bijenkolder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

bijenkolder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 15:07

mijn paard (merrie, 6 jr ) krijgt de kolder in de kop zodra de eerste bijen in de buitenbak verschijnen. onze buurman is imker en heeft op ong. 25 m. van de bak enkele bijenkorven staan. er vliegen dus regelmatig bijen in de bak en helaas zijn ze allemaal bijziend want ze vliegen regelmatig tegen je aan. vooral aan het eind van de dag is dat knap lastig want dan vliegen ze allemaal terug naar honk, zwaar van het stuifmeel, en knallen regelmatig tegen je (en het paard) aan. Nou er hoeft maar één bij in de buurt van haar hoofd te bivakeren of ze wordt compleet hysterisch: slaan met het hoofd en stampen met de voorbenen. Komen er meerdere bijen dan gaat ze er in paniek van door. Kortom ze reageert extreem geïrriteerd op die bijen terwijl mijn vorig paard er niets om gaf. Hoe zou ik haar het beste aan het werk kunnen houden zodat ze niet meer op de bijen let, maar meer op mij. Ben bezig met voltes, schouderbinnenwaarts, overgangen maar bij het minste of geringste reageert madamme woest op de bijen, soms wel om de 10 m. Hoop maar dat ze op vliegen en dazen niet zo extreem reageert want dan worden dat nog spannende dressuurwedstrijden.
Overigens de merrie is zo wie zo snel gepikeerd!
Wie o wie heeft advies want het kost mij steeds meer moeite om geduldig te blijven (het wordt nu ons 2e bijenseizoen samen).

pluk de dag


Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 08:47

Dank je voor de reactie, kasten verplaatsen gaat helaas niet: ze staan al helemaal achteraan, nog verder weg en ze staan in de sloot (hoera).
Als we het van te voren geweten hadden dan hadden we de buitenbak op een andere plaats neergezet. Maar die operatie wordt nu ook te duur.
Ze vliegen inderdaad de hele dag met een spits van 07.00 - 11.00 en van 18.00 - 22.00 uur bij goed weer. Als er onweer op komst is dan gaan ze zo wie zo en masse terug. Dus dan heel laat rijden (of heel vroeg). Wist niet dat die beesten zoemden dat zal inderdaad de grootste irritatie geven want als er maar een bij in de buurt is breekt de crisis uit.

pluk de dag

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, veranadautje en 31 bezoekers