Luzerne

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 09:56

Even een vraag aan de luzerne gebruikers:

-hoeveel luzerne geef je dagelijks;
-geef je nog een ander ruwvoer;
-wat voor soort krachtvoer (merk, hoeveelheid) voer je hiernaast nog....

Ik overweeg ook luzerne te gaan gebruiken, in combinatie met stro....ik weet echter niet goed hoe ik het overige voer hier op aan moet passen.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:16

Wij voeren Luzerne.
Ik weet de gewichten niet, maar bij ons krijgen ze (sportpaarden even als voorbeeld):

's ochtends: half granenmix van Hartog
half concept van Hartog (= een soort brok)
emmer tot ruim over de helft bijvullen met lucerne (Hartog)
rest emmer bijvullen met kop erop met gras (Dit is door de Hartog gedroogd en gehakseld gras van het eigen land. Doordat het zo snel gedroogd wordt, in een soort ovens, zitten alle voedingswaarden er nog in, dus erg rijk voer,en nooit kans op schimmel of en ander beestje wat in hooi wel voor kan komen.)


11.00 uur Hooi, erg grof hooi met weinig voedingstoffen, maar lekker om op knabbelen. Doen we pas sinds kort, daarvoor hadden ze hun stro om op te knabbelen, nu krijgen ze dit erbij.

tussen de middag, volle bak gras

17.00 uur Zie ochtend, alleen de paarden die gewerkt hebben krijgen ruim 3/4 graan en 3/4 concept, bij rustdagen gewoon 1/2, 1/2.

22.00 uur volle bak gras, en hooi voor de nacht.

Toen we dat gras nog niet hadden (te weinig opslagruimte) kregen ze hetzelfde aan krachtvoer, maar dan de emmer totruim 3/4 gevuld met lucerne, en de paarden die wel wat extra's konden gebruiken een volle emmer. Toen kregen ze tussen de middag en 's avonds laat ook lucerne, en dan een halve bak.
Ik vind het zelf super goed voer, de paarden komen veel mooier in hun lijf. Jesper is eigenlijk te dik, maar omdat ze met lucerne in proporties te dik worden valt het niet zo op.
Paarden die op brok en hooi staan en die te dik zijn, zijn over het algemeen veel buikiger en minder bovenlijn.
Groot voordeel vind ik ook dat je ruw en krachtvoer altijd gelijk geeft en ze dit ook tegelijk moeten op eten, zodat de vertering optimaal is en de minste belasting geeft voor bijv de lever, die het moeilijk heeft als 3kg brok ineens uit elkaar valt en er een explosie van voedingsstoffen vrijkomt en verwerkt moet worden.
De concept van Hartog gebruiken we ook nog niet zo lang, daarvoor wel de granenmix en nog een andere granenmix, maar dan moesten er zemelen bij om de calcium/fosfor verhouding goed te houden. Nu alles van de Hartog komt is het uitgebalanceerd en hoeft er verder niets bij.
Bij een paard wat op een andere vloerbedekking staat dan stro, zou ik niet zo snel lucerne voeren, omdat ze hun eten relatiefsnel op hebben, dus wel wat te knabbelen moeten hebben tussendoor.
Of je moet idd het hooi bijvoeren wat wij nu ook doen, met zo min mogelijk erin, maar waar ze toch even lekker mee bezig zijn.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Lachen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:28

Mijn vorige paard gaf ik lucerne. Daarnaast kreeg hij granen mengsel (kruiden meusli van havens) hooi en stond op stro. Hij kreeg ongeveer drie emmertjes van 5 liter op een dag en daarnaast drie kilo granen. Wel aanvullen met pitamintjes ivm de juiste verhoudingen in fosfor en calcium (vraag de Hartog om advies, ze willen je graag helpen).

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 10:49

Dank je voor de adviezen. Mijn voerleverancier heeft wel lucerne van Hartog maar niet het granenmengsel en de brok. Geeft Hartog ook advies om tot een uitgebalanceerd voer te komen als je niet voor hun producten kunt kiezen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:58

Bij mij wel. Destijds was hun granenmengsel te rijk voorzien van melasse (suiker) en nu met meer olie. Daardoor kon ik toen niet hun granen mengsel gebruiken en ben over gegaan naar Havens. Ze sturen ook een boekje op met voeradviezen als je er naar vraagt. Gewoon bellen.