vraagje over (echte) bontshabrackjes/schapevacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

vraagje over (echte) bontshabrackjes/schapevacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 16:11

Ik heb sinds een week of 3 een bontshabrack (schapevacht) maar omdat ze niet al te goedkoop zijn wil ik m dus wel goed onderhouden, ik heb ooit ergens gehoord dat je ze met speciaal wasmiddel moet wassen anders gaat het snel achteruit met de kwaliteit en 'werking' van echt bont/schapevacht.
Wat voor wasmiddel is dat en is dat perse nodig? (en wat doen jullie verder om het zo goed mogelijk te onderhouden?)

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:27

Ik heb de mijne altijd gewoon in de wasmachine gewassen met een zacht fijnwasmiddel , en hij ziet er nog steeds uit als nieuw !

Heb hem voor onder mijn dressuurzadel maar dat gebruik ik al lang niet meer dus nu hangt alles mooi te wezen in mijn kast Tong uitsteken
Ik heb het schabrakje toch wel een keer of 10 gewassen omdat Rena nogal zweterig was voorheen en ik het netjes wilde houden , dus zodra het viezig werd , al na een paar keer een ritje , ging hij meteen in de was.

Ziet er echt prima uit en is echte schapenvel.
Dus blijkbaar hoeft het niet per-se met speciaal schapenvacht-wasmiddel ,alhoewel ik natuurlijk niet heel veel gewassen en gebruikt heb....

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:40

ik weet het niet, wel heb ik gehoord van iemand die een bonte handschoen had ( om je paard mee te laten glimmen) en die in de wasmagine een paar plukken los heeft gelaten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:07

Een schapevacht is vettig, een wasmiddel wat niet die vettige beschermlaag weghaalt is dus geschikt. Misschien een wolwasmiddel ook?

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:05

Als de vacht gedroogd is moet je hem borstelen dan borstel je het vuil en zweet eruit en hoef je niet zo vaak te wassen.