genoeg.

Als ik haar blijvend op mijn paard zal laten rijden en zelf probeer mijn paard scherper aan de hulpen te krijgen... terwijl dat meisje alles weer verknald omdat ze gewoon nog niet ervaren genoeg is... dat is niet eerlijk t.o.v. het paard EN de bijrijdster.

Ze is eigenlijk nog veel te jong, tien jaar, en onervaren. Als ze niet het nichtje van mijn man was geweest en dochter van mijn vriendin, had ze zeker geen kans gemaakt.
Maar ik heb zelf ook een verzorgpaard gehad en er zoveel van geleerd, ik gunde haar gewoon die kans. Als ze veel hier kan leren kan ze straks ook eerder weer ergens anders 'aan de bak' zeg maar.
Nu kan ze nergens een verzorgpony krijgen: ze is zelf 1.72 m lang en nog tien jaar, met maar 2 jaar les op manegeponys... ze kan nog niet eens springen, nog nooit gedaan!

Ik ben heel blij dat ze me nu wil helpen mijn paard in conditie te houden, en dat mijn paard wat afstompt, dat neem ik daarbij op de koop toe.

Kyralovertje: zoals jij al zei, liever iemand die lief voor je paard is, haar goed opvoedt en probeert verantwoordelijk met haar om te gaan, dan iemand die ouder is en in het bos lekker met haar gaat crossen en haar later bezweet op stal weg zet zonder uit te stappen...

In het begin durfde ze mijn (nogal druk) paard niet eens een snoepje te geven. Bang dat ze zou bijten... Bloos
Tegenwoordig haalt ze haar zelf uit de wei, poetst haar, zadelt haar op enz. en krijgt priveles met haar elke week. Dat laatste vond ik wel belangrijk, zo leren ze beiden van elkaar. Lachen

Cerise heeft weer meer conditie en de andere bijrijdster rijdt haar op maandag en donderdag, en heeft ook 1x p.w. les. Zij is al wat verder gevorderd.
Vandaag moest Cerise er dan ook weer hard aan trekken! *LOL* Ach gut

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:20

Dorine schreef:
Sorry hoor maar staat er bij mij dat ik iets heb tegen meisjes van 14 jaar?
Nee.


Sorry, ik bedoelde jou er niet persoonlijk mee maar het viel me gewoon op dat de mensen hier (en niet allemaal of course..) jongere 'meiden' nog snel 'penny'meisjes noemen en blablabla (zoals ik dus al getypt had Haha! ). Ik vind dat elf dus een een beetje onrechtvaardig, omdat dat heus niet altijd zo hoeft te zijn. Ok, ik ben het met jullie eens dat er heus meiden zijn die zichzelf beter voor doen dan dat ze zijn om zo aan een verzorgpaard/pony te komen maar er zijn ook uitzonderingen.

Succes met het zoeken naar een bijrijdster!
xxies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:30

Citaat:
Wat hebben jullie toch allemaal tegen meisjes van 14 jaar???

Om eerlijk te zijn zou ik liever een 'penny'meisje willen hebben die lief is voor mijn paard dan iemand die ouder is en denk dat ie goed kan rijden en vervolgens je paard naar de kl*te rijdt...


Waar ik eerst reed, kreeg ik het veels te druk, dus werd er ook iemand bijgezocht.

Er kwam een meisje die m2 bij de ponys had gereden.
Kawa was een jaar onder het zadel, het langste van alle paarden, dus hebben we haar op Kawa gezet.
na een paar rondjes begint Kawa te galoperen en te bokken totdat ze eraf ligt.

Hij had nog nooit gebokt, tot toen.

Een tijdje later kwam er weer een meisje, samen met haar ouders.
Kind lief kon volgens zeggen verschrikkelijk goed rijden.
Maar aangezien we wat van dat eerste voorval hadden geleerd, zeiden we, dat we haar eerst aan de longeerlijn namen.

Kind boos, ouders nog kwader
Maar wat was het goed, dat we dat gedaan hadden.
Een paard wat echt aan het been is, is toch wel ff wat anders.
Ook dit paard ging er in volle galop vandoor en door de longeerlijn hebben we hem naar halt gekregen.

