manen/staart bijten af te leren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

manen/staart bijten af te leren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 20:10

mijn paard vindt het sinds vorig jaar zomer nodig de manen en staart van andere paarden af te bijten. hij mag dus (wat dus begrijpelijk is) niet meer bij de andere in de wei. hiervoor heeft hij het niet gedaan. het is precies in een periode gebeurd dat hij een hele erge ontsteking boven z'n kies kreeg. toen is hij ook ineens gaan luchtzuigen en op van alles gaan kauwen. touwen en zo. van een paard van stal heeft hij een stuk staart en een stuk van z'n manen eraf gehaald. toen hebben ze m'n pony erbij gezet en bij hem is hetzelfde gebeurd. deze spuit ik nu in met spul tegen spierpijn, hier blijft m'n paard nu vanaf. (brandend gevoel in z'n mond).
Nu wil ik binnenkort bij deze stal weg omdat deze mensen er mee stoppen. heb al een aantal adressen waar ik zo terecht kan, alleen niet als hij manenbijt. als ze op het land gaan moet hij op een afgezet stukje land, dit kan bij veel stallen niet of is teveel werk. hierdoor is het bijna niet mogelijk om een stal voor hem te vinden. wie weet een manier om hem hiervan af te brengen?? is het uberhoudt wel mogelijk dat hij hier mee stopt??

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:29

Azijn in staart en manen van de andere paarden smeren, en er is ook anti-bijtspul in de ruitersprotzaak verkrijgbaar. Wordt veel gebruikt bij merries met veulens, veulens hebben ook vaak de neiging tot paard molesteren Haha!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:36

idd, je krijgt er van dat spul voor bij de ruitersportzaak. Bij divoza hebben ze dat ook. Azijn helpt ook, maar ook mosterd ofzo. Klinkt een beetje vreemd, maar het helpt. Als het maar vies smaakt, dan blijft ie er wel vanaf. Dus hoefvet doet ook wonderen en houdt de zelfs de staart ontklit.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:38

Maar ja, dat moet je dus bij de ANDERE paarden doen Lachen
Denk niet dat je t m af kan leren zonder die paarden te laten stinken.... En bakkie omdoen is ook weer zoiets...

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:42

Iid je hebt heel goor spul in de ruitersport zaak, het schijnt ook niet lekker te ruiken.... Lips are sealed
Hertshoornolie heet het geloof ik.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:15

De oplossingen hierboven hebben allemaal betrekking op de andere paarden.
Zou een oplossing kunnen zijn, maar ik kan me voorstellen dat de andere eigenaren niet zoveel zin hebben om mee te werken aan dit project.
Het is immers jouw paard dat de problemen veroorzaakt (niet aanvallend bedoeld, jij kunt er tenslotte ook niks aan doen Knipoog ).
Zou een muilkorf een optie zijn ?
Misschien niet de meest leuke oplossing, maar je moet toch wat.....

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 12:45

Oscar schreef:
De oplossingen hierboven hebben allemaal betrekking op de andere paarden.
Zou een oplossing kunnen zijn, maar ik kan me voorstellen dat de andere eigenaren niet zoveel zin hebben om mee te werken aan dit project.
Het is immers jouw paard dat de problemen veroorzaakt (niet aanvallend bedoeld, jij kunt er tenslotte ook niks aan doen Knipoog ).
Zou een muilkorf een optie zijn ?
Misschien niet de meest leuke oplossing, maar je moet toch wat.....


Daar zit ik dus mee. hij moet bij deze stal weg. Hier staat hij dus in z'n eentje op een kaal stukje omdat hij niet bij de anderen kan. hij staat z'n eigen nu dood te vervelen.
ik kan hem dus nu naar een stal verhuizen waar hij wel naar buiten kan, alleen niet bij andere paarden. zou zo'n muilkorf voorkomen dat hij manen bijt???
Is het wel eerlijk tegenover het paard??? aan de ene kant zeg ik van wel, want hij kan bij de andere paarden, gewoon blijven eten en z'n luchtzuigband kan ook af. niet dat hij nog zuigt, maar hij kan zich i.i.g. nergens meer aan vastzetten.
aan de andere kant denk ik dat het zielig is, maar dat vindt ik van die luchtzuigerband ook. maar ja, je moet toch wat. anders kan hij niet naar een andere stal.
maar waar ik net aan zat te denken, als ze met zo'n muilkorf kunnen eten, kunnen ze toch ook de manen eten?? Of je moet echt zo'n bak met een paar gaten nemen.
En zo'n ding van de paardendrogist, zo'n grassguard dan??
Krijgen ze ook gras mee binnen, alleen 50 % minder. maar daar kan ik evt. de gaten weer iets van vergroten dat hij meer gras kan eten.
iemand ideeen hierover???

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:09

't Is echt een lastig probleem, ik kan me heel goed voorstellen dat je hier flink mee in je maag zit.
Aan de ene kant moet je wat, maar aan de andere kant wil je ook fair tegenover je paard zijn, heel begrijpelijk allemaal.
Vaak zijn zulke "ondeugden" ook maar tijdelijk, maar je kunt eigenlijk het risico niet nemen om uit te proberen of hij het verleerd is, daar krijg je vast problemen mee.
Moeilijk, moeilijk Lips are sealed
Maar misschien loop ik ook wel op de feiten vooruit: je kunt in elk geval vragen aan de eigenaren van de paarden waarmee je paard in de wei komt te lopen, of ze er bezwaar tegen hebben om ook de staarten van hun paarden met het middeltje dat je nu gebruikt te behandelen.
Het ligt er natuurlijk ook aan met hoeveel paarden hij in de wei komt te staan; bij 1 eigenaar heb je meer kans dan wanneer je bij 10 eigenaren aan moet kloppen.
Heb je trouwens al een definitief "nee" gekregen om hem alleen op een stukje land te zetten ?
Dat zou natuurlijk ook nog een oplossing zijn, maar ik weet niet of dat kan / mag.
En anders misschien toch maar de muilkorf...... ik denk dat als de muilkorf gras doorlaat, hij het staartbijten niet tegen kan gaan. Waarschijnlijk moet het dan toch een 100% afgesloten kap zijn.