Dus, daarom wees voorzichtig Lachen

Voor de rest bepaaal jij wat er met je paard gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:09

ik heb nu denk ik iemand gevonden. een vrouw van 30/35 die bij ons op de manege paarden rijd. ze is netjes. corret met de paarden. ze kan niet heel goed rijden maar kan wel gewoon draf, stap, galop. plukt niet en zit er netjes op ik denk dat ze en jaar of 5 rijd. zou dat wat zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:18

Ik denk van wel
zo iemand komt in de meeste gevallen na wat ze beloven.
Een als ze er netjes opzitten en niet trekken en plukken, dan heb je al iets heel belangrijks te pakken Lachen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:19

Helemaal met Kawa eens.
Daarbij kan je van een volwassen iemand iets meer verwachten. Afspraken nakomen, eerlijk zeggen wanneer je liever wilt dat iets op een andere manier gebeurd e,d (uitzonderingen daargelaten Knipoog )

Ik zou er voor gaan *LOL*

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:28

Hier hebben we ook altijd veel te maken met bijrijdsters....ben er zelf ook een, maar goed....ik ben niet aan komen lopen, maar ze hebben mij gevraagd. Zo is er voor mij ook niet veel geregeld, voornamelijk omdat ik zelf wel bedenk wat wel en niet kan en ik aansprakelijk ben voor alles wat ik doe en laat.

Maar dat is dus iets wat belangrijk is: Wie is verantwoordelijk voor wat!!
- Wie is verantwoordelijk wanneer er iets gebeurt: Stel jij je aansprakelijk of is je bijrijdster zelf aansprakelijk, dit is ook belangrijk ivm de verzekering!
- Wie mest er uit en wanneer en hoe zit het met het voeren. Verwacht je van je bijrijdster dat ze ook de stal uitmest en moet ze je paard ook voeren of mag ze alleen bijvoeren na het rijden, en wat en hoeveel.
- Hoe zit het met de rotzooi op het terrein. Wordt er van haar verwacht dat ze alle rotzooi die ze maakt opruimt en zo ja, waar moet ze het laten!
- Hoe zit het met het vriendinnen meenemen naar het paard en wat mogen deze vriendinnen wel of niet (rijden etc, denk hier ook goed na over op het paard zitten zonder zadel, gebeurde hier en was men ook niet altijd blij mee, elke meegebrachte persoon werd zonder zadel op het paard gezet die alleen een halster om had)
- Waar mag de persoon rijden (ivm buiten rijden), wat mag deze allemaal doen (dressuur, springen) en hoe wordt de bijrijdster verwacht op het paard te gaan zitten (schoenen, wel/geen cap, laarzen, chaps etc)
- Hoe wil je het hebben wanneer het gaat om tuig en borstels, dekens etc. Mag ze zelf dingen aanschaffen, zo ja wat, en wat heb je liever niet. Welk tuig mag ze gebruiken (misschien rijd jij bv met een bepaald bit of heb je die ergens liggen, slof is ook zo iets. Dingen waar ze nooit mee mag rijden of alleen jij mee rijd, sporen nog zo iets) en moet ze het tuig ook bijhouden met schoonmaken en invetten.

- Vergeet vooral niet naam, adres en tel op te vragen en doktor en mensen die ze eventueel moet informeren wanneer er een ongeval is of je haar niet zou kunnen bereiken.

Dit is wat ik me zo snel kan bedenken, en waarvan sommige dingen hier ook wel eens fout zijn gegaan.....dus hoop dat je er wat aan hebt!!

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 16:33

dank je bella hier heb ik heel veel aan!!

x yvon

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 17:59

Afspreken dat ze jou ALTIJD belt als er iets ongebruikelijks is. Vooral mensen die nooit een eigen paard hebben gehad schatten situaties wel eens anders in dan jij zou doen. Een voorbeeld, het normaal erg voorwaartse paard was ineens heel sloom en niet vooruit te branden nadat ze buiten haar stal etend van een enorme berg hooi was aangetroffen met een klein wondje aan haar kogel (wat later behoorlijk diep bleek te zijn en eigenlijk gehecht had moeten worden). Voor mijn (volwassen) bijrijdster indertijd geen reden om mij te bellen. Voor mij is een van deze 3 voorvallen al genoeg reden. Daarna de afspraak gemaakt dat ze gewoon ALTIJD zou bellen als er iets anders is dan normaal omdat ik situaties blijkbaar anders inschat.